חיפה: מפלגת "יש עתיד" ועבירות בנייה

חריגות הבנייה של ראובן עופרי, עסקן חיפאי מוכר ורב-השפעה בעירייה, מטופלות לטענת השכנים ביד רכה ■ בעקבות פניית "גלובס" הוצא התיק מידיה של מנהלת המחלקה לפיקוח על הבנייה

יונה יהב, ראש עיריית חיפה ותושב שכונת דניה שעל הכרמל, עובר בשנתיים וחצי האחרונות לפחות פעמיים ביום - בדרך לעבודה וחזרה הביתה - מול אתר הבנייה של איש העסקים ראובן עופרי, ברחוב הולנד 31. גם מה שמתרחש בעירייה סביב הטיפול בחריגות הבנייה קורה מתחת לאף של יהב.

ראובן עופרי הוא איש עסקים חיפאי מוכר ומקושר בעיריית חיפה. עופרי מסובך כרגע, בין השאר, בעבירות בנייה בבית דו-משפחתי שהוא בונה בשכונת דניה. שכנים בסביבה טוענים כי היתר הבנייה שניתן לו ב"מסלול ירוק" ניתן ללא סמכות, שגורמי עיריית חיפה מגלים כלפיו יחס מקל ושהפקחים העלימו עין. רק אחד מהשכנים, שמואל יונאי, העז להתלונן בגלוי - וחטף ריקושט מוזר, אפילו מפחיד, מלילי ברוור, מנהלת המחלקה לפיקוח על הבנייה.

עופרי, מצידו, טוען באמצעות פרקליטו, עו"ד יצחק יונגר, כי המהלכים שהעירייה נקטה נגדו "נובעים אף מהטינה האישית שחש ראש העירייה מר יהב כלפי עופרי, לאחר שזה תמך בבחירות קודמות במתחרה של מר יהב, חיים ארד ז"ל, במירוץ לראשות העיר".

מלשכת ראש העיר יונה יהב נמסר: "עבירות הבנייה הרבות שביצע מר עופרי הינן בניגוד חמור להיתר בבקשתו המקורית. כל ניסיונותיו להציג טענות-סרק במטרה 'לטשטש' את התנהגותו העבריינית לא ימנעו מגורמי האכיפה למצות עמו את הדין. טענותיו, לפיהן פעולות האכיפה שננקטו נגדו (ונגד שותפו לנכס) מונעות משיקולים זרים, שקריות ומהוות פרסום לשון הרע. חברי הוועדה המקומית וגורמי האכיפה בעיריית חיפה ימשיכו לבצע את תפקידם ללא משוא-פנים וללא מורא".

לעופרי יש מהלכים באגף מהנדס העיר חיפה. כמי שביטח את עובדי עיריית חיפה, יחד עם שותפו עסקן הכדורסל אבנר קופל, הוא ידיד של יו"ר ועד עובדי העירייה, משה מזרחי, אחד האנשים החזקים בעירייה. עופרי גם היה אורח מכובד בחתונת בנה של מנהלת המחלקה לפיקוח על הבנייה לילי ברוור, שהיא דמות מפתח בטיפול בעניינו. בעקבות שאלות מ"גלובס" שהופנו לעיריית חיפה נמסר כי "הגברת ברוור לא תטפל יותר בנושא".

בבחירות לעיריית חיפה, עופרי תרם כספים לסיעה המשותפת של יש עתיד וצעירי חיפה. יוסי שלום, חבר מועצת העיר מטעם הסיעה החברה בקואליציה, הצביע בעד לגליזציה של חריגות הבנייה שלו.

במקביל לעבירות הבנייה, נגד עופרי וקופל וסוכנויות הביטוח "בר-אור" ו"רב-אור" מתנהל בימים אלה משפט בעבירות חמורות של מירמה וזיוף. העבירות, בהיקף של מיליונים, כך טוענת הפרקליטות, בוצעו על מנת להתחמק מתשלום מס, בהקשר לפעולותיהם של עופרי וקופל עם ארגוני עובדים שונים, כולל עובדי עיריית חיפה, עובדי בזק ועובדי חברת החשמל. המפרקת של עסקי עופרי-קופל, עו"ד קרן רייכבך-סגל, טוענת בין היתר כי השותפים הבריחו מהחברה 11 מיליון שקל.

"עידוד של עבריינות בנייה"

עופרי מצוי בשלבי סיום של הבית בשכונת דניה. הבית נבנה בחריגה מעבר למותר על-פי ההיתר, ונראה כי מדובר בהכנה ליצירת יחידת מגורים נוספת. הרושם אצל השכנים כי מדובר בהעלמת עין של הפקחים ששלחה ברוור לא היה משולל יסוד, כפי שעולה ממסמך שהגיע לידי "גלובס" של הייעוץ המשפטי של עיריית חיפה, אותו כתבה עו"ד קרן גולדשמידט:

"נעשתה במקום פעולה מכוונת של בנייה שלא לפי ההיתר, תוך הגשת בקשה להיתר ללא הקלות וסטיות לאישור רשות רישוי ובנייה בפועל באופן שנוגד את ההיתר ומחייב הליכי פרסום כתנאי לאישור. יש בעייתיות רבה בכך שהפיקוח על הבנייה לא זיהה את הסטייה בזמן אמת, והיה צורך בתלונות השכנים כדי להעיר את הפיקוח על הבנייה לפעולה בעניין זה. בכדי שלא נימצא מעודדים התנהלות כזו, התביעה העירונית תתנגד לצמצום צו ההפסקה, כל עוד לא ניתן היתר לבנייה כפי שהיא מתוכננת למעשה.

"הפיקוח על הבנייה יגיש דוח אשמה, והתביעה תגיש כתב אישום בגין בנייה בסטייה מהיתר (ללא קשר לתוצאות הבקשה ללגליזציה). בעת הדיון בבקשה ללגליזציה, כל עוד לא הסתיים ההליך המשפטי בענישה משמעותית, עמדת השירות המשפטי תהיה שאישור הבקשה יהווה עידוד עבריינות בנייה".

חדוה אלמוג, סגנית ראש העיר חיפה, ישבה בראש דיון של בכירי מינהל הנדסה של עיריית חיפה על חריגות בנייה ובקשות מיוחדות של עברייני בנייה. הישיבה נערכה ביום א', 4.8.13, ולגבי הבנייה של עופרי הוחלט: "יש להתאים את הבנייה להיתר הבנייה. במקרה שהתוספת לא תיהרס עד יום ג', יש לעצור את העבודות בצו שיפוטי".

האחריות לביצוע הוטלה על ברוור, מנהלת המחלקה לפיקוח על הבנייה, זו שעופרי התארח בחתונת בנה. התוספת לא נהרסה במועד שנקבע בהחלטה.

במקביל, עופרי פתח במסע להכשרת הבנייה בדיעבד. בניגוד לייעוץ המשפטי של העיריה, כאן עופרי עבר לטיפול המחלקה המשפטית של מהנדס העיר ומחלקת הפיקוח של ברוור.

בוועדת המשנה של הוועדה המקומית חיפה נערך ב-19.5.14 דיון בבקשתו של עופרי לאשר תוכנית המכשירה את הבנייה הבלתי חוקית, באמצעות פרקליטו, עו"ד צבי הרשקוביץ. לעומת העמדה של היועמ"ש, העמדה של התביעה העירונית הייתה שונה.

"נסיבות בריאותיות"

התובעת עו"ד כרמית כורה היא ידידתו של עו"ד הרשקוביץ. הדבר לא הוזכר בפרוטוקול. עו"ד כורה הפגינה עמדה מתחשבת והודיעה בדיון: "לאור נסיבות בריאותיות שהובאו לידיעתי, הנני סבורה כי בהתחשב בנסיבות הבריאותיות, ומאחר שנבנתה רצפה בחצרות האנגליות, והחללים לא קורו, והוגשה בקשה להיתר השינויים, וכן לאור היקף השינויים (שעל פניו לא נראה כה משמעותי), הפסקת העבודה ל-3 חודשים היא 'עונש' מספיק בנסיבות העניין, ויש לאפשר את קידום הבקשה להיתר ולעכב בשלב זה את הגשת כתב האישום, על מנת לאפשר הוצאת ההיתר או ביצוע הריסה בעקבות דחיית הבקשה, באופן שייתכן שייתר את הגשת כתב האישום".

ההמלצה של מחלקת מהנדס העיר לוועדת המשנה הייתה לאשר את הבקשה להכשרת העבירות, תוך הצבת מספר הסתיגויות, כולל הריסה של חלק מהבנייה הלא חוקית.

בסיום הדיון הצביעו 4 חברי מועצה בעד דחיית ההצעה וסילוקה מסדר היום עד מיצוי ההליך המשפטי. חבר המועצה יוסי שלום, שסיעתו קיבלה מעופרי תרומה כספית לקראת הבחירות המוניציפליות, הצביע בעד העמדה המקלה, לטובת הכשרת עבירות הבנייה של ראובן עופרי. שלום לא דיווח לוועדה על התרומה שסיעתו קיבלה מעופרי בבחירות המוניציפליות בהן נבחר למועצת העיר חיפה.

"על-פי הזמנת החתן"

לאור תוצאות ההצבעה בוועדה המקומית הוחלט לדחות את הבקשה של עופרי, וזאת "לאור עבירות הבנייה שבוצעו ולאור העובדה כי טרם הושלמו ההליכים המשפטיים בעניין העבירות שבוצעו".

בתחילת 2015 נמסרה הודעה נוספת, לפיה שוב נדחתה הבקשה להכשרת העבירות. הוועדה הדגישה כי זאת "לאור העובדה כי לאורך כל תקופת הבנייה נעשו עבירות בנייה חמורות. הוועדה תהיה מוכנה לדון בבקשה רק לאחר שתבוצענה ההריסות של הבנייה שבוצעה ללא היתר, ולא ניתן לאשרה, ותבוצענה התאמות על-פי הנחיות משרד מהנדס העיר".

רק באמצע ינואר 2015 הוגש כתב אישום כנגד בעלי ההיתר, עופרי ואנקורי, בגין בנייה בסטייה מהיתר. בכתב האישום מפורטים אלמנטים שונים אשר בוצעו בסטייה מהיתר הבנייה וכן בנייה שבחלקה נהרסה וחלקה שונתה בשלב מאוחר יותר. בתיק הפלילי התקיים עד כה דיון הקראה, והנאשמים כפרו באישום. המשך הדיון נקבע לחודש נובמבר, בכפוף להחלטת בית המשפט.

עופרי המשיך במאמצים להכשיר את חריגות הבנייה. הוא פנה לוועדה המחוזית חיפה נגד הוועדה המקומית, ולפני כמה ימים, ב-28 ביולי, נערך דיון בוועדת הערר המחוזית. עו"ד הרשקוביץ טען כי "כל מה שהיה צריך להרוס, הרסנו.. נכון להיום אין שום חריגת בנייה".

ברוור, מנהלת המחלקה לפיקוח על הבנייה, ייצגה את עיריית חיפה. קרבתה לעופרי לא צוינה בפרוטוקול.

מקריאת הפרוטוקול עולה רושם של גישה מתחשבת ומקלה. למשל, כשעלתה השאלה מדוע לא נהרסו קירות מסוימים, אימצה ברוור את עמדת עופרי והשיבה: "בשביל שזה יחזיק את הקרקע".

בשלב מסוים במהלך הדיון בוועדה המחוזית התרחש האירוע הבא: ברוור מהעירייה פנתה לפרקליטתו של השכן יונאי, עו"ד דורית ניסנבאום, פרשה בפניה מפה של ביתו של ינאי, הודיעה כי יש לכאורה עבירת בנייה בביתו של ינאי, וכי היא מתכוונת להגיש תביעה נגדו.

האם היה בפנייה זו משום איום של ברוור על המתלונן יונאי, לטובת עופרי האורח בחתונת בנה?

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "נציגת הוועדה המקומית ציינה בפני ב"כ של המתלונן כי נגדו עומדת תלונה על בנייה לא חוקית לכאורה אשר נבדקת בימים אלה. כל טענה לפיה הושמעו איומים כנגד המתלונן בשלב כלשהו איננה נכונה.

"מבירור שנעשה עקב פנייתך נמצא כי לגברת ברוור היכרות שטחית עם הנאשם שאינה מגיעה כדי חברות קרובה. משכך הגברת ברוור לא ראתה סיבה להימנע מטיפול בתיק. מר עופרי אכן השתתף בחתונת בנה של ברוור, אך זאת על-פי הזמנת החתן ולא על-פי הזמנת ברוור. למען הסר כל ספק הנחתה יו"ר ועדת המשנה כי ברוור לא תטפל יותר בנושא".

עמוד החשמל הוזז פעמיים. העירייה: "אין בכוונתנו לשלם"

במהלך הבנייה גילה עופרי כי חוטי החשמל בעמוד של חברת החשמל העומד ברחוב מפריעים לו. הוא יזם העתקה של עמוד החשמל, באישור של העירייה. ראש מינהל תיפעול בעירייה, דוד לוריא, הבחין שיש בעיה בטיחותית ותחבורתית במיקום החדש ודרש לתקן את המצב.

חברת החשמל ביצעה את העבודה, ושלחה את החשבון לעירייה. סך התשלום על העתקת העמוד: 33 אלף שקל.

עיריית חיפה מסרה ל"גלובס": "העתקת עמוד החשמל על-ידי חברת החשמל נעשתה לבקשתו של היזם ועל חשבונו. בעקבות זאת הודיעה עיריית חיפה כי היא מתנגדת למיקום החדש המפריע למעבר הולכי רגל ואינו בטיחותי לתנועה, ודרשה מחברת החשמל להעביר את עמוד החשמל. העירייה לא שילמה בגין עבודות אלה, ואין בכוונתה לשלם עליהן".

עיריית חיפה: "פעולה במלוא הנחישות"; עורכי הדין: "התעמרות של ממש בעופרי"

עיריית חיפה מסרה בתגובה: "לאחר שהתוספת לא נהרסה עד לתאריך הנקוב (כפי שנקבע בישיבה עם סגנית ראש העיר - מ.ל), בית המשפט הוציא לבקשת העירייה ב-14 באוגוסט צו הפסקת עבודה שיפוטי. לפיכך, כל טענה או רמיזה לגישה מקלה עם עבריין הבנייה הינה כאמור שלולה כל אחיזה במציאות.

"עיריית חיפה והוועדה המקומית לתכנון ובנייה נוקטות מדיניות נוקשה נגד עברייני בנייה ופועלות במלוא הנחישות במקרה הנידון. בתוך כך, הוגש כתב אישום נגד בעלי המבנה בגין חריגות בנייה שבוצעו במקום, ובית המשפט הוציא צו הפסקת עבודה שיפוטי, המורה על הפסקת כל העבודות באתר. הצו צומצם בשלב מאוחר יותר על-ידי בית המשפט רק לעבודות הבנייה שלא היו כלולות בהיתר הבנייה המקורי.

"הוועדה המקומית וידאה כי בעלי המבנה יהרסו חלק מתוספות הבנייה הלא חוקיות, ובמקביל דחתה את הבקשות לאפשר לבעל הנכס לבצע שינויים חדשים במבנה. בעלי המבנה ערערו על החלטת הוועדה, והערר נבדק בימים אלה על-ידי ועדת ערר תכנון ובנייה מחוז חיפה. במקביל, ועד שתתקבל החלטה בנדון, ממשיכה המחלקה לפיקוח על הבנייה לבצע במבנה ביקורות שוטפות, ובמקום נערכו סיורים רבים על-ידי הצוות המקצועי, לרבות הדרג הניהולי של עיריית חיפה.

"התובעת העירונית, עו"ד כרמית כורה, גיבשה את עמדתה ביחס להגשת כתב האישום (בישיבת ועדת המשנה שבה הזכירה "נסיבות בריאותיות ועונש מספיק" - מ.ל) כפי סמכותה ושיקול-דעתה, לאור מכלול הנסיבות לרבות הפסקת הבנייה והמצב האישי של מבצעי העבירה. כאמור לעיל, בהמשך, על אף עמדתה הראשונית של התובעת, הוגש כתב האישום.

"ברוור הציגה את עמדת העירייה (בישיבת ועדת הערר המחוזית - מ.ל) בצורה שאינה משתמעת לשני פנים. התייחסותה הייתה מקצועית ועניינית תוך הפניה לתכניות הבקשה ביחס לקיים בשטח. הישיבה נקבעה כישיבת השלמה והוגדרה ככזאת לצורך חישוב שטחים ביחס לבקשה להיתר שינויים שנדחתה על-ידי הוועדה המקומית בישיבתה בחודש דצמבר 2014. בהתאם לכך, המידע שהוצג במהלך הישיבה היה מקצועי בלבד, ולא נדרשה כל התייחסות משפטית".

יוסי שלום, חבר מועצת העיר, מסר: "בבחירות האחרונות התמודדתי ברשימה משותפת של יש עתיד וצעירי חיפה. בעוד אני הייתי נציגה של יש עתיד - תרומתו של מר עופרי הייתה לסיעת צעירי חיפה, ומדובר בשתי סיעות נפרדות שהתחברו לצורך ריצה משותפת בבחירות. איני מכיר את מר עופרי, ובשום שלב לא הייתי מודע לכך כי תרם בעבר לסיעת צעירי חיפה, הגם שלמיטב הבנתי, כיוון שתרומתו הייתה במסגרת המגבלות אשר מטיל החוק, לא הייתה כל מניעה שאצביע בעניינו גם אם היה תורם לסיעה שלי, וכאמור לא כך היה".

עו"ד צבי הרשקוביץ, פרקליטו של עופרי, מסר: "אכן עו"ד כרמית כורה היא ידידה אישית שלי, בדיוק כמו עוד כמה עורכי דין קולגות בייעוץ המשפטי שליד עיריית חיפה. הסיפור יכול היה להיות 'טוב' אלמלא היה זה עו"ד רשף חן (ולא כרמית כורה), היועץ המשפטי לעירייה, מי אשר עמו קיימתי את הדיון בנושא. לא רק שנגד בני הזוג עופרי לא ננקטה יד מקלה, אלא שאין תקדים למחול שדים וציד מכשפות כפי המתנהל נגדם על-ידי העירייה וגורמים אינטרסנטיים, כל זאת בבניין שנכון להיום אין בו כל סטייה מההיתר שהוצא לו".

תגובת ראובן עופרי, באמצעות פרקליט אחר, עו"ד יצחק יונגר: "כל הטענות והתמיהות אשר הועלו על-ידך מופרכות וחסרות בסיס לחלוטין. לא רק שעופרי ושותפו למקרקעין לא קיבלו הקלות כלשהן - התנהלות העירייה, הוועדה המקומית ומערך הייעוץ המשפטי מהווה התנהלות חסרת תקדים לחומרה, התנהלות העולה לכדי התעמרות של ממש באופן שאינו דומה כלל להתנהלות הוועדה המקומית ומערך הייעוץ המשפטי בכל הנוגע לבנייה בעיר חיפה ובדניה בפרט.

"יותר מכך, כתוצאה מהעובדה כי הגברת יונאי הינה עובדת בכירה בעירייה, והיא מקורבת לראש העירייה, והיא אף חברה אישית של יו"ר הוועדה המקומית חדוה אלמוג, הצליחה הגברת יונאי להביא את העירייה לנקיטת הליכים פלילים כנגד עופרי, אשתו ושותפיו למקרקעין, וזאת על 'עבירות' נטענות פעוטות וחסרות משמעות. עיון בכתב האישום שהוגש מלמד מתוך כתב האישום עצמו כי המדובר בזוטי-דברים, אשר בכל מקרה אחר בחיפה לא הביאו מעולם להגשת כתב אישום.

"על מנת להראות עד כמה חד-צדדית התנהלות העירייה דווקא כנגד עופרי, נציין כי למרות מספר רב של פניות הח"מ לגורמי האכיפה בעירייה, לראש העיר ולייעוץ המשפטי, העירייה אינה נוקטת צעדי אכיפה כלשהם כנגד הגברת יונאי, וזאת על אף שבביתה נבנתה יחידת מגורים נוספת ללא כל בקשה, לא כל שכן היתר".

עו"ד דורית ניסבאום, המייצגת את המתלונן שמואל יונאי, אומרת: "משפחת יונאי קיבלה את שכניה בזרועות פתוחות וסיפקה להם חשמל ומים, עד שנגסו בשטחה וזרעו הרס וחורבן בביתה. כנגד עתירתם מאמצע 2013 על כי ההיתר המקורי של עופרי ניתן בחוסר סמכות מחמת סטייה ניכרת מתב"ע, בנוסף לבנייה בלתי חוקית, טענה הוועדה המקומית כי 'העתירה מוקדמת'. המחוזי המליץ למשוך העתירה 'מבלי לגרוע מכל זכות או טענה שלהם - יחזרו בהם העותרים מעתירתם, וזאת על רקע הליך הרישוי בבקשה מתוקנת'.

"פניות יונאי על מעללי השכנים זכו להתעלמות ורק באוגוסט 2013, לאחר הגשת העתירה, הוצא צו הפסקת עבודה, שצומצם לאחר זמן קצר, והעבריינות המשיכה באין-מפריע. כתב אישום נגד עופרי ואנקורי הוגש אך לפני מספר שבועות בגין העבירות בנות השנתיים!

"העובדות מוכיחות כי עופרי, בעל סוכנות הביטוח 'רב-אור' שביטחה את עובדי העירייה במשך שנים ומי שתרם ביד רחבה לקמפיינים של בעלי תפקידי מפתח בעירייה, הוא המושך בחוטים ומסיט את הזרקור מעבירות הבנייה על-ידי הכפשה והשמצה פרועה של יונאי.

"יחידת המגורים בתוך דירת יונאי הייתה חלק בלתי נפרד ממנה עת רכשו דירתם, כמו המחסן בגינה. לעומת זאת, פנייה לקבלת נתונים שנתבקשו מגברת ברוור על אכיפה כנגד יחידות דיור הקיימות למכביר בשכונת דניה, לרבות בבתי בכירים בעירייה, מעולם לא נענתה".