פחות עשירה משחשבתם: המלכה אליזבת שווה 425 מיליון דולר

הסכום גבוה ב-3% בלבד מהונו האישי של האיש העשיר בבריטניה

המלכה אליזבת / צילום: רויטרס
המלכה אליזבת / צילום: רויטרס

היום (ד') שברה המלכה אליזבת השנייה את שיא תקופת המלוכה הממושכת ביותר בתולדות בריטניה. למרות שבריטניה איבדה הרבה מהשפעתה בעולם, התאפיינה תקופת שלטונה של אליזבת ביצירת עושר חסרת תקדים.

בנוסף לפירוק האימפריה הבריטית ולמחזורי הגאות והשפל הכלכליים, התאפיינה תקופת שלטונה של אליזבת גם בעלייתם של הסופר-עשירים. בעקבות הופעתם של אנשי פיננסים ויזמים מיליארדרים ושל שייחים ערביים שצברו הון תועפות ממכירות נפט, הפכה האישה שירשה ב-1952 את אחד מכיסאות המלוכה העשירים ביותר בעולם, לדלפונית בהשוואה לאותם עשירים מופלגים, וזאת תוך 60 שנה בלבד. עם זאת, עדיין מדובר בדלפונית בעלת ארמונות, אורוות סוסים מפוארת ואוסף בולים יקר.

הונה האישי של המלכה בת ה-89, שעיקרו נובע מירושה משפחתית, עומד על כ-425 מיליון דולר, על פי מדד המיליארדרים של בלומברג. סכום זה גבוה ב-3% בלבד מהונו האישי של האיש העשיר ביותר בבריטניה, ג'רלד גרוסווינר, דוכס ווסטמינסטר. לאישה העשירה ביותר באירופה, ליליאן בטאנקור, יש 32 מיליארד דולר.

"המלכה היא שומרת הפיקדון של המלוכה", אמרה סאלי בדל סמית', מחברת הביוגרפיה "אליזבת המלכה", שיצאה ב-2013. "היא לא עשירה כמו שכולם חושבים".

מוסד המלוכה ממשיך להיות אחד הנכסים רבי הערך ביותר של בריטניה, ושוויו למדינה נאמד ב-57 מיליארד ליש"ט (87 מיליארד דולר), על פי דו"ח של חברת הייעוץ ברנד פייננס, המתמחה באומדני שווי מותג ובאסטרטגיית מותג. סכום זה כולל את תרומת מוסד המלוכה לכלכלה באמצעות התיירות, וכן גורמים נוספים כגון השפעת התינוקות הנולדים למשפחת המלוכה על המגמות בעולם האופנה. אך הנכסים המוחשיים ששוויים 20 מיליארד ליש"ט, כולל ארמון בקינגהם, תכשיטי הכתר ואוסף האמנות המלכותי, מוחזקים בנאמנות עבור הדורות הבאים, ואינם נמנים עם רכושה הפרטי של המלכה.

הפרטים המדויקים על הונה האישי של אליזבת נשמרים בקפדנות ממש כמו יהלומי הכתר, אך על פי מדד המיליארדרים של בלומברג, מחזיקה המלכה בהשקעות בשווי 75 מיליון דולר, בנכסים בסך 160 מיליון דולר שירשה מאמה, ברכוש אישי בסך 110 מיליון דולר, באוסף בולים בשווי 75 מיליון דולר, ובאורוות הסוסים המלכותית ששווייה נאמד ב-10 מיליון דולר.

הערכת שווי האחזקות של המלכה במסגרת השקעותיה מבוססת על הצהרה שהתפרסמה ב"טיימס" הלונדוני ב-1971, של ג'ון קולוויל, דירקטור בקוטס ושות', הבנק של המלכה, שאמד את הונה ב-2 מיליון ליש"ט. העלייה המשוערת בערך הנכסים - על בסיס הקצאה של מניות, אג"ח, קומודיטיס ומזומנים - נאמדת בממוצע של 5% בשנה על פני 25 השנים האחרונות. אומדן זה עולה בקנה אחד עם התשואה שלה שואפים בדרך כלל משקיעים עשירים דומים.

ב-2002 ירשה המלכה מאמה עזבון בסך 70 מיליון ליש"ט, על פי דיווח של בי.בי.סי ניוז באותה העת. שוויו הנוכחי של הסכום חושב על בסיס תיאום אינפלציוני, כדי לאמוד את העלייה בערך הנכסים.

כמו כן מחזיקה המלכה באחוזות בלמורל וסנדרינגהם, ששוויין נאמד על בסיס דיונים עם צ'רלס מקדוול מלונדון, מייסד חברת תיווך הנדל"ן היוקרתית צ'רלס מקדוול.

שווי אוסף הבולים של אבי המלכה, ג'ורג' הרביעי, נאמד על בסיס מכירת אוסף הבולים של ג'ון דו פונט ביוני 2014, ועל בסיס דיונים עם קית' הדל, מנכ"ל סטנלי גיבונס אינסבסטמנטס בלונדון.

אומדן שוויה של אורוות הסוסים של המלכה - שכוללת 25 סוסים באימון בכל עונה, על פי אתר האינטרנט הרשמי של בית המלוכה הבריטי - מבוסס על נתוני מכירות של חברת המכירה הפומבית טטרסלס (Tattersalls), המתמחה במכירת סוסים, וכן על דיונים עם ננסי סקסטון, אנליסטית מומחית לסוסים אצילים. שווי אחזקתה של האורווה המלכותית בסוס ההרבעה שנמצא באחוזת סנדרינגהם נאמד על בסיס מידע מהאנליסט ביל אפנהיים, המתמחה בסוסים בעלי ייחוס.

ייתכן שהונה האישי של הוד מלכותה גדול יותר הודות לקיומם של נכסים אחרים, כולל להקת יוני מרוץ, תכשיטים ומתנות שקיבלה במשך כל חייה ממבקרים וממעריצים. בנוסף לכך, העובדה שמדובר בנכסים מלכותיים עשויה להתפיח עוד יותר את שווי השוק שלהם. אך למרות זאת, ניתן לומר כי במהלך תקופת מלכותה הידרדרה המלכה בעקביות בדירוג האנשים העשירים ביותר בבריטניה.

כך מתחלק ההון המלכותי
 כך מתחלק ההון המלכותי