הדולר היציג התחזק ב-0.2% ל-3.949 שקלים; זינק השבוע 2.2%

האירו היציג נחלש 0.7% ל-4.4008 שקלים; נחלש 0.5% בסיכום שבועי ■ בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי על 0.1% והזהיר כי התמונה בשווקים השתנתה לרעה ומהר

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר thinkstock
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר thinkstock

השקל נסחר היום (ו') בכיוונים מנוגדים מול שני המטבעות הזרים המובילים ביומו האחרון של שבוע המסחר המקומי במט"ח, יום אחרי החלטת הריבית של בנק ישראל. הדולר היציג התחזק בכ-0.2% מול השקל ל-3.949 שקלים והאירו היציג נחלש ב-0.7% ל-4.4008 שקלים. מתחילת השבוע הדולר השלים התחזקות של 2.2% מול השקל והאירו השלים היחלשות של כ-0.5%.

בנק ישראל הותיר אתמול את הריבית במשק ללא שינוי גם החודש ברמה של 0.1% ומסר כי "תמונת המצב השתנתה לרעה מהר מהצפוי - נתוני הצמיחה הפתיעו בחולשתם וירידה נוספת באינפלציה התרחשה בגלל מחירי האנרגיה והמזון". הנגידה קרנית פלוג הוסיפה כי הורדת המע"מ ב-1%, הורדת המיסוי על אלכוהול, ביטול אגרת הטלוויזיה והירידה במחירי הדלק ישפיעו על מדדי ספטמבר ואוקטובר בשיעור של 0.7% בחישוב שנתי ויעכבו את חזרת האינפלציה ליעד. 

עוד ציינה הנגידה כי הוועדה המוניטרית מעריכה שקצב הצמיחה התמתן במידה מסוימת ברבעון השני, ואולם, גם נתוני החשבונאות הלאומית הושפעו במידה רבה מגורמים חד פעמיים שבניכויים מסתמנת ירידה קלה בקצב הצמיחה במהלך 2015, אשר תואמת גם את הירידה בסחר העולמי. לדברי הבנק, נתוני סחר החוץ תומכים בהערכה שיש שיפור מסוים ברבעון השלישי.

בנוגע לעולם אומרים בבנק ישראל כי מתרבים הסימנים להאטה בקצב הצמיחה של הכלכלה העולמית, בדגש על סין ומשקים מתעוררים אחרים. באירופה ובארה"ב נמשכת התאוששות מתונה. בשוקי המניות העולמיים נרשמו ירידות שערים תוך תנודתיות גבוהה. האינפלציה במדינות רבות ממשיכה להתמתן. המדיניות המוניטרית במשקים העיקריים נותרה מאוד מרחיבה, ונמשכת אי הודאות לגבי מועד תחילת העלאת הריבית בארה"ב.

הבנק צופה כי הריבית תישאר ללא שינוי בשנת 2015 ובשנת 2016 היא צפויה לעלות ל-0.5%. זאת לעומת תחזית קודמת לריבית של 1.25% בסוף 2016. תחזית הצמיחה של חטיבת המחקר בבנק ישראל לשנים 2015 ו-2016 הופחתה ב-0.4% לכל אחת מהשנים ועומדת היום על 2.6% ו-3.3%, בהתאמה.