גדעון תדמור: "הצלחות הגז הביאו לרכבת הרים רגולטורית"

יו"ר דלק קידוחים ומנכ"ל אבנר אמר את הדברים בשימוע הפרונטלי שמקיים משרד האנרגיה בנוגע למתווה הגז

גדעון תדמור / צילום: אוריה תדמור
גדעון תדמור / צילום: אוריה תדמור

"ההיסטוריה שלנו התחילה בעשרות שנים של כישלונות בנפט וגז, והחל מ-1999 התחילו ההצלחות. אלה היו הצלחות שהתחילו בים תטיס. וזה נמשך עם תמר ולאחר מכן לוויתן. אלו שינו את מפת חיפושי הנפט והגז בישראל", כך תיאר היום (ד') גדעון תדמור, יו"ר דלק קידוחים ומנכ"ל אבנר בשימוע הפרונטלי שמקיים משרד האנרגיה בנוגע למתווה הגז.

"לצערנו, הצלחות הגז הביאו בעקבותיהם למה שמכנים רכבת הרים רגולטורית", הוסיף תדמור. "הרכבת הזאת התחילה עם כישלון לאפשר חיבור צפוני של תמר למשק הישראלי. חיבור כזה היה מאפשר יתירות למשק הישראלי - מה שכולם מדברים עליו היום. כמו כן, זה הביא לדחייה בפיתוח תמר, מה שעלה למשק הישראלי 20 מיליארד שקלים".

תדמור המשיך וסקר את היסטוריית משק הגז בישראל: "לאחר מכן התחילו מדיניות של קיצוץ במספר הרישיונות שקיבלנו בדין. אני מזכיר שכשהתחלנו עם רישיונות החיפוש לא היה פה איש שרצה אותם. לאחר מכן הגיעה ועדת ששינסקי, ולפני שהספקנו להתאושש הגיע ועדת צמח. אח"כ הגיעה הסאגה של רשות ההגבלים העסקיים. כל האירועים האלה - הם פשוט הלאמה זוחלת של הנכסים שקיבלנו".

לטענת תדמור, הנפגעים של רכבת הרים רגולטורים היא העסקה עם וודסייד. "היא זאת שהייתה מייצרת את התחרות האמתית".

"ואולם, הדבר שלקח אותנו למצולות זה האירוע עם ההגבלים העסקיים", המשיך תדמור. "באבחת חרב אחת, ללא כל התראה, וללא ידיעה של אף רגולטור, החליט הממונה לחזור בו מההסכם שגיבשנו איתו, ולקח את המשק הישראלי למצולות. זה גרם לנו להקפיא את פיתוח פרויקט לוויתן. דקה לפני כן עמדנו על מסלול ההמראה. עמדנו לגייס 2 מיליארד דולר - כל זה היה בידינו. אבל כבר דקה אחת אחרי, נגררנו לקיפאון מוחלט. כאן אנו נמצאים מזה זמן רב".

"איך יוצאים מהמשבר הזה?" תוהה תדמור. "הפתרון הוא המתווה שגובש בתהליך של שיחות עם הצוות הממשלתי. המשנה ליועץ המשפטי לממשלה הוא זה שקרא להקים את הצוות הזה. המתווה כולל פירוק ומכירה כפויה של נכסים, פיקוח על המחירים ואף הטבת מס. בשורה התחתונה- המתווה הזה מאפשר לחלץ את משק הגז מהמשבר והקיפאון.