המינוי של דנינו במגדל: יו"ר חסר ניסיון עסקי - זה כבר חידוש

מגדל אישרה כי בכוונתה למנות את המפכ"ל לשעבר דנינו ליו"ר ■ כעת הכדור נמצא בידי המפקחת על הביטוח

יוחנן דנינו / צילום: אמיר מאירי
יוחנן דנינו / צילום: אמיר מאירי

המינוי הצפוי של יוחנן דנינו, המפכ"ל היוצא של המשטרה, ליו"ר מגדל ביטוח הוא יוצא דופן וחריג ביחס למינויים דומים שנעשו ביתר קבוצות הביטוח הגדולות והבינוניות. יו"ר חברת ביטוח גדולה ללא ניסיון בתחום הביטוח כבר יש לנו, אבל יו"ר ללא ניסיון במגזר העסקי או הממשלתי זה בהחלט דבר חדש.

היום (ד') אישרה מגדל אחזקות בדיווח לבורסה כי "בהמשך לפרסומים בתקשורת מתכבדת החברה לדווח כי בכוונתה להביא לאישור המוסדות המוסמכים את מינויו של יוחנן דנינו לתפקיד יו"ר דירקטוריון החברה-הבת, מגדל ביטוח, בכפוף לאשור המפקחת על הביטוח (דנינו יחליף את עמוס ספיר, שיטפס קומה אחת מעלה בפירמידת הביטוח שלמה אליהו, וימונה ליו"ר החברה-האם, מגדל אחזקות, במקום פרופ' עודד שריג הפורש, ר' ש'). נכון למועד הוצאת הדיווח המיידי דירקטוריון החברה טרם דן בנושא".

עד היום נהג שלמה אליהו, בעל השליטה בקבוצת מגדל, להביא לתפקידים הבכירים בקבוצה מנהלים בעלי קשר לענף הביטוח: החל מענת לוין, שניהלה את השקעות מגדל כמשנה למנכ"ל, והייתה גם ראשת חטיבה מרכזית ומשנה למנכ"ל בבנק הפועלים, ועבור בפרופ' שריג, שהיה הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר (כולל המפקח על הביטוח), קודם להצטרפותו למגדל.

לעומתם, דנינו העביר כידוע את כל חייו הבוגרים במשטרת ישראל, עד שהגיע לפסגת הפירמידה של הארגון. זה כשלעצמו מלמד על כך שמדובר באדם בעל יכולות. ועם זאת, אם וכאשר הוא יקבל את אישור המפקחת על הביטוח, דורית סלינגר, וימונה ליו"ר הוא יהיה היו"ר היחיד בענף שנכנס לתפקיד ללא ניסיון קודם כדירקטור, בקריאת דוחות כספיים של חברות עסקיות, בניהול השקעות בשוק ההון, או בניתוח הוראות רגולציה. ובמקרה של מגדל, נציין, יש לכך חשיבות רבה אף יותר, משום גודלה ומרכזיותה הן כספקית שירותים ליותר ממיליון וחצי לקוחות והן כגורם מממן מהחשובים ביותר בשוק ההון המקומי.

סוגיה בעייתית

אז במגדל מדובר במצעד חריג, אבל איך נראה המינוי הזה ביחס לנעשה ביתר קבוצות הביטוח הגדולות והבינוניות במשק? נקדים ונאמר שבעבר אמנם כבר היכרנו בתחום מנכ"לים שלא צמחו בענף הביטוח - וזהו תפקיד מרכזי הרבה יותר מתפקיד היו"ר המיועד לדנינו - אולם הם הגיעו לתפקידם מ"השכונה הפיננסית". בין היתר מדובר בשי טלמון, שהגיע לתפקיד מנכ"ל כלל ביטוח לאחר שנים כמספר 2 בבנק הפועלים וכראש החטיבה העסקית המובילה של הבנק, כשלפני כן הוא אף כיהן כחשכ"ל במשרד האוצר; ברו"ח יהלי שפי, שקודם לתפקידו כמנכ"ל הפניקס שימש כשותף מנהל במשרד רוה"ח ברייטמן אלמגור; ואפילו ברביב צולר שהגיע לאיי.די.איי ביטוח (ביטוח ישיר) מעולמות תוכן עסקיים אחרים.

ומה לגבי איוש כורסת היו"ר? כאמור, דנינו אינו היחיד מקרב ראשי ענף הביטוח שלא צמח בביטוח, אבל הוא היחיד שלא מביא עימו ניסיון אזרחי-עסקי. כך, בכלל ביטוח היו"ר הוא דני נוה, שצמח בעולם הפוליטיקה, ושהיה בין היתר שר הבריאות ומזכיר הממשלה, וקודם להצטרפותו לכלל ניהל קרן השקעות פרטית בחברות ביומד. גם באיילון אחזקות הציבורית היו"ר הוא לא בעל השליטה לוי רחמני כי אם רו"ח יעקב דרזי, בן 82, שנמצא בדירקטוריון איילון מאז 1991.

בעבר הרחוק מינויו של דנינו היה אולי מתקבל בטבעיות רבה יותר. אבל הדרישות הנלוות לניהול קבוצת ביטוח כיום - על המורכבות הרבה בעסקיה, החשיבות המשקית האדירה של שאלת יציבותה, ועולם המושגים והתוכן הרגולטורי שנדרשים כדי לנהל אותה אפילו ביום-יום - הופכות הצנחה של גורם חיצוני, שהעולם העסקי בכלל ועולמות ניהול ההשקעות או הביטוח בפרט זרים לו, לסוגיה בעייתית בהרבה.

האם המינוי אכן יאושר? לפי הערכות, כנראה שכן. אמנם ההחלטה בנושא נמצאת בידיה של המפקחת על הביטוח סלינגר, שתידרש לאשר את מינויו, אבל נראה שפסילת דנינו לא תהיה עניין פשוט כלל וכלל, וגם לאור המבחנים הדנרשים בחוק היא אינה מובנת מאליה. בכל אופן, מינויו של דנינו מרמז על כך שמשפחת אליהו, שחיה ונושמת את ענף הביטוח, תמשיך לשלוט בפועל בעסקיה של קבוצת מגדל.

בכל מקרה, דנינו הוא לא השוטר הבכיר הראשון שמצטרף לענף הביטוח. קדמו לו, בין היתר, גבי לסט וזאב אבן חן, אבל אלה הצטרפו לאיגוד והתאחדות חברות הביטוח.

כסאות מוזיקליים במגדל

התזוזות הללו במגדל מגיעות בהמשך לשורה של משחקי כסאות מוזיקליים שאירעו בקבוצת הביטוח הגדולה במשק מאז סוף אוקטובר 2012, אז רכש אליהו את השליטה במגדל מידי קבוצת ג'נרלי האיטלקית. בתחילה היה זה היו"ר הוותיק של מגדל, אהרון פוגל, שנפרד מכסאו, והוחלף על-ידי בעל השליטה החדש, שכעבור תקופה נדרש לפנות את התפקיד בשל רצונה של המפקחת על הביטוח להפריד בין אליהו האב (היו"ר ובעל השליטה) לבנו עופר (מנכ"ל מגדל ביטוח, שמרכזת את עיקר הפעילות בקבוצה).

בין עזיבתו של פוגל לבין פרישתו המוסכמת של אליהו, בפברואר 2014, הצטרפה למגדל ענת לוין, שמונתה ליו"רית מגדל ביטוח ולמנכ"לית החברה-האם, מגדל אחזקות. המינוי הזה זה לא צלח, וכעבור כשמונה חודשים לוין כבר פרשה מתפקידיה בקבוצת מגדל, לאחר שיחסיה עם בעל השליטה אליהו עלו על שרטון.

מי שהחליף את לוין כיו"ר מגדל ביטוח היה עמוס ספיר, בעבר יו"ר חברת הדירוג מעלות, שם עבד בצמידות למנכ"לית החברה דאז - המפקחת על הביטוח כיום - סלינגר. ספיר מונה ליו"ר מגדל ביטוח לאחר שפרש מדירקטוריון בנק לאומי, שם כיהן כדירקטור במשך כשלוש שנים.

זמן לא רב לאחר מכן נראה היה שלאליהו הפיתרון המתאים למילוי תפקיד יו"ר מגדל אחזקות, על רקע פרישתו המחויבת המתקרבת. לאחר ריב גדול ומתוקשר מול סלינגר, מינה אליהו את המפקח הקודם, וזה שאישר לו לרכוש את השליטה במגדל, פרופ' עודד שריג, ליו"ר מגדל אחזקות. אלא שבשבוע שעבר נודע, כאמור, כי גם מינוי זה לא החזיק מעמד. בד בבד עם הגעתו של הרכש המשטרתי החדש של אליהו, נפרדה מגדל משריג לאחר פחות משנה בתפקיד יו"ר הקבוצה.

בעלי התפקידים בקבוצות הביטוח
 בעלי התפקידים בקבוצות הביטוח