מכירת סניף "תכל'ס" לרמי לוי: הסניף הפסיד, השותף הרוויח

מגה מוכרת לרמי לוי סניף כושל בבני-ברק ב-5 מיליון שקל ■ אז למה רגע לפני קריסתה היא שילמה לשותף שלה 4 מיליון שקל על 30% מאחזקתו באותו הסניף?

רמי לוי  / צילום: יח``צ - גדי סיארה
רמי לוי / צילום: יח``צ - גדי סיארה

מה גרם לרשת מגה לרכוש את חלקו של השותף שלה בסופרמרקט "תכל'ס" בבני-ברק במחיר המשקף לסניף מחיר הגבוה כמעט פי שלושה מזה שבו היא מוכרת אותו כעת לרשת רמי לוי שיווק השקמה? העסקה הזו, שבוצעה לפני שבועות אחדים - כשבמגה כבר ידעו שהרשת נמצאת בחדלות פירעון - מעלה סימני שאלה קשים ביותר.

כחלק ממסע הניסיונות של רשת מגה לפרוץ מחדש את השוק החרדי, יזם המנכ"ל הקודם של מגה, מוטי קרן, את הקמתה של רשת "תכל'ס" שתפעל בקרב אוכלוסייה חרדית. הרעיון היה ליצור שותפות עם גורם הידוע בקהילה החרדית, ולפעול עם מותג שלא יהיה קשור לרשת מגה.

הגורם הזה הוא מיליונר חרדי בשם אריה וולפסון, המחזיק בחברת ארוול אחזקות. הצדדים הקימו במשותף את חברת תכל'ס קמעונאות, שבה החזיקה רשת מגה ב-70% מהמניות, ואילו חברת ארוול אחזקות החזיקה ב-30%.

לפני שנה, בקיץ 2014, חנכו מגה וחברת ארוול אחזקות סופרמרקט ראשון תחת המותג "תכל'ס", שהיה אמור להיות הסנונית הראשונה לקראת התפתחותה של מגה במגזר החרדי. הסופרמרקט השתרע על שטח של 2,500 מ"ר.

קרן עצמו קיווה שוולפסון, המחובר לחצרות הרבנים וידוע כתורם באוכלוסייה החרדית, יצליח לקדם את העסק המשותף. הסופרמרקט בבני-ברק היה הפיילוט.

לפני שנים אחדות, נזכיר, הייתה מגה שחקנית מרכזית בקרב האוכלוסייה החרדית עם רשת שפע שוק, שהגיעה למחזור מכירות של קרוב למיליארד שקל. אלא שבשנת 2011 החליטה קבוצת אלון רבוע כחול לרכוש את רשת המרכולים am:pm הפועלת בשבתות. הרכישה הזאת גררה את החרדים להכריז חרם על שפע שוק; וכך, בתוך ימים ספורים איבדה הרשת מכירות של עשרות אחוזים, ובתוך חודשים ספורים התרסקה כליל.

בהמשך שינתה מגה את שמה של רשת שפע שוק לרשת זול בשפע, בניסיון להשתחרר מעול החרם; אך המהלך לא צלח בסופו של דבר, כיוון שהחרדים קישרו את השם החדש לרשת שפע שוק ולא חזרו לקנות בסניפיה.

בסופו של דבר הפיילוט של "תכל'ס" נכשל. בגבולות העיר בני-ברק פועלים סניפים של אושר עד ושל רמי לוי, אשר זוכים להצלחה רבה. לעיר נכנסה גם שופרסל עם המותג "יש חסד", וסניף "תכל'ס" לא הצליח להציע אלטרנטיבה והחל להסב הפסדים לרשת.

בקשה להשתחרר מחוזה השכירות

במסגרת הבקשה של מגה לבית המשפט להשתחרר מחוזי שכירות ב-32 סניפים הפסדיים, ביקשה הרשת להשתחרר גם מחוזה השכירות של סניף "תכל'ס".

אלא שמתברר כי ממש באחרונה, ולמרות שחברת ארוול אחזקות החזיקה כאמור רק ב-30% מהמניות, החליטה מגה לשאת לבדה באחריות לכישלון של "תכ'לס", ורכשה את חלקו של השותף תמורת 4 מיליון שקל - סכום המשקף לסניף שווי של 13.3 מיליון שקל. את אותו הסניף היא מוכרת כעת מגה לרמי לוי שיווק השקמה תמורת כ-5 מיליון שקל בלבד.

עד לפרסום הידיעה לא מסרה אלון רבוע כחול כל הסבר לנסיבות שבגינן בוצעה עסקת הרכישה; היא גם לא סיפקה כל הסבר לסכום ששילמה לשותף. גם וולפסון לא הגיב לבקשות "גלובס".