אנליסטים: החלטת הפד תצית מלחמות מט"ח חריפות

החלטת הפד שלא לפעול ולהעלות את הריביות הובילה להיחלשות הדולר לשפל של 3 שבועות מול סל המטבעות המרכזיים ■ אנליסטים בשוק מעריכים כי בעקבות כך, מלחמות המט"ח יחריפו והבנקים המרכזיים של גוש האירו, יפן וסין יאלצו לספק לשווקים תמריצים נוספים בעל כורחם

דולרים מטבע חוץ / thinkstock
דולרים מטבע חוץ / thinkstock

אומנם החלטת הפד אתמול (ה') שלא לפעול ולהעלות את הריביות לא הייתה הפתעה גדולה עבור חלק מהאנליסטים. אך כעת, רבים מהם מעריכים כי אין ספק שבנקים אחרים כן יחליטו לפעול מתוך כוונה להחליש את המטבע ופעולות אלה עלולות להצית מלחמות מט"ח חדשות ולהחריף את אלה הקיימות.

ולנטין מרינוב, מנהל בכיר בחטיבת המט"ח של Credit Agricole, אמר בראיון ל-CNBC כי הוא צופה שמלחמות המט"ח יחריפו בעקבות החלטת הפד. להערכתו, הבנקים המרכזיים של יפן, אירופה וסין יאלצו בעל כורחם לספק לשווקים תמריצים נוספים.

בינתיים, החלטת הפד הובילה להיחלשות הדולר לשפל של 3 שבועות כנגד סל המטבעות המרכזיים. זאת לאחר שהמטבע האמריקאי התחזק באופן מתמיד במהלך השנה החולפת, מתוך ציפייה שהפד יעלה את הריביות השנה. הדולר הנחלש אתמול בכ-0.5% מול האירו והיום נחלש בעוד כ-0.2% ונסחר סביב 1.14 דולרים לאירו.

מניפולציות על רזרבות המטבע הן אחת הדרכים שבהן הבנק המרכזי יכול להתערב בשוק המט"ח כדי להתמודד עם תנודתיות המטבע ולחזק את היצוא. צעדים מוניטארים אחרים כוללים בין היתר שינוי הריבית ותוכניות להקלה כמותית.

מרינוב ואנליסטים אחרים ב- BNP Paribas סבורים כי הבנק המרכזי האירופי (ECB) יהיה הראשון לפעול ויאריך את התכנית להקלה כמותית מעבר למועד הרשמי ב-2016. כלומר, ייתכן מאוד והוא ירכוש אג"ח בהיקף גבוה מטריליון דולר. לדברי מרינוב, התכנית של ה-ECB תחליש עוד יותר את האירו למרות שהמנדט היחיד שלו הוא רק לגבי האינפלציה. מרק אוסטוואלד, אסטרטג בחברת  ADM ISI מצדד בטענות אלו ומציין במזכר שפרסם כי הבנק המרכזי היפני יאלץ כעת להתמודד עם אתגרים גדולים יותר, בהתחשב בכך שהפד לא ממהר להעלות את הריביות.