תדיראן וברימאג הפחיתו מיליונים עקב ביקורות רשות ני"ע

מהביקורות עולה כי החברות לא ביססו כראוי את תחזית ההכנסות שלפיה ביצעו הערכות שווי, והתגלו מקרים של אי-עמידה בתחזיות קודמות

שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי
שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי

רשות ני"ע, בראשות פרופ' שמואל האוזר, ממשיכה בפרסום תובנות וממצאים לא תקינים שמצאה בביקורות בחברות ציבוריות, שתחת פיקוחה, והפעם היא מתמקדת בגילוי של הערכות שווי לא מבוססות דיין, שהוביל להפחתות במוניטין החברות ביוזמת הרשות.

מדובר ככל הידוע בחברות הציבוריות תדיראן הולדינגס וברימאג, הפועלות בענף מוצרי החשמל הביתיים. בעקבות ביקורות שערכה יחידת הביקורת במחלקת תאגידים ברשות ני"ע, בנושא "בחינת ירידת ערך מוניטין", נמצא כי הערכות שווי שנעשו על-ידי שני תאגידים אלה לא היו ראויות, ועקב כך נרשמה בשתיהן הפחתה של מיליוני שקלים במוניטין המיוחס לפעילות בדוחות כספיים.

הפחתת המוניטין בדוחות ברימאג לשנת 2014 הסתכמה בכ-3.5 מיליון שקל בגין ההשקעה בישפאר, בעוד שבתדיראן הולדינגס הופחתו 3.2 מיליון שקל בתחום הפעילות הסיטונית.

ברימאג דיגיטל, שעוסקת בייבוא ושיווק מוצרי חשמל ואלקטרוניקה ביתיים, טלפונים ניידים ומערכות מיזוג אוויר, ושנסחרת בבורסה לפי שווי של כ-100 מיליון שקל, נמצאת בשליטת שאול זילברשטיין. תדיראן הולדינגס, שעוסקת אף היא ביבוא ושיווק מוצרי חשמל ביתיים, וכן בייצור מקררים ומזגני אוויר, נסחרת בבורסה לפי שווי של כ-312 מיליון שקל ונמצאת בשליטת משה ממרוד.

מהביקורות עלה כי ביחס להערכות השווי, החברות לא כללו ביסוס מספק לבניית תחזית ההכנסות שנלקחה בחשבון, ובין היתר לא בוססו הנחות של גידול במכירות מוצרים חדשים וקיימים, וכן לא ניתן תימוכין להנחות שנלקחו בחשבון, וכללו השקת גרסאות חדשות למוצרים תוך ירידת מחירים.

כמו כן, התגלו מקרים של אי-עמידה בתחזיות קודמות בהערכות שווי, והחברות לא נתנו ביטוי לאי-עמידה עקבית בתחזיות קודמות. כך למשל, אליבא הרשות, נמצא כי במספר הערכות שווי קודמות התוצאות בפועל התבררו באופן עקבי כנמוכות מהתחזיות בשיעורים מהותיים, ועל אף האמור לא ננקטה זהירות בנוגע להנחות המעודכנות, וכן לא נערך במסגרת הערכות השווי דיון מפורט המסביר את האי-עמידה בתחזיות קודמות.

נוסף על כך, באחד המקרים העלתה בחינה של אחת מהערכות השווי כי במסגרת ההערכה נלקחה בחשבון פתיחה צפויה של אתר אינטרנט למכירה ישירה לצרכנים, אשר תרם כ-14% להערכת השווי. ואולם, לדעת רשות ני"ע, ההערכות לגבי התרומה של האתר למכירות ולשווי היו נדיבות מדי ולא מבוססות דיין: "במסגרת הערכת השווי לא נמצא ביסוס וניתוח לפתיחת האתר האמור והשפעתו על פעילות החברה, כמו גם לחוסר הניסיון של החברה בהפעלתו". ככל הנראה מדובר באתר של חברת תדיראן. אגב, נוסף על כך ציינה הרשות בדוח כי "מעבר לכך, אף שנודע על עיכובים נוספים בהשקתו של אתר האינטרנט במהלך שנת 2014, החברה נמנעה מלעדכן את התחשיב במהלך אותה שנה".

עיקרי הממצאים ביחס להערכות השווי

היעדר ביסוס מספק לתחזית ההכנסות - החברות לא כללו ביסוס מספק לבניית התחזית שנלקחה בחשבון, ולא ניתן תימוכין להנחות שנלקחו בחשבון

אי-עמידה בתחזיות קודמות - חברות לא נתנו ביטוי לאי-עמידה עקבית בתחזיות קודמות, ולא ננקטה זהירות בנוגע להנחות המעודכנות או דיון מפורט שמסביר את האי-עמידה בתחזיות קודמות

במסגרת ההערכה נלקחה בחשבון פתיחה צפויה של אתר אינטרנט ללא ביסוס וניתוח להשפעתו על פעילות החברה, כמו גם לחוסר הניסיון של החברה בהפעלתו