שיר השכונה

אמנון לוי בוחן את הקשר בין המוזיקה הים-תיכונית לעולם הפשע המקומי

"פנים אמיתיות", יום שני 21:15, ערוץ 10

קשה שלא לחשוב על כך שעם כל הרצון שלא להצדיק פשע, הרי שעולם הפשע הוא בעצם עולם עסקים אלטרנטיבי, ממש כשם שהמוזיקה שעולה משכונות המצוקה היא אלטרנטיבית.

אמנון לוי מתאר כאן את הקשר בין המוזיקה הים-תיכונית, זאת שלעיתים יש בה כדי לחלץ את כוכביה (ובעיקר את שומעיה) ממצוקת קיומם, לבין עולם הפשע המקומי.

הסיפור הוא מכאן ומעכשיו (או מהעבר הקרוב יחסית), אבל מאחר שכך היה זה גם בתעשיית הראפ האמריקאית, הוא מצליח, מבלי משים, לעורר מחשבות גדולות בהרבה על היחסים בין מיין-סטרים לשוליים בכל מקום שבו יהיו.

* ציון: 8

גלויה

"ברוכים הבאים לשנות התשעים", ימים שני-חמישי 22:00, ערוץ 8

זו אמנם סדרה על מוזיקה, מעט על אופנה ואפילו קצת שיווק - מילה שהחיבור בינה לבין שני הנושאים הראשונים היה קים תמיד, אבל התהדק מאוד במרוצת העשור ההוא.

אלא שמוזיקה אינה תלויה ועמדת לבדה, אלא היא פסקול לחיינו, וכך אני שומע את אואזיס - וחושב על ימי אוסלו מלאי התקווה, מאזין לקורט קוביין ונזכר ברבין, בוהה בספייס גירלס ו... עזבו, למה להעליב אייקון מלפני 20 שנה בהשוואה לטראש-פופ הזה?

וכך, למרות שטעמי המוזיקלי הוא מיושן בהרבה, קשה לי שלא להיזכר איך העשור הזה שתרבותו הפופולרית נסקרת כאן בנוסטלגיה, היה גם העשור השלישי לחיי, הראשון כאדם בוגר אך צעיר, אחרי הצבא, אחרי הסיבוב הגדול בחו"ל, לפני "החיים".

רוצה לומר: צופים שהיום הם באמצע העשור החמישי לחייהם, עשויים ליהנות מסדרת הדוקו הזאת הרבה יותר מאחרים.