הבנקאי הספרדי, המשטרה הצרפתית ויצירת האמנות ששווה מיליונים

משטרת צרפת החרימה ציור של פיקאסו שנמצא על סיפון יאכטה של סגן נשיא בנק סנטנדר לשעבר

ראש אישה צעירה / צילום: רויטרס
ראש אישה צעירה / צילום: רויטרס

יאכטת פאר שעל סיפונה נמצאת תמונה של פיקאסו הפליגה היישר לעין הסערה של הדיון הציבורי על הגנת "אוצרות לאומיים". התמונה, שנחשפת רק לעתים רחוקות לעיני זרים, נמצאת בבעלותו של חיימה בוטין, המיליארדר הפטריארך העומד בראש שושלת הבנקאות הספרדית שהקימה את בנק סנטנדר.

היצירה - "ראש אישה צעירה" שצוירה ב-1906, ושווייה מוערך ב-26 מיליון אירו, מוחזקת משנת 2012 בסופר-יאכטה בעלת 3 מפרשים המכונה אדיקס, שם החיבה של אדלה, אשתו של בוטין. לאורך כל תקופה זו ניהל בוטין, בנקאי בגמלאות ואספן אמנות, מאבק משפטי עם הרשויות בספרד על תוכניתו לייצא את התמונה.

השבוע נקלעה יצירתו המוערכת של פיקאסו למרכזה של סערה אחרת, לאחר שמשטרת המכס הצרפתית החרימה אותה מהיאכטה, שעגנה בקרבת קורסיקה.

משטרת המכס הצרפתית מצאה את התמונה בתא הקברניט כשהיא עטופה בזהירות, וזאת לאחר שבקורסיקה הוגשה בקשה לייצא את התמונה לשווייץ. בעת ההחרמה לא היה בוטין ביאכטה, ששווייה נאמד ביותר מ-30 מיליון דולר.

אחד הפקידים סיפר כי בתגובה לדרישה להציג מסמכים המצדיקים את הבקשה, הציג הקברניט רק הערכת שווי של יצירת האמנות ומסמך משפטי ספרדי המצהיר כי התמונה היא "אוצר לאומי" שאסור לייצאו.

האחרון בשורת ניסיונותיו הכושלים של בוטין בן ה-79 - דודה של יו"רית סנטנדר, אנה פטריסיה בוטין - לייצא את היצירה הצית דיון ציבורי בספרד על החקיקה השנויה במחלוקת שמונעת מאספנים פרטיים למכור בחו"ל יצירות אמנות הנחשבות לאוצר לאומי, אך אינה מבטיחה את רכישתן בידי ממשלת ספרד.

במארס אישר בית משפט במדריד את החלטת הממשלה לאסור את יצואו של מכתב שכתב ב-1498 מגלה הארצות כריסטופר קולומבוס. אחת המשפחות העשירות ביותר בספרד, משפחת אלבה, נאבקת כבר שנים להשיג היתר לערוך בחו"ל מכירה פומבית של המכתב.

משפחת אלבה טענה ללא הצלחה בבית המשפט כי תקבולי מכירת מכתבו של קולומבוס, ששוויו נאמד ב-21 מיליון אירו, יכסו את הוצאות התחזוקה של אוסף יצירות האמנות האדיר והמגוון שמנהלת הקרן המשפחתית, הכולל ארמונות פאר וציורים של גויה, רנואר ופיקאסו.

קרן אלבה טענה כי מדיניותה של ממשלת ספרד לאסור על הוצאת אוצרות אמנות מנוגדת לרוח האיחוד האירופי.

בוטין, שפרש ב-2004 מתפקיד סגן נשיא בנק סנטנדר כדי "לחיות את החיים", רכש את "ראשה של אישה צעירה" ב-1977 ביריד האמנויות היפות של מרלבורו בלונדון. ב-2012 ביקש הסניף הצרפתי של בית המכירות הפומביות כריסטי'ס - מטעמו של בוטין - היתר לייצא את היצירה ללונדון.

משרד התרבות הספרדי דחה את הבקשה בטענה כי התמונה היא פריט נדיר מתקופת גוזול (1906-1909) של פיקאסו, על שם העיר גוזול בקטלוניה שבה התגורר אז האמן. משרד התרבות ציין כי בספרד לא קיימת יצירה דומה.

בוטין, אחיו של אמיליו בוטין המנוח, שכיהן כיו"ר סנטנדר, ערער על ההחלטה, וטען כי התמונה נמצאת בבעלות החברה יורושיפינג צ'רטר, הרשומה בפנמה, והקשורה לסנטנדר.

כמו כן טען בוטין כי מהבחינה המשפטית התמונה לא נמצאת על אדמת ספרד, אלא על היאכטה אדיקס, המניפה את הדגל הבריטי, שעגנה באותה העת בנמל ולנסיה בספרד.

הרשויות בספרד דחו את שני הטיעונים האלה, ובמאי השנה אישר בית המשפט העליון של ספרד את החלטתו המקורית של משרד התרבות כי יצירתו של פיקאסו "אינה ניתנת ליצוא".

עורכי דין שמתנגדים לחקיקה המתירה לממשלה לאסור יצוא של יצירות אמנות בנות יותר מ-100 שנה, טוענים כי ההחלטה מאלצת את הבעלים ואת יורשיהם להחזיק לצמיתות ביצירות, מכיוון שגם לממשלה וגם לשוק האמנות הספרדי אין המשאבים הפיננסיים לרכוש את היצירות האלה.

מבקרי החוק מתלוננים גם כי יישומו אינו עקבי. על מכתבו של קולומבוס הוטל איסור יצוא, בעוד שתמונה פרי יצירתו של אל-גרקו שנמצאת בספרד מ-1903 נמכרה לפני שנתיים בלונדון במכירה פומבית של סותבי'ס תמורת 3.4 מיליון ליש"ט.

עם זאת, טוענים תומכי החוק כי סמכותה של הממשלה לאסור על יצוא יצירות אמנות היא מהותית כדי למנוע "שוד חשאי" של אוצרות אמנות שנמצאות בספרד זה מאות בשנים.