ההזדמנויות באיראן: חברות בינל' כבר עומדות בתור לבוננזה

הדיו רק יבשה על מסמכי ההסכם שנחתם השבוע בין איראן למעצמות - ואנשי עסקים ברחבי העולם כבר בקושי מתאפקים מלהסתער על ההזדמנויות האדירות שמחכות להם מעבר לפינה בטהרן ■ גם קהילת העסקים האיראנית להוטה למנף את המפנה ההיסטורי

נשים איראניות / צילום: רויטרס
נשים איראניות / צילום: רויטרס

עסקה הגרעינית שהושגה בין איראן לשש המעצמות צפויה לסלול את הדרך למבול של עסקאות חדשות, ולפתוח בפני זרים אפשרויות להשקעות במגזרי מפתח במשק האיראני ובהם נפט וגז, רכב ותעופה אזרחית. "זהו רגע היסטורי שמייצג פריצת דרך בהזדמנויות של משקיעים עולמיים להשקיע באחד השווקים המלהיבים ביותר של העתיד", אמר רוזבח פירוז, יו"ר פעיל של טורקואז פרטנרס, בוטיק השקעות בשוקי ההון באיראן.

רויאל דאץ'-של, ENI האיטלקית וגלנקור כבר ביקרו בטהרן. השמועות אומרות שחברות אירופיות ואמריקאיות גדולות נוספות כבר מדברות עם פקידי ממשל ואפילו מחפשות אתרים למשרדים שלהן. סגן הקנצלרית הגרמני זיגמאר גבריאל מתכנן להוביל משלחת מסחרית לטהרן בימים הבאים, בתגובה לדרישת עסקים גרמניים שלהוטים להיכנס לשוק שעשוי להיות שווה בעבורם 10 מיליארד אירו.

אולריך גרילו, נשיא BDI, שדולה של התעשייה הגרמנית, אמר: "בייחוד מודרניזציה של תעשיית הנפט פותחת הזדמנויות שוק גדולות ליצרני מיכון גרמנים ולחברות בנייה של מפעלים". ואולם אנליסטים ואנשי עסקים מזהירים שאף על פי שהחדשות על עסקת הגרעין חיזקו את הריאל האיראני ואת מחירי המניות בטהרן וסיפקו עידוד פסיכולוגי אדיר לאזרחים מן השורה ולאנשי העסקים המקומיים, ייקח זמן עד שהמסחר ייפתח והכלכלה תתאושש.

"בחודשים הקרובים נראה שיפור עסקי מהיר, אחרי כמה שנים של אי-ודאות שבהן גם המוכרים וגם הקונים דחו את קבלת ההחלטות בגלל התמשכות דיוני הגרעין", אמר סעיד ליילז, כלכלן חסיד רפורמות. "אבל השיפור האמיתי יצטרך להמתין לפחות שנה אחת".

הדרך להבראה כלכלית תהיה תלולה, אומרים אנליסטים. הסנקציות הבינלאומיות המשתקות - בייחוד העיצומים הבנקאיים של ארה"ב, ששללו למעשה מאיראן את הגישה למערכת הפיננסית העולמית, בתוספת עשור בקירוב של מדיניות כלכלית פופוליסטית תחת הנשיא הקודם מחמוד אחמדינג'אד - הרסו את הכלכלה האיראנית.

בעיות מבניות, כמו הביורוקרטיה המנופחת, שפגעו בכלכלה במשך עשרות שנים, רק החריפו בעשור האחרון על ידי השחיתות הנרחבת והמעורבות של משמרות המהפכה בפעילות כלכלית, מה שמוסיף למכשולים בכוח שניצבים בפני משקיעים זרים וחברות במגזר הפרטי המקומי.

עסקת הגרעין והתקווה שהיא מביאה יעודדו את האיראני מהשורה להוציא יותר כסף, אמר מוסא גנינג'אד, כלכלן. ריאל חזק יותר - המטבע שאיבד 50% מערכו בגלל העיצומים - יגדיל גם הוא את אמון הצרכנים. עם אבטלה של 25% בקרב הצעירים, רבים מייחלים להבראה.

ממתינים לתנופה הגדולה

אתגרים אדירים והזדמנויות אדירות מצויים בהמשך הדרך. מגזר הנפט לבדו מחייב השקעה של 200 מיליארד דולר אחרי עשור של תת-השקעה, מעריכים אנליסטים. הירידה בהפקת הנפט והגז הובילה להרס של כמה בארות, ויצוא הנפט האיראני צנח ביותר ממחצית, מכ-2.5 מיליון חביות ביום לפני העיצומים. ביג'אן נמדר זנגנה, שר הנפט האיראני, מודה לאלוהים "מאה אלף פעמים על כך שהמדינה נכנסת לעידן של תקווה ושגשוג, מה שאומר שהתפקיד שלנו בסקטור הנפט רק מתחיל כעת".

הרבה יהיה תלוי בחוזים הרווחיים בכוח החדשים שייחשפו במגזרי הנפט והגז בהמשך שנה זו - החוזים הנוכחיים שמונעים מהחברות לרשום את היתרות שלהן הזיקו לתעשייה כמעט כמו הסנקציות. האינטרס המיידי של איראן יהיה לכבוש חזרה נתחי שוק שאבדו לטובת מתחרות אזוריות כמו סעודיה. הכפלת הייצוא ממיליון חביות ביום כעת לא תהיה משימה קלה, אמר חאמיד חוסייני, מנהל מפעל הזיקוק סורוש.

"איראן עשויה לאמץ מלחמת מחירים אם סעודיה ועיראק לא יניחו לה להחזיר לעצמה את נתח השוק שלה, והאירופים והאסיאתים לא יחזרו לשוק הנפט הגולמי של איראן", הוא אמר. "אין לאיראן בעיה למכור את הנפט הגולמי שלה מתחת למחיר השוק, והיא יכולה לאמץ טקטיקות כמו עסקאות ברטר עם מדינות אירופיות, כלומר קניית סחורות אחרות בשווקים האירופיים תמורת הכנסות הנפט שלה".

ההזדמנויות לא מוגבלות רק לנפט ולגז. תעשיית הרכב האיראנית, הגדולה ביותר במזרח התיכון, נפגעה קשה במיוחד מהסנקציות. ייצור כלי רכב מקומיים צנח ב-50%, מ-1.6 מיליון בשנתיים עד מארס 2014, ומאה אלף עובדים איבדו את פרנסתם בתעשיית חלקי הרכב בשנים האחרונות. החברות בתעשיית הרכב - המעסיקה הגדולה באיראן אחרי תעשיית האנרגיה - מקוות להיות מסוגלות סוף-סוף לייבא יותר מכלולים ולמשוך השקעות לא רק מיצרניות צרפתיות כמו רנו ופז'ו שהיו ונשארו דומיננטיות בשוק האיראני, אלא גם מיצרניות מארה"ב ויפן (ראו הרחבה בכתבה נפרדת בעמודים אלה).

גם תעשיית התעופה ממתינה לתנופה הגדולה. חברות תעופה איראניות מקוות לרכוש בעשור הקרוב לפחות 300 מטוסים חדשים כדי לחדש את ציי המטוסים המזדקנים שלהן. בראשונה מאז מהפכת 1979, חלק מהמטוסים הללו עשויים להגיע מן היצרנית האמריקנית בואינג. משנות ה-90, ארה"ב מנעה מתעשיית התעופה האזרחית האיראנית רכישה של מטוסים, חלקי חילוף וחוזים של תחזוקה, כדי למנוע מהמשטר האיסלאמי גישה לציוד דו-שימושי. הגיל הממוצע של מטוס בצי התעופה הלאומי שמונה 170 מטוסים הוא 20 שנה, ולכן רקורד הבטיחות בתעופה האיראנית הוא מהגרועים בעולם. איראן תזדקק ל-7.5 מיליארד דולר כדי לחדש את צי המטוסים שלה, עם קנייה של לפחות 30 מטוסים בשנה בחמש השנים הבאות, לפי רשות התעופה האזרחית האיראנית.

אנשי עסקים איראנים מקווים לראות השקעות זרות גם בתחומים כמו תיירות, טכנולוגיה, מכרות ובנקאות. "קהילת העסקים מרגישה שהראש שלה היה מתחת למים יותר מדי זמן", אומר בנקאי מקומי. "כעת היא יכולה להתרומם ולנשום".

התמג ומדד המחירים לצרכן באיראן
 התמג ומדד המחירים לצרכן באיראן