אינסטגרם ופינטרסט צומחות; פייסבוק דומיננטית אך מדשדשת

מחקר שערך ארגון Pew בחודשים מארס-אפריל השנה בקרב 1,907 בני 18 ומעלה בארה"ב שופך אור על היקפי השימוש ברשתות חברתיות בשנים האחרונות

מפת הרשתות החברתיות משתנה לנגד עינינו כל הזמן. פייסבוק ממשיכה לשלוט בעולם החברתי הדיגיטלי, ויעידו על כך 1.5 מיליארד המשתמשים שלה, אך טוויטר ולינקדאין - שפעם זינבו אחריה אך מעולם לא ממש נשפו בעורפה - לא מצליחות להדביק את הקצב ואפילו מאבדות גובה לטובת רשתות חברתיות נישתיות יותר.

מחקר שערך ארגון Pew בחודשים מארס-אפריל השנה בקרב 1,907 בני 18 ומעלה בארה"ב, שופך אור על היקפי השימוש בשנים האחרונות. פייסבוק היא כאמור הרשת החברתית הדומיננטית, כש-72% מהאמריקאים שמחוברים לאינטרנט משתמשים בה - או 62% מכלל האמריקאים מעל גיל 18 - אך עם זאת, פייסבוק לא הציגה צמיחה בשנתיים האחרונות. יש לציין כי 85% מהאמריקאים מחוברים לאינטרנט.

בלינקדאין, שהייתה פעם הרשת החברתית השנייה הכי פופולרית, המגמה מעורבת. ב-2013 עמד שיעור החדירה על 22% מקרב האמריקאים מעל גיל 18, עלה ל-28% בשנה שעברה והשנה ירד חזרה ל-25%. גם טוויטר ידעה ימים יפים יותר. בעוד שב-2012 היא הייתה הרשת החברתית השלישית הכי פופולרית בארה"ב, היום היא מפגרת אחרי כל השאר. בשנתיים האחרונות שיעור השימוש לא השתנה ונותר 23%.

מעקב של Pew אחרי היקפי השימוש ברשתות הקטנות יותר, מצביע על המגמות. אינסטגרם נמצאת במגמת עלייה מ-17% ב-2013 ל-28% השנה, בעוד פינטרסט צמחה מ-21% ב-2013 ועד ל-31% השנה והיא הרשת החברתית השנייה בפופולריות שלה בארה"ב אחרי פייסבוק. פינטרסט ממשיכה להציג דומיננטיות נשית בקרב המשתמשים, כש-44% מהגולשות בארה"ב מעל גיל 18 משתמשות בפלטפורמה, לעומת 16% מהגולשים.

המחקר של Pew שופך אור גם על שתי הרשתות שלא מצליחות להגיע לקהלים המבוגרים של בני 65 ומעלה - טוויטר ואינסטגרם. כך, רק 4% מהמבוגרים שמחוברים לאינטרנט משתמשים באינסטגרם, בעוד רק 6% מהם משתמשים בטוויטר.

נתון אחר מנסה לבדוק את תדירות השימוש ברשתות החברתיות השונות. כך, המחקר של Pew מלמד שהמשתמשים בפייסבוק מאוד מעורבים - 70% גולשים אליה על בסיס יומי, לעומת 22% שגולשים ללינקדאין על בסיס יומי.

המחקר גם בדק אתרי פורומים דוגמת reddit, Digg או Slashdot ומצא כי 15% ממשתמשי האינטרנט הבוגרים בארה"ב גולשים אליהם וקוראים או מגיבים שם. מדובר על ירידה מהיקף שימוש של 25% באתרי פורומים לפי מחקר דומה שנערך ב-2002. במקביל, 10% מהגולשים הבוגרים בארה"ב משתמשים באתר הבלוגים טאמבלר, שנמצא בבעלות יאהו.

ומה לגבי אפליקציות הודעות? המחקר של Pew מראה כי 36% מבעלי סמארטפונים בארה"ב משתמשים באפליקציות תקשורת דוגמת וואטסאפ, Kik או iMessage ו-17% משתמשים באפליקציות שמוחקות את ההודעות דוגמת סנאפצ'ט או Wickr. יש לציין כי 67% מהאמריקאים מחזיקים בסמארטפונים.

באופן לא מפתיע, שני סוגי האפליקציות האלה פופולריות בעיקר בקרב קהל צעיר. לפי הנתונים, מחצית מבעלי הסמארטפונים בגילאי 18-29 משתמשים באפליקציות תקשורת ו-41% משתמשים באפליקציות דוגמת סנאפצ'ט ודומותיה שמוחקות הודעות לאחר שנשלחו.

אינסטגרם ופינטרסט
 אינסטגרם ופינטרסט