מאבקי ההתאגדות במנורה מבטחים: מי הוועד היציג של העובדים?

הנהלת מנורה בדיווח לבורסה: קיבלנו הודעה הן מההסתדרות והן מהוועד הפנימי שהוקם בחברה כי כל אחד מהוועדים רואים עצמם כוועד עובדים יציג של עובדי החברה ■ ביה"ד בשבוע שעבר: הוועד הפנימי אינו ועד עובדים אותנטי

נמשכים מאבקי ההתאגדות בחברת מנורה מבטחים. החברה הודיעה אתמול לבורסה כי היא קיבלה הודעה הן מההסתדרות והן מהוועד הפנימי שהוקם בחברה כי כל אחד מהוועדים רואים עצמם כוועד עובדים יציג של עובדי החברה.

כל אחד מהוועדים הודיע להנהלת מנורה כי השיג חתימות מלמעלה משליש מעובדי החברה כדי שהוא ייצג אותם מול ההנהלה, וכי ברצונו להיכנס למשא ומתן עם הנהלת מנורה במטרה להגיע להסכם קיבוצי. בשלב זה, החברה הודיעה כי היא לומדת את הודעות הוועד הפנימי וההסתדרות.

נציין, כי בשבוע שעבר הודיע בית הדין לעבודה כי הוועד הפנימי שהוקם במנורה אינו יציג ואינו יכול לנהל מו"מ להסכם קיבוצי. בית הדין, כמו במקרים רבים אחרים של נסיונות התאגדות עובדים בחברות אחרות, הכיר בכך שהוועד הפנימי הוקם כדי לסכל את התאגדות העובדים הרגילה, אך שלל את טענות ההסתדרות לכך שהנהלת מנורה היא זו שעומדת מאחוריו. ביה"ד קבע כי ההסתדרות הפגינה "התנהלות אגרסיבית" במקרה הזה אך גם כי הוועד הפנימי ניסה למנוע את התאגדות העובדים בהסתדרות.

ניסיונות ההתאגדות של עובדי מנורה החלו כבר בחודש מארס, וביום שישי האחרון ההסתדרות הודיעה להנהלה כי השיגה יציגות. יום לאחר מכן גם הוועד הפמיני הודיע את אותה הודעה.

בחודש אפריל הנהלת מנורה הודיעה כי היא נפגשה בשבוע שעבר עם חברי הוועד הפנימי של ההתאגדות העצמאית של עובדי מנורה וכי תנהל מו"מ עם הנציגות, כמתחייב על-פי דין ובכפוף לו.

ההסתדרות מסרה בתגובה אז, כי "מדובר בתרגיל נוסף מטעם ההנהלה של אחת מחברות הביטוח הגדולות והמכובדות בארץ, אשר הכירה בתוך יומיים בלבד בוועד פנימי ובהתאגדות 'עצמאית' שקמו באמצעות עצומה באינטרנט. מעולם לא היה כדבר הזה בישראל, וכנראה שיש סיבה טובה לכך. מבחינתנו שום הודעה מטעם ההנהלה והוועד 'העצמאי' אינה משנה את המציאות: לא נתפשר על פחות מהסכם קיבוצי כדין. לא נתפשר על פחות ממה שניתן לוועדים אחרים בתחום".

פסק הדין של ביה"ד לעבודה מהשבוע שעבר מבטל למעשה את המו"מ בין החברה לוועד הפנימי כאמור, כי לדבריו הוועד הפנימי אינו ועד עובדים אותנטי ואין בסמכותו לנהל מו"מ קיבוצי.

זו לא הפעם הראשונה שהסתדרות הכללית לא מקבלת את ההכרה האוטומטית כמייצגת העובדים בחברת ביטוח. לפני כשנה הכירה הפניקס בהסתדרות כארגון היציג של עובדיה רק לאחר מריבה שנוצרה בינה לבין ההסתדרות הלאומית. זאת מאחר ושני הארגונים הודיעו זמן קצר קודם לכן, ובו זמנית, כי איגדו את עובדי החברה.

נוסף על הנציגות בהפניקס, התאגדו במסגרת ההסתדרות גם עובדי חברות הביטוח דקלה, שבבעלות קבוצת הביטוח הציבורית הראל, ושירביט. זאת בהמשך למה שכבר קרה בכלל ביטוח, מגדל ו-AIG - שם כבר נחתמו הסכמים קיבוציים.

התאגדות עובדי ענף הביטוח הפכה למציאות מאז סוף 2012, לאחר עשורים שבהם העובדים בענף הועסקו בחוזים אישיים. בעבר היו עובדים מאוגדים בחלק הארי מהענף, ולהסתדרות הייתה שליטה בחברת ביטוח (הסנה) שקרסה בקול אדיר בתחילת שנות התשעים של המאה הקודמת.