סקר CFO: מה חושבים מנהלי הכספים על תפקוד הממשלה?

56% מסמנכ"לי הכספים בחברות תעשייתיות סבורים כי לממשלה החדשה צפויה השפעה שלילית על התעשייה

56% מסמנכ"לי הכספים בחברות תעשייתיות סבורים כי לממשלה החדשה צפויה השפעה שלילית על התעשייה - כך עולה מסקר ה-CFO שערכה פירמת רואי החשבון דלויט בשיתוף פורום סמנכ"לי הכספים של התאחדות התעשיינים. 32% ממשתתפי הסקר אמרו בהתייחס למידת ההשפעה של ממשלת נתניהו הנוכחית על המגזר היצרני כי לדעתם היא לא תשפיע כלל על התעשייה.

הסקר נערך בקרב כ-70 סמנכ"לי כספים בחברות תעשייתיות שפעילות בענפי המזון והמשקאות, המתכת, נייר ופלסטיקה, כימיה, הלבשה, פרמצבטיקה ועוד - בניסיון לעמוד על הרווחות והמגמות הצפויות במגזר היצרני.

מתשובות הנשאלים עולה כי סוגיית הרגולציה הנרחבת ממשיכה להיות הגורם השלילי המרכזי בקרב התעשיינים: 66% ממשתתפי הסקר הגדירו את הרגולציה כחסם משמעותי בפיתוח התעשייה. 73% מהמשתתפים טענו כי הדרישות של הרגולטורים בענפים השונים, נושאות השפעות שליליות על הצמיחה עסקית. מדובר בדרישות שונות של הממונה על ההגבלים העסקיים, חוקי עבודה, חוק המזון, דרישות נרחבות שנוגעות לסוגיות איכות סביבה ועוד.

49% מבין הנשאלים בסקר אמרו כי הם משקיעים בין 6% ל-10% מזמן העבודה שלהם בציות או היערכות לרגולציות נדרשות על בסיס חודשי. 20% מבין הנשאלים טענו כי הם משקיעים אף יותר מכך, בין 16% ל-20% מזמנם בציות רגולטורי. רק 6% מבין משתתפי הסקר טענו כי לרגולציה יש השפעה חיובית על התעשייה.

בסקר קודם שעשתה דלויט בקרב סמנכ"לי כספים בתעשייה, טענו 63% כי לדרישות הרגולטוריות השפעה שלילית על הצמיחה העסקית. הסקר הנוכחי מצביע כאמור על עליה של 10% במספר הסמנכ"לים הסבורים כי לרגולציה השפעה שלילית.

העלאת השכר לא תשפיע

מתוצאות הסקר עולה כי 35% מסמנכ"לי הכספים בתעשייה סבורים כי על הממשלה להפחית את הרגולציה - במטרה להגדיל את חלקה של התעשייה בתוצר הישראלי. 16% מהם טענו כי הדרך להגדלת התוצר היא פיתוח של כלים לעידוד הייצוא; 15% טענו כי על הממשלה להגדיל לשם כך את המענקים למפעלים ממרכז ההשקעות; 10% ציינו כי על הממשלה להכשיר כח אדם טכנולוגי ו-8% סבורים כי כדי להגדיל את התוצר התעשייתי על הממשלה ליצור איזונים בחוקי העבודה.

משתתפי הסקר ציינו גם את פיתוח התשתיות ופיתוח כלי המימון של ערבויות ממשלתיות כגורמים שבכוחם להעלות את התוצר (6%), ו-3% מבין הנשאלים סבורים כי על הממשלה לפעול להפחתת מס החברות.

במסגרת הסקר נבדקה גם עמדת סמנכ"לי הכספים בחברות בעניין ההשפעה האפשרית של חוק שכר המינימום על התעשייה: 49% מהנשאלים טענו כי למהלך זה אין השפעה משמעותית על תוצאות החברה; 33% השיבו כי מהלך זה יוביל להעלאת שכר גורפת בכל שכבות השכר בחברה; 11% טענו כי בהעלאת שכר המינימום יש כדי לפגוע בצמיחת החברה; 5% ענו כי הדבר יוביל לעליית מחירים בשוק ו-2% אמרו כי בשל העלאת שכר המינימום במשק - צפויה להתקבל החלטה על שינוי אתרי ייצור ופעילות בישראל.

25% מהמשתתפים בסקר של דלויט ציינו כי מהלכים של קיצוצים בהוצאות החברה והתייעלות - נמצאים במרכז סדר היום שלהם בשנה הקרובה. 20% ציינו כי סדר היום שלהם עוסק בפריצה לשווקים בעולם; 16% ציינו כי סדר יומם עוסק בהשקעה בחדשנות ובפיתוח של מוצרים; 13% השקעה בציוד ובמכונות; 13% בעמידה בדרישות הרגולציה; 5% ההשקעה בהון האנושי; 3% בשינויים מבניים, מיזוגים ורכישות; 3% במחירי חומרי הגלם הדרושים לייצור ו-2% בעניין מימון ונזילות.

במענה על השאלה, מה הגורם המשפיע ביותר על התחרותיות של התעשייה הישראלית, ציינו 66% ממשתתפי הסקר את ההון האנושי; 62% את עלות הזמינות של עובדים; 56% רגולציה; 55% את מדיניות הריבית ושער החליפין; 54% את עלות זמינות חומרי הגלם; 51% את חוקי העבודה; 44% את איכות ויעילות התשתיות; 36% את השקעות הממשלה בתעשייה ו-28% את שיעור המס ומורכבותה של מערכת המיסוי.

74% מסמנכ"לי הכספים ציינו את האשראי הבנקאי כמקור המימון האטרקטיבי ביותר עבור תעשיינים - עליה של 28% ביחס לסקר קודם שעשתה דלויט בקרב תעשיינים. בפירמת רואי החשבון מציינים כי נתון זה מעיד כי שוק ההון הישראלי לא מהווה מענה מספק לצרכי התעשיינים.

"ניכר שהתעשיינים מתמקדים במנועי צמיחה שמרניים, כמו קיצוצים בהוצאות ובמהלכי התייעלות לצד השקעה בציוד ובמכונות על פני השקעה בהון האנושי, וזאת למרות שהם מאמינים כי לנושאים כמו איכות ההון האנושי השפעה חזקה על התחרותיות בתעשייה", מנתחת ראש מגזר התעשייה בדלויט, שרון שתוי-כהן: "ממחקר שהפירמה שלנו פרסמה באחרונה עולה כי כח העבודה הצעיר דורש מצוינות בחדשנות ובביצוע, ולפיכך קריירה בענפי התעשייה אינה מהווה אפשרות מבחינתו. כדי לעמוד באתגרי הגיוס של כח אדם, חברות תעשייתיות יצטרכו לתת מענה לנושאים כמו פיתוח העובדים וחיבורם למקום העבודה, ועל התעשייה להבין מה הם הערכים שימשכו את הדורות הבאים בשוק העבודה. עליהם לחשוב כבר עכשיו על אסטרטגיות למשיכת טאלנטים כחלק בלתי נפרד מהאסטרטגיה העסקית", אומרת שתוי-כהן.

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש אמר בהתייחס לתוצאות הסקר כי "כפי שאנו רואים מהתוצאות, הבעיה הדחופה ביותר שמטרידה את מרבית התעשיינים היא נטל הרגולציה הכבד שאיתו הם נאלצים להתמודד מדי יום מצד רשויות המדינה", דברי ברוש.

מה התעשיינים מצפים
 מה התעשיינים מצפים