עבאס באו"ם: "נפסיק לכבד ההסכמים עם ישראל; נפנה להאג"

מכריז: ישראל תצטרך למלא חובותיה ככוח כובש של מדינת פלסטין ■ "בגדה המערבית יש שני משטרים: משטר אפרטהייד לפלסטינים, משטר פריווילגיות למתנחלים"

אבו מאזן / צילום: רויטרס
אבו מאזן / צילום: רויטרס

נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, הכריז הערב (ד'), בנאום בעצרת הכללית של או"ם, כי כל עוד ישראל מסרבת לקיים את ההסכמים שעליה חתמה עם הפלסטינים, הרשות הפלסטינית תפסיק להיות מחויבת להסכמים אלה וישראל תצטרך ליטול על עצמה את חובותיה ככוח כובש בשטחים, ללא שת"פ של הרשות.

עבאס מנה שורה ארוכה של קובלנות נגד הכיבוש הישראלי ואמר כי בגדה המערבית יש שני משטרים: משטר אפרטהייד לפלסטינים, ומשטר של פריווילגיות למתנחלים.

"אנו מכריזים כי כל עוד ישראל מסרבת לקיים את מחויבותה להסכמים שעליה חתמה עימנו, שמעניקים לנו סמכות ללא כוח ממשי, וכל עוד ישראל מסרבת להפסיק את פעילויות ההתנחלויות ולשחרר את הקבוצה הרביעית של אסירים פלסטיניים בהתאם להסכמים עימנו, היא אינה מותירה לנו ברירה אלא להתעקש על כך שאנו לא נוסיף להיות הצד היחיד שמחויב ליישום ההסכמים, בעוד שישראל מפרה את ההסכמים האלה באופן מתמשך", הכריז עבאס. "אנו מכריזים בזאת שאיננו יכולים להיות מחויבים להסכמים אלה ושישראל חייבת ליטול על עצמה את האחריות שמתחייבות מהיותה כוח כובש, מפני שהסטטוס קו אינו יכול להימשך וההחלטות של הוועד המרכזי הפלסטיני, ממארס, הן מפורטות ומחייבות".

בהתבטאות זו מימש עבאס את הרמיזות שהשמיעו באחרונה גורמים פלסטינים שהוא "יטיל פצצה" בנאומו בעצרת. לדברי גורמים ישראלים, ישראל לא הופתעה מההכרזה, והאיום נדון בהרחבה בפורומים רבים.

נשיא הרשות הוסיף: "אני חוזר ומדגיש, שהמצב הנוכחי אינו בר-קיימא. עמנו זקוק לתקווה של ממש והוא צריך לראות מאמצים אמינים שישימו קץ לסכסוך ולסבל שלו ולהשיג את זכויותיו. אנו נתחיל ליישם את את ההצהרה הזו (הסתלקות מקיום ההסכמים עם ישראל) בכל האמצעים החוקיים, אמצעים של שלום. או שהרשות הפלסטינית תהיה המכשיר שיוביל את עמה מכיבוש לעצמאות, או שישראל, הכוח הכובש, חייבת לשאת בכל האחריות".

עבאס גם הכריז שהרשות תפנה לבית-הדין הפלילי בינלאומי בהאג, צעד שהיא נמנעה מלנקוט בגלל לחץ אמריקאי: "בה בעת, על סמך המחויבות שלנו לעקרונות החוק הבינלאומי, מדינת פלסטין תוסיף לקיים את מאמציה לפעול בהתאם לאמנות בינלאומיות (ועקרונות של) ארגונים בינלאומיים והיא תפעיל את כל האמצעים החוקים שעומדים לרשותה כדי להגן על הפלסטיני שנתון לכיבוש... לרבות אמנה ז'נווה ופניה לבית-הדין הבינלאומי בהאג".

"אלה שחוששים מהחוק הבינלאומי ובתי-דין בינלאומיים חייבים להפסיק לבצע פשעים", הוא אמר.

אך עבאס סיים את נאומו בפניה לעם ישראל: "ידי מושטת לשלום צודק שיערוב לזכויות עמי, לחירותו ולכבודו. אני אומר לשכננו, העם הישראלי, שהשלום הוא אינטרס שלכם, אינטרס שלנו ואינטרס של הדורות הבאים. ראיה צרה היא הרסנית. אני מקווה שתבחנו את המציאות המסוכנת בשטח, תשקיפו על העתיד ותסכימו לתת לפלסטינים מה שאתם נותנים לעצמכם. אז תראו שהשלם הוא אפשרי ותוכלו ליהנות מביטחון, שלום ויציבות. זה מה שאנו שואפים להשיג למען העם הפלסטיני.

כאמור, רוב הנאום היה רשימה ארוכה של קובלנות על הסבל שגורמת ישראל לעם הפלסטיני. הנאום נוסח כך, שההכרזה על ההסתלקות ממילוי ההסכמים עם ישראל תוצג כתוצאה בלתי נמנעת של התנהלות ישראל.

הוא פתח את הנאום בהתראה על "הסכנות החמורות" של התנהלות ישראל בירושלים, שבה "קבוצות קיצוניות ישראליות מבצעות חדירות שיטתיות, חוזרות ונשנות, למסגד אל אקצה, חדירות שמיועדות לאכוף מציאות חדשה... שתתיר לקיצונים, תחת חסות כוחות הכיבוש ובליווי שרים וח"כים, להיכנס למסגד בזמנים מסוימים, ולמנוע כניסת מתפללים מוסלמיים למסגד".

"אני קורא לממשלת ישראל, לפני שיהיה מאוחר מדי, להפסיק את השימוש בכוח ברוטלי כדי לאכוף את תכניותיה לחתור תחת המקומות מקודשים למוסלמים ולנוצרים, ובמיוחד את פעולותיה באל אקצא, מפני שפעולות כאלה יהפכו את אופי הסכסוך מפוליטי לדתי ויחוללו מצב נפיץ בירושלים ובשאר השטחים הכבושים", הוסיף נשיא הרשות.

עבאס אמר כי המשך הסטטוס קוו בלתי קביל לחלוטין מפני שמשמעותו היא "כניעה להיגיון של כוח חייתי", שמפעילה ממשלת ישראל כאשר היא מוסיפה להרחיב את ההתנחלויות בגדה המערבית, במיוחד "בירושלים המזרחית הכבושה", ולהטיל את המצור על עזה, תוך התעלמת מהחלטות האו"ם והסכמים חתומים בין שני הצדדים.

"אנו נזכרים פה היום במילותיו של ראש הממשלה יצחק רבין המנוח, ב-1976", המשיך עבאס. "רבין אמר אז, שישראל תיהפך למדינת אפרטהייד אם היא תוסיף להחזיק בשטחים הכבושים והוא תיאר את ההתנחלויות על אדמה פלסטינית כ'סרטן'".

"האם מדינות דמוקרטיות שמצביעות נגד החלטות (פרו פלסטיניות) משרתות את השלום... או שהן משרתות ומעודדות קיצונים, מחריפות את הגזענות והמשטמה שלהם, וגורמות להם להאמין שהם נמצאים מעל החוק במידה כזו עד שהם שרפו משפחה פלסטינית בדומא וגרמו את מותו של תינוק, עלי דאוואבשה, אביו ואמו. מה שנותר מהמשפחה הוא יתום בן 4, אחמד, שמפרפר בין חיים למוות בבי"ח בגלל כוויותיו, בעוד שרוצחיו נותרו חופשים".

עבאס אמר כי מחמת קוצר הזמן אין הוא יכול למנות את כל ההפרות הישראליות אך הוא שאל: "האם לא הגיע הזמן לשים קץ לעוולות האלה? לסבל? האם לא הגיע הזמן להרוס את חומת ההפרדה הגזענית, להסיר את המצור מעל עזה ולהתיר לעמנו לנוע בחופשיות על אדמתו שלו? האם לא הגיע הזמן לשים קץ להתנחלויות הקולוניאליות והטרוריסטיות, שגורמות להרס פיתרון של שתי מדינות"?

הוא טען עוד כי ישראל מפרה את הסכם אוסלו ונספחיו, שהיו אמורים להיות מיושמים ב-1999 עם הקמתה של מדינה פלסטינית. לדבריו, ישראל הפסיקה את תהליך הוצאת כוחותיה משטחי B ו-C , שמהווים יותר מ-60% משטחה של המדינה הפלסטינית בגדה, לרבות מזרח ירושלים. מאז נאומו של נשיא ארה"ב ברק אובמה בקהיר, ב-2009, שבו קרא להפסיק את פעילות ההתנחלויות, הגבירה ישראל פעילות זו ב-20%. בה בעת, ישראל מסרבת לבחון את ההסכמים הכלכליים שמשפיעים על יכולתה של הכלכלה הפלסטינית להתפתח ולהשיג עצמאות.

על רקע זה, טוען עבאס, לא נותרה לרשות הפלסטינית ברירה אלא להסתלק מקיום ההסכמים עם ישראל.