רשות המסים: רופא שיניים ניכה צ'קים בסך 2.5 מיליון שקל

בביקורת של רשות המסים בענף הצ'יינג'ים נמצאו עשרות לקוחות החשודים כי ניכו צ'קים בהיקף כולל של מיליוני שקלים - ובמקביל דיווחו על הכנסות נמוכות בהרבה

change / צילום: תמר מצפי
change / צילום: תמר מצפי

לקוח שפדה צ'קים בסך 20 מיליון שקל בצ'יינג' באור-יהודה במהלך השנתיים האחרונות; רופא שיניים שניכה צ'קים בסך כולל של 2.5 מיליון שקל; וחברה מצפון הארץ החשודה בשימוש בחשבוניות פיקטיביות בסך 1.5 מיליון שקל - אלה הם רק חלק ממצאי מבצע הביקורת הארצי בציינג'ים שערכו מבקרי יחידת ניהול ספרים של רשות המסים, בשיתוף עם חטיבת החקירות, בשבוע האחרון.

במהלך המבצע בוצעו ביקורות ב-228 נותני שירותי מטבע (צ'יינג'ים), נבדקו רישום ההכנסות כדין וכן רשימות לקוחותיהם. בעקבות הפעילות הועברו להמשך טיפול ביחידת החקירות 6 בעלי צ'יינג'ים שאצלם נמצאו ליקויים חמורים במיוחד, וכן שמות של עשרות לקוחות החשודים כי ניכו צ'קים בהיקף כולל של מיליוני שקלים, ובמקביל מדווחים על הכנסות נמוכות בהרבה או שאינם רשומים כלל ברשות המסים.

כבר בימים הראשונים למבצע נתפסו חשודים רבים בהעלמות מס תוך שימוש בשירותי הצ'יינג'ים, וכפי שדיווחנו ב"גלובס", נתפסו, בין היתר, שכיר המרוויח כ-3,000 שקל בחודש, אשר פדה צ'קים בהיקף 4.5 מיליון שקל; גבר מג'לג'וליה העוסק בתחום הבנייה, החשוד בהעלמות הכנסות משוערות של 4 מיליון שקל, תוך פריטת הצ'קים שקיבל בצ'יינג'ים; ולקוח של צ'יינג' אחר שפרט צ'קים בסך 11 מיליון שקל, אך בדיקה בעניינו העלתה כי הוא לא מגיש כלל דוחות לרשות המסים ואינו מדווח על הכנסותיו.

בנוסף למקרים עליהם דווח בראשית המבצע, הועברו לטיפול פקידי שומה חקירות, בין היתר, לקוח שפרט צ'קים בסך של 10 מיליון שקל, אשר בדיקה ראשונית בעניינו העלתה כי כנראה מדובר במקרה של הפצת חשבוניות פיקטיביות.

ברשימת לקוחותיו של צ'יינג' באזור המרכז נמצאו שני לקוחות שאינם רשומים כלל ברשות המסים - אחד ניכה צ'קים בהיקף של 900,000 שקל, והשני ניכה צ'קים בהיקף של 800,000 שקל. לקוח נוסף שאינו בעל תיק ברשות המסים פדה צ'קים בהיקף של 6 מיליון שקל.

עוד מצאו חוקרי רשות המסים כי בעל חברת בנייה שלח את עובדיו לפדות צ'קים במזומן לטובת החברה בהיקף של לפחות 360,000 שקל. בנוסף, לאחר בדיקת רשימת לקוחות בצ'יינג' באום אל פחם על-ידי אנשי מחלקת ניהול ספרים, אותר לקוח ממושרייפה, שכיר בחברה למסחר בברזל לבנייה, שניכה בין השנים 2015-2012 צ'קים הרשומים על שמו של קבלן עפר מנתניה, בהיקף כולל של 1.4 מיליון שקל.

מבדיקת רשות המסים עלה כי לחשוד אין תיק במס הכנסה, והוא לא דיווח מעולם על הכנסות אלה. החשוד נחקר במשרדי פקיד שומה חקירות חיפה והצפון ושוחרר בתנאים מגבילים בבית משפט השלום בחיפה.

בביקורת שנערכה על-ידי אנשי פקיד שומה ירושלים 2, בצ'יינג' במזרח העיר עלה שמו לקוח מג'בל מוכבר שפדה צ'קים בהיקף של מיליוני שקלים. הלקוח הובא למשרדי פקיד שומה חקירות ירושלים והדרום לחקירה, אשר ממנה עלה כי הוא מבצע עבודות בנייה ושיפוצים, ולשם כך פתח בשנת 2010 תיק במס הכנסה, אך משנת 2011 לא הגיש כלל דוחות למס הכנסה. כמו כן, עלה בחקירה כי החשוד הפיץ חשבוניות ללקוחות שונים בסכום כולל של כ-1.5 מיליון שקל, עליהן לא דיווח למס הכנסה ומע"מ. החשוד הודה כי בשנת 2014 היה לו מחזור של כ-2 מיליון שקל, עליו לא דיווח לרשות המסים.