מחירי החופשות באירופה קפצו עד 30% בחודשים האחרונים

מי שהמתין לרגע האחרון ולא הזמין חופשה בחו"ל לקיץ הנוכחי, יגלה כי המחירים התייקרו בחודשים האחרונים בעשרות אחוזים ■ כמה נשלם ביעדים הפופולריים, ואיך המשבר ביוון קשור לעניין? ■ צפו במחירי חופשות לדוגמה

רודוס/ קרידט: שאטרסטוק
רודוס/ קרידט: שאטרסטוק

יום חמישי האחרון היה יום שיא בתנועת הנוסעים בנתב"ג. על-פי רשות שדות התעופה, באותו יום עברו שם למעלה מ-70 אלף נוסעים.

בכל יולי-אוגוסט יעברו בטרמינלים מעל 3.2 מיליון נוסעים. מי שעדיין לא הזמין חופשת קיץ מעבר לים ומזמין אותה רק עכשיו, יגלה שעשה טעות. מחירי הרגע האחרון ליעדים שונים באירופה וגם ליעדים הרחוקים יותר - גבוהים מאלה שהיו בנמצא לפני חודשיים-שלושה.

"המחירים גבוהים היום ב-20%-30%", אומר גיל סתיו, סמנכ"ל השיווק של ישראייר.

כך למשל, חבילה של 7 לילות בתחילת אוגוסט באגם גארדה, כולל רכב שכור, נמכרה לפני 3 חודשים ב-700 דולר לאדם, והיום, כך לדברי סתיו, היא נמכרת ב-1,000 דולר לאדם - תוספת של למעלה מ-1,000 שקל.

גם חבילה של 4 לילות באוגוסט בפראג על בסיס ארוחת בוקר עולה היום יותר: 650 דולר לאדם לעומת 520 לפני חודשיים - תוספת של קרוב ל-500 שקל.

"המשוואה פשוטה: ככל שמתקרבים למועד הנסיעה - הביקושים עולים, ובהתאם גם המחירים", אומר סתיו.

דברים דומים אומרת גם ורד שוורץ, מנהלת השיווק של דיזנהאוז: "רמת הביקוש בשיאה כרגע, וספקי התיירות מעלים מחירים בהתאם. המחירים מזנקים עוד יותר בשבועיים האחרונים של חודש אוגוסט - אז מסתיימות הקייטנות".

שוורץ מספקת שני הסברים נוספים למחירים הגבוהים: "עליית מחירי חבילות הנופש מושפעת גם מביקוש גובר באירופה. גם שם משפחות יוצאות לחופשות קיץ מרוכזות".

ההסבר השני, לדבריה, טמון במבנה חדרי האירוח. "לצערנו, באירופה ובאגן הים התיכון לא ערוכים לקלוט משפחות של 5 נפשות (זוג הורים ו-3 ילדים) ומעלה בחדר אחד. נדיר מאוד למצוא חדרי משפחה בבתי-מלון ליותר מ-4 נפשות (זוג הורים ושני ילדים), והפתרון היחיד הוא אירוח בשני חדרים עם דלת מקשרת - פתרון שמקפיץ את המחיר. גם מסיבה זו אנחנו ממליצים להזמין מראש ולא לחכות לרגע האחרון".

שלי זהבי, סמנכ"ל מסחר וקשרים תעופתיים באל-על, מחדד גם הוא: "מי שמקדים לתכנן את חופשתו מראש ורוכש כרטיסי טיסה מבעוד מועד, משלם מחיר נמוך בהרבה ממי שמחליט לטוס ברגע האחרון בשיא העונה", הוא אומר.

באיסתא מספק סמנכ"ל השיווק רונן קרסו הסבר כפול - האחד נוגע למחירים באירופה בכלל, והשני נוגע למשבר ביוון. לדבריו, מחירי הטיסות נמוכים משמעותית ככל שמועד הטיסה רחוק יותר, והפערים במחירים יכולים להגיע לעשרות אחוזים.

למשל, טיסת אל-על לאמסטרדם באוגוסט נמכרה באיסתא לפני כחודשיים ב-490 דולר וכעת ב-678 דולר - פער של למעלה מ-700 שקל. גם טיסת אל-על ללונדון (יציאה ב-13 באוגוסט), שנמכרה לפני כחודשיים בכ-680 דולר, נמכרת כעת בכ-910 דולר - פער של 230 דולר שהם כ-680 שקל. טיסה לניו-יורק תעלה היום 1,880 דולר לעומת 1,455 דולר לפני כחודשיים, וטיסת ארקיע למינכן (יציאה ב-15 באוגוסט) התייקרה ב-100 דולר - 700 דולר היום לעומת 600 דולר לפני כחודשיים.

לגבי יוון אומר קרסו כי "בעיצומו של המשבר הייתה אי-ודאות שהובילה לירידה בביקושים, וכתוצאה מכך גם במחירי התיירות במדינה. כעת, לאחר שהושג הסכם ביוון, המחירים כבר לא זולים. לפיכך, היה כדאי להזמין נופשון לפני חודש. כמעט ולא נותרו מקומות פנויים בבתי-המלון הפופולריים כמו 'בלו לאגון' בקוס ו'לה מרקיז' ברודוס".

חני סובול, מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות, מדווחת אף היא על תפוסה מלאה מעבר לים. "הריזורטים הטובים באמת מלאים, וכמעט ולא נותרו חדרים פנויים".

באשר ליוון אומרת סובול כי ישראלים רבים פנו ליועצי תיירות (סוכני נסיעות) מחשש שחברת תעופה או בית-מלון יווניים יפשטו את הרגל על הרקע המשבר הכלכלי הקשה הפוקד את המדינה, וחופשתם תרד לטמיון. "היום אין חשש כזה", היא אומרת, "אך יחד עם זאת אנחנו ממליצים לישראלים שנוסעים ליוון להצטייד במזומנים, כי אין לדעת מה יהיה המצב בכספומטים".

לדבריה, בניגוד למחירי המלונות - שירותים נלווים כמו מסעדות, השכרת רכב וכו' כן הוזלו.

יש מציאות

אם שואלים את גיורא מנדל, מייסד אפליקציית "חוליו" המתמחה בטיסות של הרגע האחרון - והכוונה היא להזמנת כרטיס טיסה יממה עד שעות ספורות בלבד לפני מועד הנסיעה - תמיד יש מציאות.

נכון לכתיבת שורות אלה, מחירי כרטיסי הטיסה ב"חוליו" נעו בין 100 ל-270 דולר לאדם. כך למשל, ניתן היה למצוא כרטיס טיסה לברצלונה ולפריז ב-270 דולר לאדם; לפראג ב-310 דולר; לכרתים ב-150 דולר; ולרודוס ב-100 דולר.

"אנחנו מוכרים באמת רק בשנייה האחרונה", אומר מנדל, "וניתן לראות שבחלק מהטיסות יש לנו להציע רק מושב אחד או שניים. להמתין לרגע האחרון זה סיכון שיכול להשתלם למי שהיעד והתאריך פחות חשובים לו, אבל גם יכול להוות בעיה למי שחייב לצאת ליעד מסוים בתאריך ספציפי".

אז כמה נשלם?

מי שלא ניחן בספונטניות של "חוליו", ייאלץ לשלם יותר. אל-על מציעה, למשל, חבילת נופש של 5 לילות במלון 4 כוכבים, על בסיס לינה בלבד, בסוף יולי בפרנקפורט ב-3,000 דולר (כ-11,430 שקל). בברלין תעלה חבילה של 5 לילות במלון ברמת 4 כוכבים, על בסיס ארוחת בוקר, למשפחה בת 4 נפשות 2,870 דולר (10,930 שקל). מחירה של חבילה דומה בסוף אוגוסט בברלין מזנק לכמעט 12,000 שקל.

משפחה שתעדיף לנפוש באוגוסט בלונדון, תשלם עבור 6 לילות במלון 3 כוכבים על בסיס ארוחת בוקר למעלה מ-16,500 שקל, ואילו על מספר לילות זהה אך במלון 5 כוכבים על בסיס חצי פנסיון - קרוב ל-15,000 שקל.

בכרתים מצאנו דיל זול יותר למספר לילות זהה - כמעט 10,000 שקל על בסיס הכול כלול במלון 4 כוכבים.

כמה תעלה חופשה משפחתית
 כמה תעלה חופשה משפחתית

פחתית בשבוע האחרון של יולי
 פחתית בשבוע האחרון של יולי

כמה תעלה חופשה משפחתית באיי יוון באוגוסט
 כמה תעלה חופשה משפחתית באיי יוון באוגוסט