המכון להשתלמויות של לשכת עוה"ד - בדרך לסגירה

בשל תחרות, ניהול כושל ותחזית למיעוט הכנסות בשל עבודות הרכבת הקלה באזור המכון, צפויה הלשכה לסגור אותו בקרוב ■ התחליף: "המדרשה למשפט מעשי" של הלשכה והמכללות למשפטים

עורכי דין / צלם: יוסי זמיר
עורכי דין / צלם: יוסי זמיר

לשכת עורכי הדין עומדת לסגור את המכון להשתלמות עורכי דין, שפועל מאז 2004 בסמיכות לגשר "מעריב" בתל-אביב, שפוצץ ביום שישי האחרון - כך נודע ל"גלובס". הסגירה צפויה לעלות בישיבה הבאה של הוועד המרכזי של הלשכה ב-1 בספטמבר, והיא אמורה לחסוך ללשכה כמיליון שקל בשנה.

הסיבות לכוונת הלשכה לסגור את המכון להשתלמות הן כלכליות בעיקרן. עד לפני כ-3 שנים היה המכון רווחי ועם יתרת זכות של כ-2.5 מיליון שקל. ואולם, כתוצאה מתחרות ומניהול כושל הוא הגיע לאחרונה למאזן שלילי, וראש הלשכה, עו"ד אפי נוה, הגיע למסקנה כי אין כדאיות כלכלית בהפעלתו ובתשלום משכורות לעובדיו.

עלות שכרה של מנכ"לית המכון מזה 11 שנה, עו"ד מירי חדד, מגיע ל-40 אלף שקל בחודש, ובמכון מועסקים 5 עובדים נוספים, שגם משכורתם ממומנת מכספי דמי החברות בלשכה שמשלמים עורכי הדין.

נוסף על כך, המכון להשתלמות ממוקם ב"בית אופקים" בדרך מנחם בגין 82 בתל-אביב, הסמוך לגשר "מעריב" שנהרס בסוף השבוע האחרון. לשכת עורכי הדין שכרה קומה שלמה ב"בית אופקים" עד לסוף שנת 2016 תמורת 650 אלף שקל לשנה (שכר דירה ארנונה).

ואולם, בשל העבודות על הרכבת הקלה הנעשות באזור, הנגישות אליו החלה להיות קשה מאוד, ועורכי הדין הפסיקו להירשם להשתלמויות עתידיות בו. לפי התחזיות, עורכי הדין יחדלו מלבוא להשתלמויות בשל עבודות הרכבת הקלה באזור. כדי לחסוך במשאבים צפויה לשכת עורכי הדין להעביר חלקים אחרים של פעילותה למקום.

לדברי גורמים בלשכת עורכי הדין, ציבור עורכי הדין לא צפוי לסבול מסגירת המכון, כיוון שעורכי הדין יוכלו ללכת להשתלמויות ולקבל את אותו מוצר של המכון, כולל גמול השתלמות, מ"המדרשה למשפט מעשי".

מדובר במיזם משותף של ועד מחוז תל-אביב בלשכת עורכי הדין ושל עם המכללות למשפטים, שבמסגרתו נערכות השתלמויות לעורכי הדין בתוך המכללות למשפטים. בין היתר מדובר במכללות נתניה, קרית אונו, מכללת ספיר וכן אוניברסיטת חיפה.

בדומה למכון להשתלמות של לשכת עורכי הדין, גם ב"מדרשה למשפט מעשי" מועברות הרצאות על-ידי מגוון של מרצים מתחומי המשפט השונים, ובהם שופטים, אנשי אקדמיה, עורכי דין מהשירות הציבורי ועורכי הדין מהמגזר הפרטי.