פילבר לבג"ץ: הקצאת הטלפוניה של בזק למתחרות חיונית לתחרות

לקראת הדיון בבג"ץ ביום ראשון הגיש משרד התקשורת בקשה למצות תהליך למציאת פתרון ע"י חיובה של בזק למכור את הטלפוניה שלה במתכונת שונה

שלמה פילבר / צילום: משרד התקשורת
שלמה פילבר / צילום: משרד התקשורת

"לאור החשיבות שמשרד התקשורת רואה ביכולתן של ספקיות האינטרנט להציע לאלתר חבילת שירותים למנוייהן, הכוללת שירות טלפוניה, ועל מנת שלא לאפשר המשך עיכוב אספקת שירות זה, מגבש המשרד שימוע, אותו בכוונתו לפרסם בהקדם, בדבר חיוב העותרת (בזק) לתת לספקיות השירותים שירות טלפוניה במכירה חוזרת (Resell) ולקבוע את התעריפים המירביים עבור אספקת שירות זה. הדבר מוצע כפתרון זמני לתקופה מוגבלת של כשנה. מדובר בשירות סיטונאי שונה, אשר גם לשיטת העותרת (בזק) אינו מצריך כל היערכות או שינוי במערכות ההנדסיות של החברה, ולכן ניתן להציעו באופן מיידי" - כך כותב משרד התקשורת באמצעות הפרקליטות, בתגובה שהגיש היום (ה') לבג"ץ לקראת הדיון ביום ראשון בעתירת בזק נגד הכללת שירות הטלפוניה שלה באסדרת שוק התקשורת הקווי.

כפי שפורסם ב"גלובס", משרד התקשורת מנסה לקדם פתרון לסוגיית הטלפוניה של בזק שהיום איננה מהווה חלק מסל המוצרים שמציעות ספקיות האינטרנט, בגלל התנגדותה של בזק. המשרד חוזר על החשיבות שהוא רואה באספקת השירות על-ידי בזק במתכונת המקורית שהוא קבע, חוזר ומדגיש כי גם בג"ץ סבור כך, וקובע שוב שהטלפוניה של בזק והקצאתה למתחרותיה באופן שהוא קבע חיוני לקידום התחרות בשוק.

יחד עם זאת, לאור העובדה שבזק עתרה לבג"ץ ומתנגדת להקצאת השירות, נוצר מצב שקרוב לשנה מתחרותיה של בזק לא יכולות לקבל את הטלפוניה שלה כפי שקבעה מדיניות המשרד, בגלל שבזק טוענת כי היא אינה יכולה לספק את השירות. התוצאה היא הפסד לציבור.

לכן מציע המשרד, בראשות המנכ"ל שלמה פילבר, דרך חלופית זמנית כדי לספק שירות טלפוניה במתכונת שונה ובאופן זמני, כאשר גם בזק טוענת שניתן לספקו במהירות.

בתגובה של המשרד, הוא חוזר על מחויבותו לכך ששירות הטלפוניה של בזק חייב להיות חלק מאסדרת השוק הסיטונאי, ובמילים פשוטות בזק חייבת להציע את השירות למתחרותיה, כך שהן יוכלו לקנות ממנה את השירות ולמכור אותו ללקוחותיהן במחירים נמוכים יותר. ההתנגדות של בזק היא למחירים שנקבעו ולאופן ההנדסי שבו חויבה על-ידי המשרד לאפשר את השירות.

המשרד כותב עוד "למען הסר ספק, מובהר כי שירות טלפוניה במכירה חוזרת מהווה פתרון נחות לעומת שירות הטלפוניה הסיטונאי הקבוע בתקנות השימוש ותיק השירות, שכן הוא מאפשר תחרות ברמת המחיר בלבד, ולא תחרות על בסיס השירותים. לכן שירות זה מוצע כפתרון זמני לתקופה מוגבלת בלבד".

בהמשך מבקש המשרד לאפשר לצדדים למצות את התהליך ולהגיש לבית המשפט הודעת עדכון לאחר סיום השימוע.