עפרות הברזל נשחקות לעפר

ההיצע עולה במהירות, ומחירי עפרות הברזל נמצאים בצניחה חופשית ולא מוצאים רצפה *כמה אנליסטים מעריכים אף ירידה אל מתחת ל-40 דולר לטון, ממחיר נוכחי של כ-55 דולר *גם כאן סין היא 'החשודה המיידית', כאשר "רק חבילת תמריצים גדולה לסקטורים עתירי חומרי גלם בסין, יכולה לתמוך ביבוא מוגבר של עפרות ברזל"

עפרות הברזל שכבר נחבלו מאוד צפויות להמשיך ליפול. ההיצע של הסחורה הזו, שמשמשת בייצור פלדה, עולה במהירות, וסין, בעלת התיאבון הבלתי ניתן להשבעה בעבר, כבר אינה יכולה לבלוע לבדה את כל העודפים. עפרות הברזל, שיכולות לשנות צורה מחצץ דמוי חלודה לחול שחור, והן אחת הסחורות הנסחרות ביותר בעולם, התייצבו בשבועות האחרונים על מחיר של כ-55 דולר לטון, אחרי שצנחו בתחילת יולי לשפל של עשר שנים, 44 דולר לטון.

כמה אנליסטים חושבים שהמחיר, שהיה בשיאו 190 דולר לטון ב-2011, ייפול בקרוב אל מתחת ל-40 דולר. ביום ו' האחרון נסחרו עפרות הברזל בבורסת CME גלובקס בארה"ב ב-55.25 דולר לטון, אחרי ירידה שבועית של 0.8%.

"הביקוש הסיני לפלדה חלש כעת, והיצע עפרות הברזל עולה", אומר אנורג סוין, אנליסט ב-ANZB, קבוצת הבנקאית האוסטרלית, שמגדיר את העלייה האחרונה במחירים כמפתיעה. סוין אומר שסגירת כמה מפעלי פלדה בסין בהוראה ממשלתית לפי יום השנה ה-70 לסוף מלחמת העולם השנייה בסין, ב-3 בספטמבר, צפויה להגדיל את מלאי עפרות הברזל בנמלים העיקריים במדינה ביותר מעשירית.

בנק מורגן סטנלי פסימי לגבי עפרות ברזל אפילו יותר מאשר לגבי פחם. הבנק מנבא מחיר ממוצע של 50 דולר ברבעון הנוכחי, ירידה מ-58 דולר ברבעון השני ו-62 דולר ברבעון הראשון של 2015.

בסקירה מ-14 באוגוסט, גולדמן זאקס קבע כי שוק עפרות הברזל "נהנה כעת מהשקט שלפני הסערה", והוא צופה מפולת של 30% במחירים ב-18 החודשים הבאים.

בינתיים, הפקת העפרות רק גדלה

למרות התחזיות הדוביות הללו, הפקת עפרות הברזל גדלה. חברות הכרייה הגדולות ביותר - ואלה הברזילאית וריו טינטו האנגלו-אוסטרלית, דיווחו על עלייה של 8% בכרייה ברבעון השני השנה ביחס לרבעון הראשון, לשיא של 269 מיליון טון, לפי דיווחי סיטיגרופ גלובל מרקטס.

ואלה, ריו טינטו ו-BHP ביליטון צפויות להפיק עוד יותר עפרות ברזל בחודשים הבאים. קבוצת הנקוק פרוספקטינג האוסטרלית עומדת לחנוך בקרוב מכרה חדש, רוי היל, עם כושר הפקה של 55 מיליון טון בשנה, וגם המשלוחים מהודו, לשעבר יצואנית עפרות הברזל השלישית בעולם, צפויים לגדול.

התחזיות הדוביות למחיר עפרות הברזל מתבססות על החולשה בשוק הסיני, שהיה מנוע הצמיחה של השוק הזה בדורנו. כיצרנית הפלדה הגדולה בעולם, סין קונה שני שלישים מכל עפרות הברזל שנשלחות ליצוא באוניות. "מאמצי בייג'ין לאושש את הכלכלה הסינית עדיין לא הניבו תוצאות ממשיות", אומר אנליסט הסחורות קאש קמאל מחברת Sucden Financial.

נתוני תפוקת המפעלים בסין מאכזבים. ההבראה בשוק הנדל"ן נשארה שברירית, והמפולת בשוק המניות הסיני ערערה עוד יותר את האמון בכלכלה. כל אלו מבשרים רעות למתכת, שהיא חלק מרכזי בייצור כלי רכב, בנייני דירות, משרדים וגשרים.

"רק חבילת תמריצים גדולה לסקטורים עתירי חומרי גלם בסין, יכולה לתמוך ביבוא מוגבר של עפרות ברזל", אומר אנליסט בבנק חבר המים האוסטרלי, שמעריך כי מהלך שכזה אינו צפוי.

מורגן סטנלי פסימי לגבי עפרות ברזל אפילו יותר מאשר לגבי פחם ומנבא מחיר ממוצע של 50 דולר ברבעון הנוכחי. באמצע אוגוסט קבע גולדמן זאקס כי שוק עפרות הברזל "נהנה כעת מהשקט שלפני הסערה", וצפה מפולת של 30% במחירים ב-18 החודשים הבאים