ניו-ברוקלין

כמו ברוקלין למנהטן, כך גבעתיים יכולה להיות לתל-אביב - ולא צריך להשקיע הרבה

אזור המכתש בגבעתיים / צילום: תמר מצפי
אזור המכתש בגבעתיים / צילום: תמר מצפי

כשמנהטן עלתה על גדותיה, היא נשפכה לברוקלין. לא שלא נשאר במנהטן מקום לבניית דירות חדשות ולהקמת מגדלי משרדים, או שאזלה הקרקע לשטחי מסחר. אבל מנהטן מתפתחת בסגנון מסוים, שמייקר מאוד את הנדל"ן בה, והיא מתפקעת מעושר ופועמת בקצב בינלאומי מהיר וקשוח, ונותרים בה רק מי שיכולים לשאת את הרעש, לזרום עם האינטנסיביות, וכמובן - לעמוד בעלויות.

ברוקלין קולטת את פליטי המצב, שלא רוצים חיי פרבר שוממים, וחפצים לעיר שיש בה מכולת שקונים בה בהקפה, מספרה שכונתית שמשאירים בה מפתח לילד שחוזר מטיול שנתי, ופאב שיורדים לשתות בו בירה בנעלי בית, אחרי בחינת סוף סמסטר, ונתקלים בו בנקרה בשכנה בגופיה, זו שתשבור לנו את הלב בסוף הקיץ.

סביר שלצד כל עיר-עולם תתפתח שכנה כזו, עם לב רגיש משלה ואורות משלה, שהיא מכבה קצת יותר מוקדם. עיר-שכנה שמנצלת את ההזדמנויות הכלכליות והחברתיות של האחות הגדולה הסמוכה, בלי ליהנות מההון, אבל גם בלי לשלם באובדן האינטימיות ברחובות. שכנה עירונית לגמרי, צפופה, מעורבת שימושים, עם רחובות מסחריים שבערב יוצאים אליהם לבילוי אלכוהולי. מפלט ושוליים, ומקום שבו אפשר לרדת למטה בערבו של כל יום הישגי על מסלול המירוץ.

קריאה להיפסטרים מתבגרים

גבעתיים יושבת על תכנון מצויין שפיזר בשטחה בתבונה שכונות מגורים ורחובות מסחריים. נתונים בה שוליים תעסוקתיים (מבני משרדים), שממדי העיר הקומפקטיים מאפשרים בקלות למנוע מהם להפוך ל"אזורי תעסוקה" עזובי לילה, וכבר היום מתפתחת לצידם פעילות בילוי ומסחר שמחברת את אזורי המגורים שבגבולם.

לאלה כדאי לחבר את זרמי האורבניות העכשוויים, וכך למשוך עוד מהאוכלוסייה שמשתוקקת אליהם: היפסטרים שהתבגרו, בני ובנות שלושימיז שהתעייפו משאון ההמון ולחץ ההון. איך גורמים להם להגיע? צעד ראשון: מרחבים ציבוריים מתאימים - יש בגבעתיים שפע גנים וגינות, אין בה די כיכרות פתוחות הסמוכות לסביבה מסחרית. צעד שני: תשתיות תנועה פנים-עירונית. בעיר הקטנטונת דרושים מרחבי הליכה נוחים ומיתון תנועה בכבישים למען כלי רכב קלים: קלנועיות ואופניים. צעד שלישי הוא עידוד עסקים מקומיים, רצוי של שירותים יומיומיים, שישתלבו ברחובות המסחריים ויחזירו אליהם את החיוניות שייבש בעשור החולף קניון גבעתיים שבמעלה הגבעה.

יש מצע תכנוני להקמתה של ניו ברוקלין ממזרח לתל אביב, ולא צריך להשקיע הרבה כדי שכך יקרה. מספיק לאמץ מהלכים שקורים בערים מתחדשות וחדשניות בכל בעולם, ולהעז להיות חלוצים בהם בארץ, אפילו לפני השכנה הנוצצת - תל אביב, וליישם אותם לפני כולם.