השר אקוניס לעובדי רשות השידור: "אתם כפויי-טובה"

מהומה בדיון הראשון של הוועדה המיוחדת לחוק השידור הציבורי ■ מנכ"ל האוצר, שי באב"ד: "רק 21 עובדים חתמו עד כה על פרישה מרצון" ■ איילה חסון: "אל תנסו לגזור קופון על הגב שלי; רשות השידור כיום בלתי נהילה"

אופיר אקוניס / צילום: תמר מצפי
אופיר אקוניס / צילום: תמר מצפי

מהומה פרצה הבוקר (ב') כבר בדקות הראשונות של הדיון הראשון של הוועדה המיוחדת לחוק השידור הציבורי בראשותו של ח"כ צחי הנגבי. הרוחות התלהטו בזמן שהשר אופיר אקוניס פתח בדברים, ועובדי רשות השידור הטיחו בו האשמות על חוסר הוודאות בו הם מצויים.

עובד רשות השידור הוצא מהאולם כשהוא מטיח בהנגבי: "אלוהים לא שוכח, צחי, אלוהים לא יסלח לך על שפגעת בפרנסה שלנו".

השר אקוניס הטיח בעובדים שהם "כפויי-טובה", כשלדבריו, לולא הוא כולם היו מפוטרים.

אקוניס הציג את התיקון לחוק ואמר: "אני שומע בימים האחרונים תזה שאנשים הכניסו לעצמם שאנחנו מביאים את תיקוני החקיקה כדי להשתלט על השידור הציבורי. זה הבל והבלים. אפשר לשמוע את חלק מתוכניות רשות השידור ואת העצמאות והאג'נדות שלהם. אפשר לראות על מה אני מדבר. יעיד עובד אחד שמאז שנכנסתי לתפקיד שיש התערבות בשידורים. משום מה כשאני אומר איזון, פורצת פה בהלה".

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, אמר בדיון כי נבחנת האפשרות להפוך את מפרק רשות השידור למפרק פעיל. לדבריו, "כל העובדים - בין אם יפרשו מרצון או יפוטרו - יקבלו את כל התנאים שהובטחו וסוכמו. אבל סיכמנו שייצאו 300 עובדים, וכרגע נראה שאנחנו לא מתכנסים לתהליך".

לדברי באב"ד, "אתמול עדכנו אותי שרק 21 עובדים חתמו על פרישה. אם זה לא יצליח, נבקש לא לדחות את החלת החוק ולהיכנס למצב של מפרק פעיל, שיוכל להפריש עובדים בעצמו ולהמשיך לנהל את רשות השידור במתכונת מצומצמת".

על-פי העובדים שנכחו במקום, כ-600 עובדים פנו לקבלת פרטים, אולם לא חזרו אליהם.

באב"ד עורר מהומה כשאמר: "אין לנו כסף לממן את רשות השידור, ואנחנו פועלים לצמצם את העלויות".

ח"כ קארין אלהרר אמרה כי זכותה של הממשלה לבטל את האגרה, אבל "שתתכבד ותמצא מקור תקציבי כדי לממן את הרשות".

חברי כנסת מהאופוזיציה - ובהם קארין אלהרר, אראל מרגלית, איתן כבל ויוסי יונה - הפצירו שוב ושוב להבהיר מדוע לא ממנה שר התקשורת וראש הממשלה בנימין נתניהו את מועצת התאגיד החדש שנבחרה על-ידי ועדת קמא.

מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, אמר כי נוצר מצב בו שום דבר לא התקדם. "עד שלא תיפתר סוגיית עובדי רשות השידור, לא נמנה את המועצה, כי זה יכול להיגרר".

חברי הכנסת טענו כי הם אינם מבינים את הקשר בין הדברים, וח"כ יונה אמר כי התשובה לא עניינית.

הממונה על השכר באוצר, קובי אמסלם, אמר כי תנאי הפרישה של עובדי רשות השידור הם נדיבים, אולם לדבריו לעובדים אין כרגע מוטיבציה לפרוש.

"רימון עשן גדול"

ח"כ איתן כבל אמר, בהתייחס לחוק תאגיד השידור הציבורי החדש, כי "החוק הזה הוא רימון עשן גדול, הוא פסאדה, כולנו מתכנסים על מה שלא מדברים עליו - נושא השליטה. מביך אותי לטחון את עצמנו עד דק, אנחנו מבלבלים את המוח. השאלה היא מה מתקיים בשנה של הקדנציה של המנכ"ל הזמני, ללא מועצה מעליו - לא יכול להיות, כל התהליך הוא כדי לנסות ולהפריד את הפוליטיקה מהשידור הציבורי. היום זה נתניהו, מחר זה מישהו אחר. זה עניין של אמון, במשך השנים היה ניהול כושל מחפיר ברשות. בשורה התחתונה אין אמון של העובדים כלפי ההנהלות המשתנות. זו שאלה דמוקרטית מהמעלה הראשונה".

ח"כ ינון מגל, לשעבר מגיש מבט בערוץ 1, אמר כי "זו הייתה טראומה לראות איך כספי ציבור מתנהלים בצורה לא אחראית, ואיך אנשים פועלים כדי לשמור על משכורתם ותפקידם. זה היה שיעור עצוב ליכולת של השירות הציבורי לנהל מנגנונים מורכבים, זה היה פשוט נורא לראות לאיזה פי פחת זה הגיע. זה היה כמו המלחמות בין ההוטו לטוטסי. רשות השידור קרסה, וזה לא בגלל שלא היה כסף. פשוט שכשהכסף הוא לא מהכיס של אף אחד, זה נחרב".

מגל דרש כי בתוך תיקון החוק יובהר בדיוק מתי תמונה המועצה שתפקח על מנכ"ל הרשות.

מנהלת חטיבת החדשות של ערוץ 1, איילה חסון, קראה לפוליטיקאים ואמרה: "אל תנסו לגזור קופון על הגב שלי. לא חשבתם על החוק הזה עד הסוף. אי-אפשר לפרק את הרשות הקודמת ולעשות קסם ולהקים רשות חדשה. בלי כסף לא יהיה עד מארס שירות ציבורי. אנחנו מתאבדים, ורשות השידור היא בלתי נהילה. אי-אפשר לפטר, אי-אפשר לשכור, אי-אפשר להגיד לעובדים מה לעשות. אני בשוק תרבותי. תחשבו בצורה פרקטית ולא בצורה פוליטית".

ח"כ יוסי יונה הוסיף: "עולה כי האוצר מקבל סמכויות גורפות - ביכולתו לפרק את רשות השידור מיד מבלי להתחייב על פתיחתו של התאגיד החדש, וזאת במילה אחת - שערורייה!".

ח"כ נחמן שי אמר בדיון: "היינו פה לפני שנה, ונהיה פה בעוד שנה, כי שום דבר לא זז. החוק היה רע, ועכשיו מרעים אותו. הממשלה הניחה ידיה על מימון הרשות ועל מינויי המנהלים והעובדים בה, ובכך היא משלימה את ההשתלטות עליה".