עתירה לבג"ץ: להכריע האם כחלון מנוע מלעסוק בנושא הגז

התנועה לאיכות השלטון מבקשת להורות ליועמ"ש לבחון בהקדם את השאלה האם שר האוצר אכן מצוי בניגוד עניינים גורף האוסר עליו לעסוק במשק הגז בשל קשריו עם קובי מימון

משה כחלון קובי מימון / צילום: שלומי יוסף
משה כחלון קובי מימון / צילום: שלומי יוסף

התנועה לאיכות השלטון הגישה היום (ד') עתירה לבג"ץ, בבקשה שיורה ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, לבחון בהקדם את השאלה האם שר האוצר משה כחלון אכן מצוי בניגוד עניינים גורף האוסר עליו לעסוק במשק הגז, בשל קשריו עם איש העסקים קובי מימון, בעל השליטה (לשיטת כחלון) בחברת האנרגיה ישראמקו.

כחלון, כזכור, הבטיח ערב הבחירות כי יעסוק בנושא הגז ואף יפעל להגברת התחרות בתחום, משום שלא ראה בעיה כלשהי לעסוק בנושא. אולם מעט לאחר מינויו לתפקיד שר האוצר הודיע כחלון במפתיע כי גזר על עצמו שלא לעסוק במשק הגז על רקע חשש לניגוד עניינים בשל קשריו עם מימון.

בעתירה מתבקש בית המשפט להורות ליועץ המשפטי לחוות את דעתו בהקדם - האם כחלון מצוי או שאינו מצוי בניגוד עניינים, ומהן ההשלכות של קשריו הטובים עם מימון.

בפרק הרקע לעתירה פירטה התנועה לאיכות השלטון כי כחלון רץ בבחירות בראשות מפלגת "כולנו", ש"חרתה על דגלה את 'פירוק המונופולים, נטרול קבוצות הלחץ והמאבק ביוקר המחיה' (מתוך העמוד הראשי של אתר המפלגה)".

עוד צוין כי "במסגרת זו, במהלך קמפיין הבחירות לכנסת התחייבה מפלגת כולנו לעסוק בפרט בסוגיית משק הגז הטבעי במדינת ישראל ולפעול למען פירוק מונופול הגז".

בעתירה הובאו ציטוטים מתוך התחייבויות מפורשות של המפלגה, במסגרת מצע הבחירות שלה, שאף צורף לעתירה.

בעניין החשש לניגוד עניינים שעליו הכריז השר כחלון, נטען כי "החשש מפני הימצאות בניגוד עניינים אסור שייהפך או יצטייר כאמצעי לחמוק מעיסוק בנושא מסוים באופן שיפגע במשילות, ביעילות המינהלית ובאמון הציבור ברשויות". זאת "במיוחד שעה שמדובר בנבחרי ציבור כשרי ממשלה".

עוד נטען כי "על מנת להבטיח את המשילות והיעילות בעבודת הממשלה, נדרשת הכרעה יעילה ומהירה מצד היועץ המשפטי לממשלה במתן חוות-הדעת שתבהיר מהן הסוגיות שבעניינן מנוע השר, ומהן הסוגיות שבעניינן הוא חופשי לפעול".

בהמשך נטען כי השתהות היועמ"ש במתן חוות-דעת בנושא ניגוד העניינים לכאורה של השר כחלון "מסכלת את תכליות הכללים, מנוגדת לחובה לפעול במהירות הראויה ואיננה סבירה בהינתן הנזק לאינטרס הציבורי ולאמון הציבור".

נזכיר כי מימון עצמו בכלל מתנער מהבעלות בחברת ישראמקו, וטוען כי בעל השליטה בחברה הוא חיים צוף. זאת, יש מי שטוען, בשל שיקולים מיסויים ומשפטיים שונים.

עורכי דינו של מימון מסרו בעבר, בעקבות המניעות שעליה הכריז כחלון, כי "קובי מימון אינו בעל שליטה בישראמקו השותפה במאגר 'תמר'. בעל השליטה בישראמקו הוא חיים צוף. הקשר של מימון לקבוצת החברות אליה משתייכת ישראמקו נובע מהעובדה שהוא שימש משך שנים ארוכות, לרבות בתקופת ההכרזה על תגלית 'תמר' והתקופה שבה כיהנה ועדת שישנסקי, כיו"ר דירקטוריון בחברות בקבוצה. כיום משמש מימון כיועץ לחלק מהחברות בקבוצה".