בשווקים מחכים בעצבנות לאירוע הכי חשוב שיתקיים בסוף השבוע

כולם מחכים לאירוע בג'קסון הול בסוף השבוע, שם יתכנסו הבנקאים המרכזים מכל העולם ■ ומי יישא את הנאום הכי חשוב? סטנלי פישר

סטנלי פישר / צילום: איל יצהר
סטנלי פישר / צילום: איל יצהר

בעיני רבים, יום העבודה האמריקאי שמצוין מדי שנה ביום שני הראשון של ספטמבר הוא המועד הרשמי לסיום חופשת הקיץ של וול סטריט. לאחריו, חוזרים אנשי ההשקעות, הסוחרים והאנליסטים לעבודה מלאה, והשוק חוזר להתנהגות ריאלית.

אלא שעוד קודם לכן יהיו עיני כולם נשואות השנה לעבר הכנס הכלכלי בג'קסון הול, שם ינאם ביום שישי הקרוב סגן יו"ר הפדרל ריזרב (פד), מיודענו סטנלי פישר. הכנס, שמושך אליו מדי שנה כלכלנים וראשי בנקים מרכזיים מכל רחבי העולם, יעסוק השנה באינפלציה, בדינמיקה שמניעה אותה ובמדיניות מוניטרית.

אתר העיתון USA TODAY פרסם היום כי כמחצית מתוך עשרת חברי ועדת השוק הפתוח של הפד (הוועדה שקובעת את שיעור הריבית לטווח קצר בארה"ב) צפויים להיעדר מהכנס השנה, כולל יו"ר הפד עצמה, ג'נט ילן.

אבל פישר, לשעבר נגיד בנק ישראל, יהיה שם כאמור, והדברים שייאמרו מפיו יקבלו משקל רב, כמעט כאילו יצאו מפיה של ילן עצמה. בוול סטריט יחפשו בעיקר רמזים בנוגע להתייחסות הפד לנפילות האחרונות בשוקי העולם ולהשפעה שתהיה להן, אם בכלל, על החלטת הריבית הקרובה ב-17 בספטמבר.

עבור וול סטריט, מועד תחילת הצמצום המוניטרי בארה"ב הוא עדיין נעלם גדול ומעיק, שמשרה אווירה של חוסר ודאות על המשקיעים ומעצים את החששות בשווקים. אתמול, למשל, נסחר מדד שוק המניות שם (S&P 500) בעליות שערים של כ-2% במרבית שעות המסחר, בתגובה לצעדי ההקלה המוניטריים שפורסמו בסין. אולם בשעה האחרונה החל השוק ליפול, ואת היום כולו הוא סיים בירידה של 1.4%. בסך הכול ירד מדד S&P 500 ב-11% בשישה ימים רצופים של ירידות, וב-12.5% מאז השיא התוך-יומי שקבע מוקדם יותר השנה.

בסין הפחית אתמול הבנק המרכזי את ריבית הבסיס במדינה בפעם החמישית מאז נובמבר אשתקד, בניסיון לבלום את הנפילות בשווקים ואת ההאטה הכלכלית. הריבית הורדה ב-0.25% ל-4.6%, והריבית על הפיקדונות לשנה הורדה אף היא ב-0.25% ל-1.75%.

נוסף על כך, הוריד הבנק המרכזי את יחס הרזרבות של הבנקים, וסיפק להם ביומיים האחרונים נזילות בדמות הזרמה של עוד 290 מיליארד יואן (43.4 מיליארד דולר). זאת במטרה לחזק את הבנקים במדינה ולאפשר להם להרחיב את היקף ההלוואות למגזר הנדל"ן, שהתאוששותו אמורה להאיץ מחדש את הצמיחה במדינה.

למרות הצעדים הללו, נמשכו היום ירידות השערים בבורסת שנגחאי, ומדד המניות המרכזי שם ירד אל מתחת לרמה של 3,000 נקודות, לראשונה מאז דצמבר אשתקד. בסך הכול איבד מדד המניות שם 43% מערכו מאז השיא שנרשם בחודש יוני.

ירידות שערים נרשמו היום במרבית הבורסות באסיה, ובהונג קונג ירד מדד מניות החברות הסיניות ב-0.9%, והשלים נפילה של 36% מנקודת הפסגה שאליה טיפס לפני שלושה חודשים. יועץ ההשקעות הבכיר מארק פאבר אמר הלילה בריאיון ליאהו, כי הכלכלה הסינית אינה מאטה, אלא נמצאת במיתון. לדעתו, לא רק המניות בסין היו מנופחות, אלא גם המניות בארה"ב, ולכן מדד S&P 500 צפוי ליפול בשיעור מצטבר שבין 20% ל-40%.

האם הירידות יעצרו את הפדרל ריזרב

בימים של תנודתיות חריפה, כאשר על המסחר משתלטים סוחרי היום ומכונות המסחר, קשה לשים את האצבע על סיבה אחת מדויקת וברורה שהביאה להתהפכות המגמה. ייתכן שהייתה זו הערכה מפתיעה שפרסם ויליאם לי, הכלכלן הראשי לאזור צפון אמריקה של סיטיגרופ, ושלפיה המשבר הנוכחי בסין עדיין אינו חריף מספיק כדי לעצור את הפד מלהעלות את הריבית בספטמבר.

כשעה לפני סיום המסחר אתמול פורסמה בסוכנות בלומברג ידיעה, שלפיה בסיטיגרופ דבקים בהערכה כי העלאת הריבית הראשונה תתבצע בספטמבר, וזאת למרות הערכות אחרות שנשמעו בימים האחרונים, שלפיהן נפילות השערים בבורסות העולם תביא לדחיית ההחלטה להמשך השנה.

לפי בלומברג, הצוות בראשות לי ניתח את הפרוטוקולים מישיבתה האחרונה בחודש יולי של ועדת השוק הפתוח, והסיק מהם כי בקרב קובעי המדיניות המוניטרית מתחזק החשש שהריבית האפסית מערערת את היציבות הפיננסית. עבור לי, סיפקו הדברים הללו רמזים לחיזוק ההערכה כי הריבית אכן תועלה כבר בישיבה הקרובה.

עם זאת, לי סייג את הערכתו בכך שהופעתו של פישר בכנס ג'קסון הול עשויה לשנות את התמונה. לדעתו, אם פישר ישדר סימנים של דאגה מהשפעת הנפילות האחרונות במחירי האנרגיה והסחורות על נתוני השכר והאינפלציה באמריקה, יהיה זה אירוע בעל משמעות, שיעיד על ירידה בביטחון קובעי המדיניות בנוגע לאפשרות להגיע בטווח הבינוני ליעד אינפלציה של 2% בשנה.

התחזית של סיטיגרופ, שלפיה בחודש הבא תועלה הריבית לראשונה מהטווח הנוכחי של 0%-0.25%, שונה לחלוטין מההערכות שנשמעו ביומיים האחרונים בארה"ב, ולכן הפתיעה כנראה חלק מהמשקיעים. הערכה הפוכה מזו של סיטיגרופ סיפק אתמול מוחמד אל-עריאן, פעם מנכ"ל חברת ניהול קרנות האג"ח פימקו, והיום יועץ כלכלי ראשי לחברת הביטוח והפיננסים הגרמנית אליאנץ (שמחזיקה בבעלות על פימקו).

על-עריאן העריך כי התנודתיות בשווקים הפיננסיים בעולם תמנע מהפד את האפשרות להתחיל בהעלאת הריבית בספטמבר. בריאיון שהעניק לבלומברג ציין אל-עריאן, כי לפני כמה שבועות, כאשר בארה"ב פורסמו נתונים כלכליים חזקים, הכלכלה הבינלאומית נראתה יציבה והשווקים הפיננסיים תפקדו היטב, הייתה לפד הזדמנות להתחיל בתהליך העלאת הריבית.

אלא שהכלכלה הבינלאומית והשווקים הפיננסיים פנו לדברי אל-עריאן נגד הפד, ולכן חבריו אינם צפויים לקחת על עצמם את הסיכון שבהעלאת הריבית בסביבה הנוכחית, והאפשרות שמהלך כזה יגרור פגיעה חריפה גם בכלכלה האמריקאית עצמה.

אפילו נשיא הבנק הפדרלי של אטלנטה, דניס לוקהארט, לקח השבוע צעד אחד אחורה בכל הקשור למועד תחילת העלאת הריבית. אם בתחילת החודש עוד פיזר לוקהארט הצהרות שלפיהן הוא אינו רואה סיבה ברורה שתמנע מהפד להתחיל בתהליך כבר בספטמבר, הרי שדברים שאמר שלשום באוניברסיטת ברקלי בקליפורניה כבר נשמעו מעט אחרת.

"אני מצפה שהנורמליזציה של המדיניות המוניטרית, כלומר הריבית, תתחיל מתישהו השנה. כרגע, התפתחויות כמו התחזקות הדולר, הפיחות במטבע הסיני והמשך הירידה במחירי הנפט הגולמי, הם גורמים שמקשים על היכולת להעריך את קצב ההעלאה".

לוקהארט, שנחשב עד כה למי שדוחף להתחלה של צמצום מוניטרי, גם ציין כי הוא צופה שקצב העלאת הריבית יהיה אטי, כך שהכלכלה האמריקאית תמשיך לפעול בסביבה של ריביות נמוכה לאורך תקופה לא קצרה.

את המונח "מתישהו השנה" בהקשר של מועד העלאת הריבית טבעה עוד קודם לכן יו"ר הפד ג'נט ילן, שציינה זאת בין השאר במסיבת העיתונאים לאחר פרסום החלטת הריבית בחודש יוני. ועדת השוק הפתוח של הפד מקיימת רק שמונה ישיבות בשנה לקביעת המדיניות המוניטרית, ובסיומה של כל ישיבה שנייה מקיימת היו"ר ילן תדרוך לעיתונאים בנוגע להחלטות הוועדה.

בגלל מבנה סדור זה של ישיבות ותדרוכים, נוטים המשקיעים להעריך כי החלטות על שינוי מהותי במדיניות יתקבלו רק בישיבות שלאחריהן מתקיים תדרוך לעיתונאים.

מסיבה זו, דיברו בוול סטריט השנה על מארס, יוני, ספטמבר ודצמבר, כמועדים שבהם עשויה להתקבל החלטה על העלאה ראשונה של הריבית. עם זאת, לנוכח העובדה שעד סוף השנה יתקבלו שלוש החלטות ריבית בלבד (בספטמבר, באוקטובר ובדצמבר), ולנוכח ההערכה כי המשבר הנוכחי בשווקים יביא לדחיית ההחלטה מספטמבר להמשך השנה, הרי שלכאורה גם האפשרות של אוקטובר נמצאת כעת על השולחן, למרות שהסבירות לגביה אינה גבוהה.

מבט על המסכים של בורסת החוזים בשיקגו, שם מתקיים מסחר בחוזים עתידיים על גובה הריבית הפדרלית, מעלה כי הסבירות שמעניקים הסוחרים להעלאה ראשונה בספטמבר עומדת על 21% בלבד. הסבירות להעלאה באוקטובר עומדת על 25% ואילו בדצמבר על 48%.

מדד המניות הסיניות
 מדד המניות הסיניות