מעגל קסמים רע: טריליון דולר ברחו מהשווקים המתעוררים בשנה

כמות ההון שיוצא מהשווקים המתעוררים הכפילה עצמה לעומת שנות המשבר

בורסה / צלם: רויטרס
בורסה / צלם: רויטרס

כמות ההון הנמלטת מהשווקים המתעוררים תפחה לרמה של טריליון דולר בקירוב ב-13 החודשים האחרונים - בערך פי שניים מהכמות שברחה מהם במשך המשבר הפיננסי, וזאת על רקע היחלשות האמון בכלכלות המתפתחות.

בריחת ההון הנמשכת מחריפה את החשש כי כלכלות השווקים המתעוררים - שנפגעו מהאטה בצמיחה ומהיחלשות המטבעות המקומיים - חדלו לתפקד כמנועי צמיחה עולמיים לאחר שנים רבות, ובמקום זאת הן הופכות כעת לנטל על הביקוש. אנליסטים טוענים כי זרימת ההון אל מחוץ לשווקים המתעוררים עלולה לצבור תאוצה בעקבות הפיחות במטבע הסיני בחודש הנוכחי, והעצבנות לגבי העלאת הריבית שצפוי לבצע הבנק המרכזי של ארה"ב (פדרל ריזרב).

"יציאת ההון הזו עלולה לגדול משמעותית", אמר מארטן-יאן בקום, אסטרטג שווקים מתעוררים בכיר בבנק ההשקעות NN אינווסטמנט פרטנרס. בריחת הון כזו מתרחשת כאשר משקיעים, תאגידים ומוסדות פיננסיים מעבירים את כספם אל מחוץ למדינה ובכך מחלישים את המטבע המקומי. סך זרימת ההון הנקייה מ-19 מדינות השווקים המתעוררים הגדולות ביותר הגיע ל-940.2 מיליארד דולר ב-13 החודשים שהסתיימו בסוף יולי - כמעט פי שניים מ-480 מיליארד הדולר שזרמו החוצה תוך שלושה רבעונים בלבד במשך המשבר הפיננסי של 2008-2009, על פי חישובים ואומדנים מבוססי נתונים רשמיים של NN אינווסטמנט פרטנרס.

זהו סיבוב פרסה חד מזרימת ההון האדירה לתוך השווקים המתעוררים בשש השנים שלאחר המשבר, שבמהלכן תרמו השווקים המתעוררים להמרצת הכלכלה העולמית המקרטעת. בתקופה שבין יולי 2009 ליוני 2014 נרשמה זרימה נקייה של 2 טריליון דולר ל-19 השווקים המתעוררים הגדולים ביותר, לדברי NN אינווסטמנט פרטנרס.

בריחת ההון ממדינות אלה מפעילה מעגל קסמים רע. המטבעות המקומיים צונחים לעומת הדולר האמריקאי, מחלישים את הביקוש למוצרי יבוא ומצמצמים את הביקוש המצרפי. בחודש יוני, למשל, התכווץ סך הייבוא של השווקים המתעוררים ב-13.2% לעומת אשתקד, על פי ממוצע נע של קפיטל אקונומיקס. "קריסת הייבוא בשווקים המתעוררים משקפת התכווצות בסיסית יותר בביקוש, מכיוון שזרימות ההון אל מחוץ למדינות אלה מקטינה את הביקוש המקומי, והיחלשות מחירי הקומודיטיס שוחקת את ההכנסות במדינות המייצרות קומודיטיס", לדברי ניל שירינג מקפיטל אקונומיקס. "עד כה אין סימן שכבר הגענו לתחתית".

אתמול (ג') נוצר לחץ נוסף על מטבעותיהן של מדינות השווקים המתעוררים לאחר שסוחרי מטבע הגיעו למסקנה כי פיחות המטבע הסיני החודש חיסל עוגן נדיר שתרם ליציבות שוק המטבע. נוסף על כך צנחו המדדים העיקריים של בורסות המניות בשנחאי ובשנזן ב-6.1% ו-6.6%, בהתאם, בהתפתחות ששחקה את האמון ביכולתה של בייג'ינג להמריץ את הצמיחה הכלכלית.

"מטבעות השווקים המתעוררים ניצבים כעת בפני הסערה העזה ביותר", אמר ברנד ברג, אסטרטג בבנק הצרפתי סוסייטה ז'נרל. "החשש לגורלה של הצמיחה העולמית נובע בעיקר מההאטה המשמעותית במדינות השווקים המתעוררים, וההתאוששות הפושרת במדינות המפותחות אינה חזקה דיה כדי לקזז את החולשה בסין ובמדינות שווקים מתעוררים אחרות".

הציפיות שהפד יעלה את הריבית בסתיו תורמת לחוזקו של הדולר האמריקאי לעומת מטבעות השווקים המתעוררים, בה בשעה שהחששות לכלכלתה של סין והמתח הפוליטי הגואה בטורקיה, רוסיה, ברזיל ומלזיה שוחקים את האמון הכללי.

גם הלירה הטורקית, שאיבדה אתמול 1% מערכה, וגם הרובל הרוסי רשמו השבוע ירידות תלולות בשל חוסר-ודאות פוליטי. הפזו הצ'יליאני נתון בלחץ - הוא צנח אתמול ב-1.4% עקב הירידה במחיר הנחושת - והפזו הקולומביאני נפגע מהידרדרות מחיר הנפט. השינוי החד במדיניות שער החליפין הסינית, וחששות השוק ממצב הכלכלה הסינית, פוגעים בשכנותיה האסיאתיות של המדינה, ומפילים את הרינגיט המלזי, את הוון הדרום קוריאני ואת הדולר הטייוואני.