פסיקת בג"ץ על המסתננים עוררה מחדש את היצרים בדרום ת"א

התושבים הוותיקים מגבירים את האגרסיביות בניסיון לעורר דיון ציבורי ■ הפליטים והמהגרים כבר לא חוששים להתעמת עם הרשויות; ביטחון ברחובות הוא לא יותר מפנטזיה; והאכיפה מדשדשת ■ תמונת מצב

דרום תל אביב / צילום: שלומי יוסף
דרום תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בהנחה ששום פליק-פלאק משפטי לא יצא לפועל עד אז, צפויה בשבוע הבא אוכלוסיית מבקשי המקלט האפריקאים בדרום תל-אביב לגדול בכ-1,200 איש בתוך כמה שעות. הקבוצה הגדולה - עצירים ששהו במתקן חולות מעל 12 חודשים - תשוחרר בעקבות פסיקת בג"ץ, שקבע כי זמן השהיה המקסימלי במתקן חולות לא יוכל לעלות על שנה.

בשטח, הפסיקה הזו מדאיגה את שני הצדדים: הרוב הגדול של תושבי דרום תל-אביב משוכנע שהגרסה שאישר בית המשפט לחוק המסתננים היא מרוקנת מתוכן; ומבקשי המקלט חוששים שאלפים רבים מהם ייקראו למתקן חולות בטווח הזמן המיידי, מאחר שהחוק בסופו של דבר מאפשר לכלוא אותם - גם אם לזמן מוגבל.

 

מדיניות זו ככל הנראה כבר יוצאת אל הפועל, אם לשפוט לפי הזימונים לשימוע שקיבלו מאות מבקשי מקלט בשבוע שעבר. על פניו, כ-20 אלף מתוך כ-45 אלף אזרחי אריתריאה וסודן השוהים בישראל עומדים בקריטריונים שקבעה המדינה לזימון למתקן (נשים, גברים שגילם עולה על 60, אבות לילדים, חולים, פגועי נפש וקורבנות עינויים אינם מזומנים).

בינתיים, המציאות בדרום תל-אביב ממשיכה להיות בלתי נסבלת. משטרת המחוז מסרבת לשחרר נתונים עדכניים על-אודות מצב הפשיעה באזור או על מידת המעורבות של מבקשי המקלט בפשיעה, אולם מהיכרות טובה עם האזור אפשר לקבוע בקלות שרמת הביטחון האישי בו לא השתפרה ולו במעט בשנים האחרונות.