נובל נערכה מראש לתביעה משפטית נגד ישראל - מה סיכוייה?

מדינת ישראל כבר ניהלה בעבר שתי בוררויות בינלאומיות גדולות שבהן הפסידה - מול מצרים על טאבה ומול איראן על קצא"א ■ האם בוררות בינלאומית מול נובל תסתיים גם היא בהפסד?

קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס, צילומי אוויר
קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס, צילומי אוויר

כיצד תנהג נובל אנרג'י אם מתווה הגז לא יאושר בסופו של דבר - התשובה לשאלה הופכת יותר ויותר רלוונטית ככל שראש הממשלה הולך ושוקע בניסיונותיו לחלץ את העגלה התקועה של מתווה הגז מהבוץ הטובעני שלתוכו נכנסה. גם אם ההסתברות להגשת תביעה לבוררות בינלאומית גוברת והולכת, נראה כי מדובר במוצא אחרון עבור נובל.

השימוש שעושה נתניהו באפשרות הזו כאיום בניסיון להפעיל לחץ של הרגע האחרון להשגת רוב למתווה בכנסת - זו כבר עובדה מוגמרת.

הכינו אופציה משפטית

עובדה אחרת היא שנובל נערכה היטב בשנים האחרונות לאפשרות שתגיש תביעה לבוררות בינלאומית. ההחלטה להכין את האופציה המשפטית התקבלה בנובל בעקבות תהליך "התפכחות" שעברה כתוצאה מהעלאת המיסוי שעליה המליצה ועדת ששינסקי. הטענה העיקרית של נובל נגד המדינה הייתה כי הופרה הבטחה שניתנה לחברה, שהמיסוי על מאגר "תמר" לא יועלה.

במהלך הדיונים בכנסת על חקיקת החוק להעלאת המיסוי השמיעו נציגים מטעם נובל איומים מפורשים על הגשת תביעה לבוררות בינלאומית, אך בסופו של דבר תביעה כזו לא הוגשה.

מקורבים לנובל טענו בעבר כי בחברה היו קולות שהיכו על חטא וטענו כי אילו נובל הייתה מגישה תביעה כבר במהלך ששינסקי - המדינה הייתה חושבת פעמיים לפני שינויי הרגולציה שנעשו מאז, ובהם הטלת ההגבלות על יצוא הגז (ועדת צמח) וכמובן המתווה הנוכחי.

בעבר שלטה בנובל גישה שלפיה לתביעה משפטית יהיו השלכות בלתי הפיכות על היחסים עם ישראל, המבוססים על אינטרס הדדי ושותפות אסטרטגית ארוכת-טווח. ואולם גורמים ישראלים הנמצאים בקשר עם נובל טוענים כי חשו בהקשחה ניכרת בגישת החברה מאז התחלף המנכ"ל שלה בסוף השנה שעברה.

לטובתה של נובל משחקים שני דברים, אם תפנה לבוררות בינלאומית. הראשון הוא שנובל נהנית מהגנה חזקה במיוחד על זכויותיה כמשקיע זר במשק הישראלי. נובל אנרג'י, כידוע, היא חברה אמריקאית שמרכזה ביוסטון. משום כך ראו בממשלה בטעות בנובל חברה אמריקאית.

עמדת המדינה, שהתבססה על חוות-דעת מנומקות של משפטנים בעלי שם, גרסה כי זכויות משקיעים אמריקאים בישראל מוגנות על-ידי אמנת הידידות הסחר והשיט משנת 1951, הסכם המעניק למשקיעים הגנה משפטית חלשה יחסית.

אלא שבמשרד המשפטים לא היו ערים לעובדה הטכנית שנובל פועלת בישראל באמצעות חברה-בת בשם נובל אנרג'י מדיטרניאן, הרשומה בקפריסין. זכויות משקיעים קפריסאים בישראל (ומשקיעים ישראלים בקפריסין) מוגנות באמנה דו-צדדית שנחתמה בין ישראל לקפריסין ב-1998. האמנה עם קפריסין מעניקה למשקיעים הגנה חזקה בהרבה מאמנת הידידות עם ארה"ב הכוללת, למשל, סעיף MFN המבטיח לכל משקיע קפריסאי בישראל את ההגנה הטובה ביותר שהעניקה ישראל באמנה בינלאומית כלשהי שעליה היא חתומה.

הדבר השני שפועל לטובת הגשת תביעה הוא הרקורד העלוב של ישראל בהליכי משפטיים בינלאומיים. בדומה לטענות על הקיפוח המסורתי בתחרויות זמר בינלאומיות, בישראל משוכנעים כי גם בהליכי בוררויות "השופטים יהיו נגדנו".

החשש הזה מבוסס בין היתר על כך שישראל מעולם לא זכתה בהליך משפטי בינלאומי. העובדה שישראל ניהלה עד כה (בחוסר הצלחה) רק שתי בוררויות מרכזיות - מול מצרים בנושא חוף טאבה ומול איראן בנושא חברת קצא"א - מעידה יותר מכל על הימנעות ישראל מהגעה לבוררות, על רקע חשש עמוק להפסיד בה.

אם נובל תחליט לתבוע בסופו של דבר, תביעתה תהיה מבוססת על הטענה ששינויי הרגולציה התכופים של ממשלת ישראל פגעו קשות בשווי הכלכלי של זכויות החברה במאגרי הגז. גורם ישראלי שנחשף להליכים המשפטיים אמר ל"גלובס" כי בנובל מעריכים את היקף הפגיעה הכלכלית בזכויות אלה ב"מיליארדים רבים של דולרים".

קשה להעריך מהם סיכויי התביעה להצליח. "אפשר לדעת איך תיכנס לבית הדין, אבל אף פעם אי-אפשר לדעת איך תצא ממנו", אמר היום בראיון לגלי צה"ל עו"ד דיוויד קורנבלוט, לשעבר בכיר במחלקה המשפטית של משרד החוץ וכיום מרצה לענייני אנרגיה.