להוציא את המקסימום מההנפקות בשוק הקונצרני

הריבית הנמוכה והגירעון הממשלתי הנמוך יוצרים סביבה נוחה להנפקת איגרות חוב קונצרניות ■ איך להשתתף ולהרוויח מההשקעה באג"ח החברות?

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

מתחילת השנה ועד סוף חודש יולי הונפקו לציבור כ-36 מיליארד שקל באיגרות חוב קונצרניות. בכך, ועוד לפני שהסתיימה השנה, עקף היקף הגיוסים את הסכום שהונפק בכל 2014, אז גויסו כ-32.5 מיליארד שקל.

סביבת הריבית הנמוכה מספקת תנאי רקע נוחים עבור חברות למיחזור חוב או הרחבתו, באמצעות הנפקות של סדרות חוב חדשות או הרחבה של סדרות קיימות. נציין כי הגירעון הממשלתי הנמוך שמוביל לירידה בהיקף הגיוסים באיגרות ממשלתיות, מותיר מקום ומסייע אף הוא לזירת ההנפקות של האג"ח הקונצרניות.

מתוך הסכום שהונפק מתחילת השנה, כ-58% גויסו באיגרות צמודות למדד, כ-41% באיגרות שקליות וכ-1% הוצמדו למט"ח. בבחינה סקטוריאלית, הגופים הבנקאיים גייסו שיעור של כ-44% מהיקף ההנפקות הציבוריות, ואת המקום השני קטף סקטור הנדל"ן והבינוי ששיעורו מסך ההנפקות עמד על כ-35%. עוד נציין כי מתוך הסכום שהונפק מתחילת השנה, כ-5 מיליארד שקל גויסו על ידי חברות חדשות, כשהבולטות מבחינת היקף ההנפקה היו רכבת ישראל, רילייטד ומויניאן לימיטד.

הנפקת החוב נעשית לרוב לצורך מיחזור חוב קיים או הרחבת פעילותה של החברה, כאשר תהליך הפחתת הריבית בשנים האחרונות סייע לחברות רבות בהקטנת הוצאות המימון, תוך גיוס חוב בריבית נמוכה במקביל לפדיון חוב בריבית גבוהה יותר. נציין, כי עבור חברות הנדל"ן המניב, שבהן מבחינה מבנית הוצאות המימון מהוות חלק ניכר מסך ההוצאות, החיסכון הינו משמעותי.

יתרון לאיגרות השקליות

בניגוד לשנים עברו, בהן נהגו חברות לגייס בעיקר חוב צמוד למדד, בשנת 2014 לראשונה גויס חוב שקלי בשיעור גבוה יותר מאשר חוב צמוד. הנתון תרם לכך שמדד התל בונד השקלי, שמנה 19 סדרות בלבד בעת השקתו בסוף 2009, מונה נכון להיום 59 סדרות אג"ח. אמנם סביבת האינפלציה הנמוכה שהסתכמה ב-12 החודשים האחרונים ב-0.4%- הטיבה עם בעלי החוב הצמוד למדד, אך נראה כי לאור הגידול בשיעור החוב השקלי, מעריכות החברות כי מעתה ואילך צפויה סביבת האינפלציה לרשום עלייה, ועל כן מגדילות את חלקן של האיגרות השקליות בעוגת ההנפקות.

משקיע הרוכש איגרת חוב קונצרנית יכול לבצע זאת בשוק המשני הפתוח לכולם, או בשוק הראשוני - שוק ההנפקות. הגורמים המעורבים בשלב הראשון של ההנפקה (השלב המוסדי) הם החברה המגייסת, מפיץ וחתם, או קונסורציום חתמים. לצידם, מעורבים המשקיעים המוסדיים המזרימים ביקושים להנפקה. כשמתעורר אצל חברה הצורך בגיוס חוב ציבורי, היא מחויבת בפרסום תשקיף|, ולרוב פונה לחתם על מנת שיפנה בשמה למשקיעים המוסדיים. במקביל, עשויה החברה לפרסם בנוסף להודעות השוטפות והדוחות הרבעוניים גם מצגת אודות מצבה. בנוסף לכל אלו, היא עשויה גם ליזום מצגת מרכזית למשקיעים או פרטנית מול משקיעים המעוניינים בכך, במטרה לסייע להצלחת ההנפקה. מקובל כי המשקיעים המוסדיים מקבלים בשלב המוסדי עמלת התחייבות מוקדמת של כ-0.1% עבור כל שנת מח"מ של האיגרת המונפקת, כאשר המכרז הוא אחיד ולא מפלה. מספר ימים לאחר ביצוע השלב המוסדי מתקיים השלב הציבורי, שבו לא יקבלו המשתתפים עמלת התחייבות מוקדמת.

הנחה בעמלה או ניצול עליית המרווח

ברמה המסחרית, מרגע הודעת החברה על כוונתה לגייס חוב תוך הרחבת סדרה סחירה בשוק, עלולות האיגרות הנסחרות "לסבול" מחולשה לנוכח ההודעה על הגידול בהיצע. בנוסף, קיימים משקיעים מוסדיים שאופק השקעותיהם קצר, ומטרת ההשתתפות שלהם בשלב המוסדי היא גריפת עמלת הפירעון המוקדם ומכירת האג"ח מיד עם תחילת המסחר בבורסה. גם מכירות אלו מייצרות לחץ מסחרי, שכן המשמעות הכלכלית של גיוס חוב חדש היא הבעת אמון של המשקיעים בחברה, ולכן החולשה באג"ח היא בעיקר מסחרית.

משקיע המעוניין לנצל את הסיטואציה לטובתו, יכול לפעול בשני אופנים. האחד - רכישת האג"ח בשלב המוסדי (אם הוא אכן מוגדר ככזה). במצב זה יזכה המשקיע לקבל את הנחת עמלת ההפצה ובנוסף ייהנה מרכישת האיגרות לאחר מימוש; אפשרות שנייה היא ניצול עליית המרווח באיגרות הסחירות על ידי רכישת האג"ח בשוק המשני, תוך ציפייה לחזרתה למחיר המגלם את המרווח שבו נסחרו האיגרות טרם ההודעה על ההרחבה.

חשוב לציין כי בשוק הראשוני והמשני קיימת תלות בשוק איגרות החוב הממשלתי, ממנו נגזר המרווח הקיים באג"ח הקונצרניות. צעד יעיל יותר עשוי להיות רכישת האג"ח הקונצרנית במקביל למכירה של אג"ח ממשלתית בעלת בסיס הצמדה ומח"מ דומים. בכך, נוצרה רכישה של המרווח המגולם באג"ח הקונצרנית; ירידה באותו מרווח תוך עליית מחיר האג"ח הקונצרנית, או ירידת מחיר האיגרת הממשלתית, יובילו לרווח עבור המשקיע.

*** הכותבים הם מנהלת מחלקת המחקר במנורה מבטחים פיננסים ומנהל השקעות בכיר בקרנות בית ההשקעות. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

ההתפלגות של הנפקות האגח הקונצרניות השנה
 ההתפלגות של הנפקות האגח הקונצרניות השנה