100 א' ש' לחודש ליועץ לנתיבי ישראל - ללא מכרז

בדיקה של דלויט לרשות החברות הממשלתיות מגלה כי גד קומרן זכה לשכר של 30 אלף שקל אשר הועלה תוך שנה ב-70 אלף שקל, וכי שכרו היה גבוה ב-16% ממה שאישרה ועדת המכרזים ■ קומרן: "כל התשלומים שולמו כדין"

שי ברס / צילום: איל יצהר
שי ברס / צילום: איל יצהר

האם נמשכת העסקת מקורבים בחברת נתיבי ישראל? לאחר שבינואר האחרון האשים מבקר המדינה את החברה בהעסקה לא תקינה של יועצים ומהנדסים, חוששת כעת רשות החברות הממשלתיות כי גם מי ששימש כיועץ הביטוח של החברה בין השנים 2012-2014 - הועסק בהליך לא תקין.

מבדיקה מיוחדת שערכה חברת הייעוץ דלויט עבור הרשות עולה כי גד קומרן הועסק בפטור ממכרז, וכי שכרו זינק מ-30 אלף שקל לחודש ל-100 אלף שקל לחודש תוך שנה. בעקבות הצמדה בעייתית - שכרו היה גבוה ב-16% ממה שאישרה ועדת המכרזים. במכתב ששלחה לפני יומיים רשות החברות למנכ"ל החברה מיכה קופילבסקי, היא מבקשת לדעת על קשריו האישיים של קומרן עם גורמים בחברה.

הבדיקה אודות הליך העסקתו של קומרן החלה ברשות לפני כשנה, בעקבות פנייה אנונימית, לפיה מנכ"ל החברה הקודם שי ברס העסיק את קומרן שהוא חבר מרכז ליכוד וידיד של שר התחבורה ישראל כ"ץ. על כך נמסר מטעמו של ישראל כ"ץ כי "לטענה שקומרן הינו ידידו של השר ובכך היה לכאורה כדי לתרום או לסייע להתקשרותו עם חברת נתיבי ישראל, הרי שלטענה זו אין כל יסוד, היא חסרת שחר ואין בה אמת". בפנייה הוזכר כי קומרן אף מונה בעבר לתפקיד יועץ הביטוח של מועצת הצמחים על ידי מיכאל אילון - גם הוא בכיר בליכוד שכיהן בעבר כיועצו של כ"ץ.

בדיקה מקיפה

הרשות דרשה אז מנתיבי ישראל (מע"צ לשעבר) לערוך בדיקה מקיפה על הליך התקשרות החברה עם קומרן החל משנת 2012, לרבות השירותים המסופקים על ידו, חשש לניגוד עניינים במסגרת ההתקשרות וקיומם של קשרים אישיים בין הזוכה לגורמים אשר מעורבים ביצירת ההתקשרות. קומרן, נציין, עובד בסוכנות הביטוחים "אנזן".

במקביל, הזמינה הרשות ביקורת מחברת הייעוץ דלויט לבחינת הליך ההעסקה. מהדוח שהגישה דלויט עולה כי נתיבי ישראל לא ערכה הליך פומבי לחיפוש יועץ ביטוח ולא קיימה בדיקות מקדמיות לבחינת תנאי הסף. דלויט אף ערכה בחינה של הסכם השכר של החברה עם קומרן. בשנת 2011 אישרה ועדת המכרזים בחברה שכר "בריטיינר חודשי סופי וקבוע בסכום של 30 אלף שקל (לא כולל מע"מ) לחודש למשך שנה, פלוס 4 שנות אופציה", וחודש לאחר מכן שינתה את משך ההתקשרות לשנה עם אופציה לשנה נוספת. ואולם, השכר הוצמד למדד בסיסי מספטמבר 2006, מה שהוביל לכך ששכר הטרחה שקיבל קומרן בפועל היה שונה מכפי שאשרה ועדת המכרזים. "כבר בעת ההתקשרות, שכר הטרחה בפועל היה גבוה ב-16% מזה שהוצג ואושר בוועדה", כתבה דלויט בעבודת הביקורת והוסיפה כי בשנת 2012 לבדה קיבל קומרן תוספת תשלום של 70 אלף שקל בגין ההצמדה.

בספטמבר 2012, מספר חודשים לאחר תחילת ההעסקה, פנה עוזר מנכ"ל החברה לוועדת המכרזים בבקשה להגדיל את שכר הטרחה של היועץ ל-45 אלף שקל בחודש - זינוק של 50%. זאת, בנימוק שעבודתו של קומרן גדלה עקב "שינוי בהפעלת פוליסות הביטוח של החברה ושל הקבלנים והספקים". במאי 2013, פחות משנה לאחר מכן, ביקש מנהל אגף חוזים רכש ולוגיסטיקה בחברה להגדיל את שכר הטרחה של היועץ ל-100 אלף שקל. זאת לאור טענותיו של יועץ הביטוח בדבר אי-הלימת שכר הטרחה לדרישות המקצועיות הנדרשות ממנו. השכר החדש אף הוחל רטרואקטיבית מינואר 2013, כך שבמשך 3 שנות העסקתו קיבל קומרן מעל ל-2.85 מיליון שקל.

"עלו ממצאים חמורים בנוגע לאופן ניהול המכרז לבחירת היועץ, אופן מימוש ההתקשרות וחישוב שכר הטרחה החודשי", האשימה יודפת אפק-ארזי סגנית מנהל רשות החברות הממשלתיות במכתב ששלחה שלשום למנכ"ל חברת נתיבי ישראל קופילבסקי. אפק-ארזי דורשת מהחברה "להשלים את הבדיקה בדבר קיומם של קשרים אישיים ו/או עסקיים בין הזוכה לבין גורמים בחברה שהיו וגם/או הינם מעורבים מיצירת ההתקשרות ומימושה.

מנתיבי ישראל נמסר בתגובה: "חברת נתיבי ישראל אחראית על נכסים אסטרטגיים ותשתיות תחבורה המחייבים כיסוי ביטוחי הולם. לצורך כך מתקשרת החברה מפעם לפעם עם יועצים בתחום הביטוח. ההתקשרות עם חברת אנזן הסתיימה בתחילת ינואר 2015. יועץ ביטוחי חדש ייבחר בהליך מכרזי בהתאם לתקנות חובת המכרזים".

"נתיבי ישראל דרשה יותר"

גד קומרן מסר ל"גלובס" כי "הסוכנות זכתה בהליך של מכרז תקין ומסודר על פי הנהלים. המכרז עבר דרך כל המנגנונים של נתיבי ישראל וקיבל את האישורים הפורמליים של החברה. כל התשלומים שולמו כדין. אם השכר עלה, זה רק משום שנתיבי ישראל דרשה יותר עבודה".