נתניהו ניסה להוציא את המלצות ששינסקי 2 מחוק ההסדרים

(עדכון) - הנושא ימשיך ויידון בוועדה מרובעת, בה יהיו נציגים ממשרדי המשפטים, האוצר, הכלכלה ומשרד ראש הממשלה ■ הוועדה אמורה להכריע בשאלה כמה מס תשלם כי"ל על מוצרים מבוססי פוספט ומגנזיום

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו ניסה הבוקר (ד'), באמצעות נציגו בוועדה, להוציא מחוק ההסדרים את הדיון על אישור החוק הדרוש לביצוע המלצות ששינסקי 2. נציגו של נתניהו ביקש מחברי הוועדה לקיים היום (ד') הצבעה על אישור תזכיר החוק ולהעביר את הנושא לדיון בממשלה.

עם זאת, לאחר התערבותם של שר האוצר משה כחלון ושר הכלכלה, אריה דרעי, הוחלט על פשרה לפיה הנושא יובא היום להצבעה בוועדת השרים לתיקוני חקיקה. עם זאת, הנושא ימשיך ויידון בוועדה מרובעת, בה יהיו נציגים ממשרדי המשפטים, האוצר, הכלכלה ומשרד ראש הממשלה. ועדה זו תדון במדיניות המס על "מוצרי ההמשך", כלומר: בשאלה כמה מס תשלם כי"ל על מוצרים מבוססי פוספט ומגנזיום.

אם יושגו הסכמות בוועדה המרובעת, ההצעה תובא לקריאה שנייה ושלישית. במקרה של מחלוקת, הנושא יועבר לדיון בממשלה.

הצוות הבין משרדי יסיים את דיוניו עד סוף אוקטובר

"הגנו על תעשיות ההמשך של כיל והן לא ייפגעו בעקבות יישום המלצות ששינסקי", כך אמר היום גורם במשרד האוצר בעקבות אישור תזכיר חוק מיסוי משאבי הטבע בוועדת השרים לתיקוני חקיקה.

לדברי הגורם "בשורה התחתונה, הממשלה אישרה לשר האוצר להניח את טיוטת חוק ששינסקי 2 במסגרת חוק ההסדרים והוא יעלה בכנסת הקרובה".

הגורם התייחס לצוות הבין משרדי המשותף למשרדי המשפטים, האוצר, הכלכלה וראש הממשלה - שידון בהיבטים הקשורים ליישום החוק עוד טרם הבאתו להצבעה בכנסת בקריאות שנייה ושלישית. לדבריו, הצוות יסיים את דיוניו עד סוף חודש אוקטובר הקרוב, והמנדט שלו יהיה לעסוק בעיקר בהשפעות אפשריות של החוק על תעשיות ההמשך של מוצרים המבוססים על פוספטים ומגנזיום. לדברי הגורם "מפעל המגנזיום יקבל מגן מס בהיקף של 10 מיליון דולר בשנה - כך שהוא לא ייפגע".

מוקדם יותר השבוע הזהירו בכירים בכיל כי יישום מסקנות ששינסקי 2 יובילו לסגירה של מפעל המגנזיום בסדום וזאת כי החברה לא תוכל לקזז את ההפסדים בפעילות זו עם הרווחים שהיא משיאה מפעילותה בתחום האשלג. מצב זה ייווצר בשל ההחלטה של ועדת ששינסקי ולפיה החברה תשלם בנפרד מס על כל מינרל שהיא כורה בדרום.

הגורם באוצר הוסיף ואמר כי "ליבת הפעילות וגם הכסף הגדול של כיל הם בתחום האשלג ובכל הקשור לנושא זה- לא נעשו שינויים במשטר המס המוצע בידי הוועדה. לא היינו פרטנרים של הרעיון שמחד נביא את ששינסקי 2 לאישור ומאידך נרוקן ממנו את כל הכסף".

עוד הבהיר הגורם כי הצוות הבין משרדי לא יעסוק בדרישת כיל לאפשר לה להיכלל בחוק לעידוד השקעות הון ובכך, לקבל הטבה בצורה של מס חברות מופחת בשיעור של 5%. הצוות לא ידון גם בסוגיות הקשורות להארכת הזיכיון של כיל מעבר לשנת 2030.

המחלוקות העיקריות בין כיל לממשלה
 המחלוקות העיקריות בין כיל לממשלה