אונ' ת"א בצמרת דירוג בתי הספר למינהל עסקים הטובים בעולם

קיבלה דירוג של 5 עלים, בדומה לבתיה"ס למינהל עסקים של הרווארד וייל

אוניברסיטת תל אביב / צילום: רפי קוץ
אוניברסיטת תל אביב / צילום: רפי קוץ

הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל-אביב (בית הספר למינהל עסקים ע"ש ליאון רקנאטי) קיבלה את הציון הגבוה ביותר באזור אירו-אסיה בדירוג החדש של אדיוניברסל (Eduniversal) לשנת 2015, שהתפרסם בשבוע שעבר. מדובר על הדירוג המקצועי המקיף ביותר בעולם בתחום. גם בדירוג לשנת 2014 קיבלה פקולטה זו את הדירוג הגבוה ביותר, 5 עלים.

מוסדות ישראליים נוספים שזכו גם השנה בדירוגים גבוהים הם בית הספר למינהל עסקים באוניברסיטה העברית בירושלים עם 4 עלים, ובית הספר לעסקים ומינהל גלזר באוניברסיטת בן-גוריון בבאר-שבע, בית הספר למינהל באוניברסיטת חיפה ובית הספר למינהל עסקים באוניברסיטת בר-אילן, שזכו ב-3 עלים. האוניברסיטה הפתוחה בישראל זכתה בדירוג של שני עלים. האוניברסיטאות הישראליות הוגדרו כ"בתי ספר מצוינים למינהל עסקים עם השפעה בינלאומית", ובכך עקפו כמחצית מבתי הספר בארצות הברית.

הדירוג, שניתן כאמור על "מצוינות אקדמית והשפעה בינלאומית חזקה", ממצב את הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל-אביב בין 30 בתי הספר למינהל עסקים האיכותיים בעולם, כמו הרווארד, ייל, MIT, לונדון ביזנס סקול, אינסייאד וקופנהגן.

מדובר על סקר שמקיף 1,000 בתי ספר למינהל עסקים ב-154 מדינות. אדיוניברסל, שנוסדה ב-1994, היא זרוע דירוג האוניברסיטאות של חברת הייעוץ וסוכנות הדירוג הצרפתית SMBG שמתמחה בחינוך גבוה. הסקר מחולק ל-9 אזורים גיאוגרפיים בעולם.

מטרת הסקר היא להציע לסטודנטים התייחסות שמשקפת את הממד הבינלאומי של כל בית ספר לעסקים, ולכן מקילה עליהם את הבחירה במוסד שבו ילמדו. הדירוג מתבצע על-ידי ועדת מדענים בינלאומית, שמורכבת מ-12 חברים: 9 מכל האזורים הגיאוגרפיים (אפריקה, מרכז אסיה, מזרח אירופה, אירו-אסיה, המזרח התיכון, המזרח הרחוק, אמריקה הלטינית, צפון אמריקה, אוקיאניה ומערב אירופה) ו-2 חברים מחברת אדיוניברסל.

המשקל של כל מדינה בדירוג נקבע גם על-ידי קריטריונים כמותיים ולא רק איכותיים. הללו הם ההוצאה לנפש על חינוך, התמ"ג, גודל האוכלוסייה ומספר הסטודנטים בחינוך גבוה.

דירוג העלים אמור לשקף את רמת המוניטין הבינלאומי של בית הספר למינהל עסקים. הדירוג מתבסס על שני פרמטרים: מחקר של ועדת המדענים הבינלאומית, וחוות הדעת של העמיתים, כלומר 1,000 הדיקאנים או המנהלים של בתי הספר.