התחדשות עירונית בקריית אונו: עוד תוכנית לפינוי-בינוי

מדובר בתוכנית המתייחסת לרחוב לוי אשכול, 11 בניינים מספר 129 עד 181 (בצד אחד של הרחוב האי-זוגי), בהם קיימות היום 232 דירות בבניינים ישנים בני 4 קומות

פינוי בינוי בלוי אשכול בקרית אונו / הדמייה: פייגין אדריכלים
פינוי בינוי בלוי אשכול בקרית אונו / הדמייה: פייגין אדריכלים

התעוררות בהתחדשות העירונית בקריית אונו. הוועדה המקומית לתכנון ובניה אישרה תוכנית פינוי-בינוי בעיר והמליצה על הפקדתה בוועדה המחוזית. מדובר בתוכנית המתייחסת לרחוב לוי אשכול, 11 בניינים מספר 129 עד 181 (בצד אחד של הרחוב האי-זוגי), בהם קיימות היום 232 דירות בבניינים ישנים בני 4 קומות.

על-פי התוכנית אותה יזמה קבוצת כנען בשם דיירי המתחם מוצע להרוס את 11 הבניינים הקיימים ולבנות במקומם 11 בנייני מגורים חדשים בגובה של בין 14 ל-17 קומות שיכללו סך הכל 690 יחידות דיור חדשות. עוד מוצע במסגרת התוכנית לכלול גם כ-1,500 מ"ר מסחר.

מדובר במתחם שהוכרז על-ידי משרד הבינוי כמיועד לפינוי-בינוי כבר ב-1999 ומאז מנסים לקדם את התוכנית במוסדות התכנון. במהלך השנים התארגן ועד דיירים במתחם שהתקשר עם מספר יזמים בנוגע לקידום תוכנית אך התוכנית לא הצליחה להבשיל ולהגיע למעמד אישור בשל אי-עמידה בדרישות הדיירים והעירייה. הבעיות המרכזיות שעלו מן התוכניות שלא אושרו בעבר נגעו לצפיפות הבניינים וגובה הבניינים שדרשו אישור של רשות שדות התעופה.

התוכנית שאושרה כאמור בוועדה המקומית מתייחסת גם לתמורה לבעלי הדירות הקיימים במתחם וקובעת כי המשפחות המפונות תקבלנה כל אחת, תוספת של כ-35 מ"ר לשטח דירתן הנוכחית, מרפסת בשטח 12 מ"ר וכן חניה אחת או שתיים בהתאם לגודל הדירה הישנה.

על התכנון האדריכלי של התוכנית הופקד משרד פייגין אדריכלים. את היזם מלווים עורכי הדין אבי פורטן ואבי שפרמן ממשרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות'. את הדיירים ייצגו משרד עורכי הדין הורוביץ אבן אוזן ושות'.

"אנחנו שמחים על החלטת הוועדה המקומית", כך אמר איל הנדלר, יו"ר קבוצת כנען, לאחר אישור התוכנית, "הדיירים המתינו 16 שנים לאישור התוכנית וחוו לא מעט אכזבות במהלך הדרך. אנו תקווה שכעת הוועדה המחוזית תקדם כמה שיותר מהר את התוכנית ותתחשב בסבלם ובזמן המתנה הארוך של הדיירים". עוד נמסר מקבוצת כנען כי נכון להיום חתמו כ-80% צבעלי הדירות במתחם על הסכמה לביצוע הפרויקט.

כזכור, הוועדה המקומית בקריית אונו אישרה לאחרונה פרויקט פינוי-בינוי נוסף בעיר, באותו הרחוב, פינוי-בינוי המציע להרוס 324 יחידות דיור ישנות ולבנות במקומן 930 דירות חדשות. תוכנית זו, שיזמה חברת בוני התיכון ותוכננה על-ידי משרד משה צור אדריכלים, מתייחסת לחלק אחר של רחוב לוי אשכול בין הרחובות ש"י עגנון ויחזקאל. גם תוכנית זו מציעה לכלול שטחי מסחר לצד המגורים בהיקף 2,620 מ"ר. נציין ששתי התוכנית אומנם אושרו בוועדה המקומית אך טרם הופקדו בוועדה המחוזית והליך ההפקדה והאישור בוועדה המחוזית עוד עשוי לקחת זמן לא מבוטל.