רמ"י בודקת הטיפול בחריגות הבנייה של פעיל קדימה לשעבר

השרה לשעבר רוחמה אברהם-בלילא וראש המועצה האזורית נחל שורק אלי אסקוזידו, שניהם אנשי קדימה לשעבר, התערבו לטובת נדב בלילה שהפעיל מסעדה במושב אמונים בניגוד להנחיות מועצת מקרקעי ישראל ולפסיקת בג"ץ ■ בלילה בתגובה: "אני פועל לפי החוק"

מסעדת space / צילום:איל פישר
מסעדת space / צילום:איל פישר

חריגות בנייה בנחלות במושבים כבר אינן בגדר חדשות, אולם כשמדובר בחריגה בהיקף גדול, ובאדם שזוכה להקלות מצד בכירים - זה כבר דורש חקירה.

תחקיר "גלובס" מעלה חריגה גדולה בבנייה בנחלה של אדם בשם נדב בלילה, במושב אמונים ליד אשדוד. מדובר במסעדת ספייס (SPACE) הפועלת בחלקת המגורים בנחלה של בלילה, שהיה פעיל בכיר של מפלגת "קדימה" באשדוד.

בלילה קיבל ממחוז ירושלים ברמ"י להפעיל בנחלה מסעדה בשטח 165 מ"ר, בהיתר לשימוש חורג. אולם לפני כחודשיים, כאשר הגיע מועד חידוש ההיתר לשימוש חורג, התברר בבדיקה של מפקח של רמ"י כי השימוש בפועל מתנהל על שטח של כ-3 דונם. עוד התברר כי בלילה אינו גר בנחלה, בניגוד להחלטות מועצת מקרקעי ישראל ולפסיקת בג"ץ.

במקרים כאלה הטיפול נעשה ראשית במסגרת המחוז והאחראים על קרקע חקלאית במחוז, ולאחר מכן הוא נמצא באחריות מערך האכיפה ברמ"י, האמור להחליט אם להעביר את העניין לפסים משפטיים של תביעה.

בנקודה זו התערבו לטובתו של בלילה שורה של גורמים: השרה וחברת הכנסת לשעבר מסיעת קדימה רוחמה אברהם-בלילא; ראש המועצה האזורית נחל שורק אלי אסקוזידו, בעברו איש קדימה; וסמנכ"לית רמ"י ליאורה טושינסקי. על-פי פרסומים קודמים בעיתונות, בלילה הכיר את אברהם-בלילא בפגישה במסעדתו, אז גילו גם כי הם קרובי משפחה, אולם בלילה מכחיש כל קשר משפחתי לח"כית לשעבר. במסעדה נערכו פגישות רבות של בכירי קדימה, אברהם-בלילא אף חגגה שם את סיום קורס הקצינים של בנה, והמסעדה אף מגישה סלט הקרוי על שמה - "סלט רוחמה".

ל"גלובס" נודע כי אברהם-בלילא פנתה בעניין ישירות לבכירי המחוז ברמ"י והתעניינה בטיפול בבעיית החריגה. גם אסקוזידו פנה לרמ"י בנושא, אף שמושב אמונים אינו כלול במועצה שלו. אסקוזידו פנה לסמנכ"לית רמ"י, ליאורה טושינסקי, שעמדה בראש ועדה למיגור תופעת המאכערים הפועלים ברמ"י, והיא נענתה לפניות והחליטה להתערב באופן אישי בעניין. טושינסקי נפגשה עם מנהלת המחלקה החקלאית במחוז, רחל אמיר, ובפגישה בין השתיים ננזפה אמיר על כך שהיא כביכול "מתעמרת" בבלילה.

בעקבות פניית "גלובס" רמ"י הודיעה כי בודקת את הניסיונות שנעשו בשבועות האחרונים להשפיע על גורמים ברשות להקל בטיפול בעניינו של בלילה.

רמ"י: "נשלח מכתב התרעה משפטית"

מרמ"י נמסר כי "לרשות מגיעות פניות רבות בנושאים מגוונים והם מטופלים כנדרש מהוראות החוק והנהלים. יחד עם זאת, רשות מקרקעי ישראל תבדוק את מכלול הפעילות סביב המקרה המדובר ובמידת הצורך תפיק לקחים.

"כל אימת שמתבקש שינוי בעסקה לגבי קרקע שבאחריות רמ"י, מבצעת החטיבה לשמירה על הקרקע בדיקת המצב העובדתי על מנת לוודא שהוא תואם את תנאי העסקה. כך נעשה גם במקרה המדובר, ובעקבות הממצאים העובדתיים התברר כי מתקיימת בנחלה פעילות נרחבת בחריגה מתנאי החכירה. בעקבות ממצאים אלו לא אושרה בקשת בעל הנחלה לביצוע העסקה המבוקשת, ובימים אלו נשלח אליו מכתב התרעה משפטית בו הוא נדרש לחדול מההפרות המתקיימות בנחלה".

ליאורה טושינסקי מסרה בתגובה: "פעלתי במקרה המדובר על-פי חובתי ותפקידי, הכולל בין היתר אחריות על קידום תחום השירות ופניות הציבור ובקרה על שיפור תהליכי העבודה ברשות. אלפי פניות ציבור מופנות לרשות מדי חודש, רבות מהפניות מגיעות אלי. אני מעבירה אותן לקבלת מענים מקצועיים מהיחידות הרלבנטיות, תוך מעקב ובקרה שוטפים. כך נהגתי גם במקרה הנדון. כל אמירה אחרת חוטאת לאמת ולוקה בהוצאת דיבה ולשון הרע".

נדב בלילה אמר כי הפעילות נגדו נובעת מעימות פוליטי שיש לו עם גורם בכיר במועצה האזורית באר טוביה. לדבריו, "אני פועל לפי החוק, עם רישיון עסק והיתרים לשימוש חורג עד סוף השנה. ואני מקדם תב"ע להגדלת העסק ל-500 מ"ר. התב"ע אושרה על ידי משרד הפנים ונחתמה על ידי רשות מקרקעי ישראל. כיום אני מתגורר בנחלה".

רוחמה אברהם-בלילא מסרה כי "מעורבותי כביכול הסתכמה בבקשה לפגישה שלא התקיימה ולצורך בירור פרטים בלבד. המידע המוצג כוזב ואינו נכון. תמיד פעלתי ואפעל במסגרת החוק. כל פרסום אחר שהוא שקרי יהווה עילה לתביעה".

אלי אסקוזידו מסר: "לא עסקתי במהות העניין, ובגלל שאני מכיר את ליאורה אמרתי לה שנדב מבקש להיפגש עם ראש המחלקה החקלאית במחוז ונערכה פגישה. זו כל המעורבות שלי".