מייסדי am:pm במו"מ לרכוש 80% מאפליקציית סיטון

גיא אדרי והאחים רן וגל בלינקס חוזרים לעסקי הקמעונאות: פועלים להשתלט על אפליקציית הסופרמרקט המקוון תמורת 8 מיליון דולר

9 שנים לאחר האקזיט שבו מכרו את רשת הסופרמרקטים השכונתית AM:PM במחיר מפולפל של 143 מיליון שקל לקבוצת אלון, שהונהגה בידי דודי ויסמן, חוזרים היזמים גיא אדרי והאחים רן וגל בלינקס לעולם הקמעונאות.

ל"גלובס" נודע כי השלושה מנהלים משא-ומתן מתקדם עם משפחת אבקסיס, בעלת אפליקציית הסופרמרקט המקוון "סיטון", לרכישת 80% מהחברה תמורת 8 מיליון דולר. כלומר, לפי שווי כולל של כ-10 מיליון דולר לאפליקציה.

העסקה נמצאת בשלב בדיקת נאותות ואמורה להיסגר סופית תוך שבועיים-שלושה.

רן בלינקס אישר בשיחה עם "גלובס" את הפרטים. דוד אבקסיס, מנכ"ל סיטון ומבעלי החברה, אמר כי "לא אמורים להיכנס שותפים לחברה. אני לא אומר שלא מגיעות הצעות מגורמים בכירים בתחום הקמעונאות, אבל אנחנו לא במקום הזה, וסגרנו את הדלת בפני ההצעות", הוסיף אבקסיס בשיחה עם "גלובס". "בשלב הזה אנחנו לא מעוניינים למכור אלא להציף ערך ואולי אז נשקול".

- יש לך קשר עם האחים בלינקס וגיא אדרי?

"הם חברים אישיים, ואנחנו מכירים אותם מלפני, אבל אין מגעים בין הצדדים".

גם בלינקס, שכאמור אישר את הפרטים, מספר כי הוא מכיר את משפחת אבקסיס מהעסק הנוסף שלהם, אביב קופות רושמות. מדובר בחברה שקיימת כבר שנים ומציעה לבתי עסק ולרשתות שיווק קופות רושמות ממוחשבות. "התחלנו לעבוד ביחד כבר לפני 15 שנה", הוסיף.

אפליקציית סיטון הושקה רשמית במארס אשתקד, והמרכז הלוגיסטי שלה נמצא באזור התעשייה שוהם, שם פעלה החברה בתחילת הדרך. הרעיון הוא הקמת סופר ללא סניפים, הפעיל באינטרנט ובמובייל. המחסן הלוגיסטי מקבל סחורה ישירות מספקים ובאמצעות משאיות שולח את ההזמנות ישירות אל בתי הלקוח.

בשונה מרשתות השיווק, סיטון לא מספקת לקהל הרחב מוצרי חלב, פירות, ירקות, מוצרים קפואים וכדומה, וכך נחסכות עלויות משאיות הקירור. ההתמקדות היא באספקת מזון יבש, חומרי ניקוי, מוצרי היגיינה ועוד.

מתווה הפעולה הזה, לצד היעדר סניפים ועבודה בכוח-אדם מצומצם יחסית של 50 עובדים, מאפשרים לחברה למכור לצרכן במחירים נמוכים (שלטענתה מקבילים למחירים סיטונאים).

"הבנו שיותר זול לנו להגיע אליך מאשר שאתה תגיע לסניף", סיפרה בעבר יפית אבקסיס, סמנכ"לית השיווק של "סיטון" ואחת מבעלי החברה. "גם אם אתה עושה היום הזמנה באינטרנט מאחת מרשתות השיווק ולא מגיע לסניף, אתה משלם על זה. יש הבדל של 30% בין המוצרים ברשתות המוזלות לבין המוצרים שאתה רוכש באתרים של הרשתות באינטרנט".

התרחבות למגזר העסקי

אבקסיס אמרה עוד כי "האינטרנט היום מייתר הליכה לסניפים. יותר זול היום לקנות טלוויזיה באינטרנט שמגיעה ממחסן בבני-ברק מאשר לקנות בחנות פיזית. זה נכון לכל הענפים מלבד ענף המזון, וזה מה שאנחנו רוצים לשנות".

לפני כשנה וחצי היא הצהירה כי בחברה שואפים "להחזיק ב-5% מענף המזון הישראלי בתוך 3 שנים".

אחת הדרכים של "סיטון" להתרחב הייתה להרחיב את הפעילות למגזר העסקי. כפי שנחשף ב"גלובס" בפברואר השנה, החברה החלה לעבוד מול בנקים, חברות היי-טק, משרדי עורכי דין וראיית חשבון ועוד. לקוחות אלה, שביניהם אפשר למנות את בנק דיסקונט וחברת גט טקסי, רוכשים לדברי החברה סחורות בעשרות אלפי שקלים בחודש. על-פי הערכות, היקף הפעילות של "סיטון" נאמד בעשרות מיליוני שקלים בשנה.

אבקסיס מסבירה כי הביקוש בשוק העסקי הוא גם למצרכים משלימים כמו מוצרי חלב, פירות וירקות. כך, נכנסה סיטון לראשונה גם למשלוחים של מוצרים אלה עבור העסקים השונים, שגם הם מגיעים ישירות מהספקים. כניסה אפשרית של מייסדי AM:PM לתוך "סיטון" עשויה לעורר את המותג של הסופרמרקט המקוון ואולי להביא אותו לשלב הבא, שבו הוא עשוי לאתגר יותר את רשתות השיווק מוכרות באינטרנט.

מאז מכרו האחים בלינקס ואדרי את AM:PM, הם התנהלו מחוץ לעולם הקמעונאות המסורתי. בין היתר חבר רן בלינקס לקבוצת יובלים של יזם הנדל"ן איציק ברוך, והשניים פועלים בשוק הנדל"ן למגורים. האחים בלינקס ושותפם אדרי גם מחזיקים בחברת אקזיט אלקטרוניקה, הזכיינית של מותג Hisense ביחד עם דרור דנון.