ירידה של 6% ביצוא הישראלי במחצית הראשונה של השנה

מכון היצוא: היצוא הישראלי הסתכם במחצית הראשונה של 2015 בכ-23 מיליארד דולר ■ את עיקר את הירידה מייחסים כלכלני המכון להשפעה השלילית של הירידה במחירי הנפט בעולם

נמל חיפה / צילום: איל יצהר
נמל חיפה / צילום: איל יצהר

במחצית הראשונה של השנה היצוא הישראלי רשם ירידה דולרית בשיעור של 6% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד והסתכם בכ-23 מיליארד דולר - כך עולה מנתונים שעובדו במכון היצוא. את עיקר את הירידה מייחסים כלכלני המכון להשפעה השלילית של הירידה במחירי הנפט בעולם. בנטרול הירידות של מחירי הנפט - עלה היצוא בשיעור דולרי של 1.5%.

מניתוח מכון היצוא עולה עוד כי חרף המגמה המתמשכת של הירידות בהיקפי היבוא של סין ממדינות העולם היצוא הישראלי אליה עלה בשיעור של 10% והסתכם בכ-1.2 מיליארד דולר, וזאת בנטרול היצוא של ענף הכימיקלים וענף המינרלים שהושפעו במחצית הראשונה של השנה ממחירי הנפט, מהשביתה הממושכת של עובדי כימיקלים לישראל בדרום ומירידת מחירים כללית בענפים אלה.

במחצית הראשונה של השנה חלה ירידה חדה של 34% בהיקף היצוא מישראל לטורקיה והוא הסתכם בכ-960 מיליון דולר. מכון היצוא הסביר את הירידה ביצוא למדינה זו, בצניחה של 25% בהיקפי היצוא של ענף הכימיקלים אליה. גם היצוא לרוסיה ממשיך לרדת: במחצית הראשונה של 2015 הוא הסתכם בכ-380 מיליון דולר, לאחר שרשם ירידה של 29% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. הסיבה להימשכות הירידה ביצוא לרוסיה היא נפילת ערך הרובל מול הדולר, הימשכות המשבר הכלכלי במדינה וירידה חדה בביקושים. הענף המרכזי שבו מורגשת הירידה ביצוא הישראלי לרוסיה הוא חקלאות, שמהווה כ-45% מכלל היצוא אליה.

לעומת זאת, היצוא מישראל להודו זינק במחצית הראשונה של השנה בשיעור של 43% והסתכם בכ-640 מיליון דולר. במכון היצוא מציינים כי הגידול ביצוא להודו חל בכל הענפים. עלייה של 6% חלה במחצית הראשונה של השנה גם ביצוא לארה"ב - שהיא יעד היצוא המרכזי של ישראל. היצוא אליה הסתכם בכ-5.5 מיליארד דולר, בזכות עלייה ביצוא התרופות. שליש מהיצוא הישראלי לארה"ב הוא של מוצרים מתעשיית הפרמצבטיקה. חרף המגמה המתמשכת של הירידות בהיקפי היבוא של סין ממדינות העולם היצוא הישראלי אליה עלה בשיעור של 10% והסתכם בכ-1.2 מיליארד דולר.