מידע על ביטוחי החובה של מיליוני ישראלים נגנב משליח

תכונה במשרד אוצר: כונן גיבוי של חברת "רון בינה", שמפעילה את מאגר הנתונים הסטטיסטיים של מדינת ישראל, נגנב מתוך קטנוע של שליח של החברה

אילוסטרציה שליח על אופנוע/ צילום:איל יצהר
אילוסטרציה שליח על אופנוע/ צילום:איל יצהר

פיאסקו גדול תחת כנפי משרד האוצר סביב אובדן מאגר מידע ענק: ל"גלובס" נודע כי מאגר מידע מהותי - שהכיל את כל הפרטים לגבי ביטוחי הרכב חובה במדינת ישראל משנת 1985 ואילך - נגנב ביום ראשון האחרון.

מדובר בגניבה של כונן גיבוי של חברת "רון בינה", שמפעילה את מאגר הנתונים הסטטיסטיים של מדינת ישראל, מתוך קטנוע של שליח של החברה.

אמש (ג') הודיע הפיקוח על הביטוח לגופים העוסקים בענף ביטוח הרכב חובה, כי הכונן האמור נגנב משליח של "רון בינה". הכונן, שהיה בארגז של הקטנוע, נגנב כחלק מהארגז לצד מעטפות אחרות.

בעקבות זאת שכרה החברה המפעילה את המאגר את שירותיו של משרד החקירות אשר ויצמן, על מנת שינסה לאתר את הכונן.

"זו שערורייה אדירה, שאין כדוגמתה. מדובר במידע כמעט על כל אזרחי ישראל הבוגרים. כמעט כולם ביטחו רכב בביטוח חובה בשנים הללו", אומר בכיר בענף הביטוח בהתייחס לעניין, זמן קצר לאחר שקיבל על כך הודעה מהפיקוח על הביטוח.

לדברי אותו בכיר, "מאיתנו מצופה להעביר את המידע בבטיחות גבוהה, ואנו עושים זאת באמצעות חברה מתמחה, ופה, חברה שעובדת עם האוצר מעבירה את המידע הרב הזה באמצעות שליח על קטנוע".

גורם אחר זעם והגדיר זאת "חרפה".

ככל הידוע, המידע שנגנב מכיל נתונים הכוללים את מספרי הרכב, מספרי הפוליסות, תשלומי הפרמיות ששולמו ותשלומי התביעות שנעשו, לאורך כל השנים האמורות ובכל המשק, ואינו כולל את תעודות הזהות של המבוטחים. עוד מציינים בחברה ובאוצר כי פתיחת הקבצים דורשת מערכת ייעודית.

לפיכך, היו גם גורמים בענף הביטוח שלא התרגשו מהמקרה. "זה לא נעים ולא בסדר. גם אפשר אמנם לעשות הצלבות מידע באמצעות המידע שם, אבל זו לא קטסטרופה", אמר גורם בכיר אחד, בעוד שגורם אחר ציין כי "זו לא בעיה, ואין כאן דרמה גדולה - למידע אין ערך ממשי, גם אם הכונן יגיע לידיים מסוימות".

רון בינה אקטוארית, בניהול שחר רון, עוסקת בהפעלת מאגר המידע הסטטיסטי בענף ביטוחי הרכב חובה. מדובר בענף ביטוח מרכזי שכמעט כל ישראלי מכיר. למעשה, כל רכב חייב להיות מבוטח ברכב חובה על מנת לעלות על הכביש.

בשיחה עמנו הבהיר רון כי "מדובר בגיבוי חודשי שנגנב ושאינו כולל מידע אישי, ואובדנו אינו מהווה סכנה לציבור. מדובר במספרי רכב ופוליסה ונתוני תביעות, שכנראה נגנבו במקרה ונזרקו איפשהו".

באתר החברה מסבירים מדוע פועל המאגר, ומה תפקידו. "מאגר מידע המרכז את המידע בענף מאפשר תמחור של הסיכון הטהור, ובכך משמש כלי להבטחת יציבות חברות הביטוח, מחד גיסא ולקביעת תעריף הוגן למבוטחים, מאידך גיסא".

ממשרד האוצר נמסר כי "חברת רון בינה עדכנה את אגף שוק ההון כי נגנב ממנה עותק שמכיל נתונים אודות תביעות ביטוח רכב חובה. אגף שוק ההון עדכן את רשויות האכיפה, ופועל בהתאם להנחיותיהן".