פיתוח ישראלי: חולצה אשר מזהירה מפני התקפי לב

הלת'ווטש (Healthwatch) פיתחה חולצה שבתוכה ארוגים חוטים מוליכים אשר במגע עם הגוף מהווים למעשה 12 נקודות מגע של EKG

ביומד/ צילום:רויטרס
ביומד/ צילום:רויטרס

הרקע: ד"ר יורם רומם טיפל באביו חולה הלב וניסה לעשות סדר בכל הסימפטומים - המדאיגים והמדאיגים פחות - אשר הופיעו בתוצאות הבדיקות של האב. רומם שימש בעבר כמנכ"ל וכיו"ר בחברות תוכנה מובילות כמו סאפיינס, ESI, אומניווי, טרנסטק ואחרות. רומם הוא גם אחד המייסדים של פנגו, אשר מאפשרת לשלם עבור חניה באמצעות הטלפון הסלולרי.

רומם, טייס לשעבר, הצטער על כך שבניגוד למטוסים - בתחום הבריאות אין "נורות בקרה" אשר מאותתות על מצב חירום, והחליט ליצור מנגנון כזה. הוא הקים את חברת הלת'ווטש (Healthwatch) שסנכ"ל הפיתוח שלה הוא דב רובין, המנכ"ל לשעבר של חברת איתמר מדיקל, שגם היא עוסקת באבחון מוקדם של התקפי לב.

רובין: "כל דחיה של 20 דקות בטיפול בהתקף לב, מעלה את הסיכון לתמותה. מאידך, אנחנו לא רוצים לשלוח אנשים למיון בעקקות כל כאב קל בחזה".

המכשיר שמסוגל לספק התראה אמינה (אך לא מושלמת), הוא EKG, אולם זה מכשיר שמוצב בקליניקות רפואיות או בבתי חולים, ולא זמין לאדם בביתו. הלת'ווטש החליטה להפוך את ה-EKG לזמין ובנוסף "להצמיד" אותו לגוף המטופל במשך 24 שעות ביממה.

השוק: EKG נייד קיים היום כאפליקציה בטלפונים סלולריים, אולם לדברי רובין, איכותו אינה דומה לזו של EKG של בית חולים. "קרדיולוג יגיע למסקנה שמדובר בהתקף לב, רק אם קיבל נתונים מ-12 נקודות מגע עם החזה. רוב המוצרים של היום מציעים 2-3 נקודות מגע". בשוק קיימת חגורת EKG, שמיועדת לשימוש ביתי, אולם רוב המשתמשים לובשים אותה רק כשהם יוצאים לפעילות גופנית, והיא אינה מנטרת אותם במהלך חיי היומיום.

המוצר: הלת'ווטש פיתחה חולצה שבתוכה ארוגים חוטים מוליכים אשר במגע עם הגוף מהווים למעשה 12 נקודות מגע של EKG. חולצה היא הבגד האידיאלי לעניין, שכן ה-EKG ממילא צריך להיות צמוד לחזה. מעבר ל-EKG, החולצה מודדת גם סימנים אחרים כמו טמפרטורת העור, מוליכות העור, האם המטופל עומד או שוכב, קצב הנשימה והתנועה. את כולם היא סוכמת לאותה "נורת בקרה" יחידה שעניינה את רומם - הודעה אם האדם נמצא בסיכון ועליו לגשת למיון, או לא.

הרעיון הוא כי החולה ילבש את החולצה המיוחדת באופן רציף, וכך כל הנתונים הללו יימדדו גם הם באופן רציף, ויחתנו תמונה הרבה יותר מלאה. כך, אם אדם חש ברע ניתן לדעת מה מצבו בתחום ה-EKG והפרמטרים האחרים לא רק אחרי שהחל לו כאב בחזה - אז הוא כבר לחוץ וגם זה משפע על המדידה - אלא גם רגע לפני.

רובין: "המוצר קיבל אישור CE לשיווק באירופה ו-FDA לשיווק בארה"ב, מה שרוב המוצרים מהסוג הזה, המוצרים הלבישים שמודדים סימנים מן הגוף, לא מקבלים כי הם מוצרים שממוצבים כמנטרים פעילות של אנשים בריאים, ולא מחלות". כך, קיימת בשוק חולצת מדידת EKG, אך רק עם 2 נקודות מדידה. החולצה הזו שייכת לשוק הספורט, היא מיועדת לאנשים בריאים ואין לה אישור FDA.

נציין כי אישור ה-FDA הוא על עצם מדידת סיגנל ה-EKG, ואילו על התוקף של "נורת הבקרה" האוספת על כל הסימנים ו"צועקת" שיש ללכת לבית החולים או שאין צורך - יש עוד לקבל אישור FDA בנפרד.

לטענת רובין מוצר כזה יכול לחסוך כ-50 דקות באבחון הראשוני של התקף לב, לעומת מצב שבו אדם חש ברע, מתמהמה עד שהיא מחליט להגיע לבית החולים, מגיע לבית החולים, מסביר את מצבו ומוכנס ישירות ל-EKG.

"החולצה ניתנת לכיבוס בכביסה רגילה עד 50 פעם ולא צריך לגלח את החזה כדי להשתמש בה", אומר רובין, "כרגע אין לנו הרבה דגמים אופנתיים אבל בעתיד יהיו. וכבר יש לנו מידות שונות, ונשים יכולות ללבוש גם חזייה עם החולצה שלנו".

שלב בפעילות: ההפצה המסחרית של המוצר בשווקים הראשיים מתחילה בימים אלה, כאשר קהל היעד הראשון הוא אנשים שמשתחררים מבתי חולים אחרי התקף לב וקהל היעד השני הוא קשישים.

גיוסי הון: החברה גייסה 6 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים שאינם מן העולם הרפואי. לאחרונה השתתפה במשלחת לארה"ב מטעם קרן בירד, בה נפגשה עם נציגי בתי חולים מובילים, חברות ביטוח ומשקיעים פוטנציאליים. "נפתחו לנו הרבה דלתות בכל מיני כיוונים שונים לגמרי", אומר רובין.

השלב הבא: החברה מפתחת מוצר אשר מודד את קצב הלב של העובר, עבור נשים בהיריון.

Healthwatch

שנת הקמה: 2012

מנכ"ל:אורי אמיר

תחום פעילות: מדידת סיכון להתקף לב באמצעות חולצה

גיוסי הון: 6 מיליון דולר