רוצים ביטחונות: המוסדיים בקבוצת אלון מקימים נציגות מטעמם

זאת בשל סירובה לחזק את הביטחונות להבטחת חוב של 1.7 מיליארד שקל

אביגדור קפלן / צילום: תמר מצפי
אביגדור קפלן / צילום: תמר מצפי

שבוע לאחר אסיפת מחזיקי אגרות החוב הפרטיות (סדרה א') של קבוצת אלון, שבבעלות שרגא בירן והקיבוצים, פרסם היום נאמן האג"ח כתב הצבעה על מינוי נציגות מטעם המחזיקים שתפעל מול החברה להבטחת זכויותיהם. לטענת המחזיקים, החלטת החברה להזרים בין 170 ל-220 מיליון שקל לחברה הבת, אלון רבוע כחול, לצורך תמיכתה ברשת המזון הקורסת מגה שבבעלותה, מגדילה את הסיכון עבורם ולכן הם דורשים את חיזוק הביטחונות כנגד החוב כלפיהם.

לקבוצת אלון נותר חוב של כ-1.7 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח, לאחר שמוקדם יותר השנה ביצעה פירעון מוקדם של 450 מיליון שקל מהחוב במסגרת הסדר בין החברה למחזיקים. כחלק מההסדר, יבוצע בקרוב פירעון מוקדם נוסף של 480 מיליון שקל, ובחברה אף הציעו לפרוע כבר כעת את כל החוב, אולם המוסדיים שמחזיקים באג"ח מתנגדים, כיוון שאינם רוצים לוותר על הריבית הגבוהה שמשלמת הסדרה (5.8% בתוספת הצמדה למדד המחירים לצרכן).

ביום ראשון שעבר כונסה כאמור אסיפת מחזיקים, במסגרתה טען מנכ"ל קבוצת אלון, אביגדור קפלן, כי לחברה "אין שום בעיה לעמוד בפירעונות מעכשיו ועד סוף חיי האג"ח ב-2023 לפי לוח הסילוקין הקיים". אלא שלאחר האסיפה ביקשו מחזיקים מרכזיים מקרב המוסדיים פגישה אישית עם קפלן, בו הועברה לו הדרישה לחזק את הביטחונות שהועברו לטובת מחזיקי האג"ח, לנוכח החלטת קבוצת אלון לתמוך במגה.

קפלן, שבהסדר הקודם העניק למחזיקים ביטחונות בדמות שיעבוד על מניות אלון גז, הסכים לחשוב על הנושא מספר ימים, והיום העביר את תשובתו השלילית לבקשתם. בעקבות תשובה זו, החליטו המחזיקים לפעול להקמת נציגות שתנסה לכפות את חיזוק הביטחונות, למשל באמצעות פניה לבית המשפט.

בתוך כך דיווחה היום אלון רבוע כחול, כי קיבלה מקבוצת אלון הלוואת גישור של 95 מיליון שקל. סכום זה יהפוך בהמשך להון, כאשר תשלים אלון רבוע כחול את הנפקת הזכויות לגיוס של עד 150 מיליון שקל, במסגרתה התחייבה קבוצת אלון להזרים לה 110 מיליון שקל. בנוסף, קיבלה אלון רבוע את הסכמת בנק דיסקונט לדחיית פרעון החובות כלפיו עד סוף ספטמבר וכעת תוכל החברה לנהל משא ומתן מול חמשת הבנקים הגדולים לפריסת כלל החוב כנגדם בהיקף של כ-650 מיליון שקל.