היום הבחירות לראשות קק"ל: המחנאות חוזרת למפלגת העבודה

במשרד הפנים בוחנים את סוגיית מיכאל ביטון, עטר משתמש לפחות ב-4 משרדי יח"צ

עוד לפני שיוכרז הלילה מי יהיה יו"ר קק"ל הבא, אפשר כבר בוודאות להכריז על ניצחון מובהק אחד - המחנאות במפלגת העבודה ניצחה את המירוץ. אמש, לאחר לבטים רבים, הודיע ח"כ נחמן שי כי הוא מסיר את מועמדותו לתפקיד.

על שי, חבר כנסת מוערך, שהיה הראשון להודיע על התמודדות לתפקיד מול היו"ר המכהן אפי שטנצלר, הופעלו ביממה האחרונה לחצים כבדים הן מצד יו"ר המפלגה, יצחק הרצוג, התומך במועמדותו של ח"כ דני עטר לתפקיד, והן מצידה של ח"כ שלי יחימוביץ', התומכת במועמדותו של ראש מועצת ירוחם, מיכאל ביטון. השניים ביקשו שיפנה את הזירה ולא יגרע קולות משני המועמדים. מסתבר שאפשר להוציא את המחנאות ממפלגת העבודה, אבל היא אפשר להוציא את העבודה מהמחנאות.

שי, ח"כ שנחשב לנקי כפיים וישר, בעל התאמה וכישורים גבוהים לתפקיד (שימש בעבר מנכ"ל הארגון היהודי הבינלאומי UJC) , היה יכול להיות מועמד המפלגה מול שטנצלר, אולם הרצוג ויחימוביץ', פרס ורבין גירסת 2015, העדיפו להעמיד מועמדים משל עצמם.

"לפני 6 שבועות הכרזתי על התמודדותי לתפקיד יו"ר קק"ל. חשבתי ואני עדיין מחזיק בדעתי, כי ראוי שבראש הארגון יעמוד אדם מנוסה, בעל רקע מקצועי שיוכל לחלץ את הארגון מן המשבר החמור שבו הוא נתון, לנהלו בשקיפות, ערכיות ובניקיון כפיים ולהובילו להצלחות חדשות, כפי שהצגתי בחזון וביעדים במהלך הקמפיין שניהלתי", כתב שי במכתב לחברי ועידת העבודה. "בשבוע האחרון הצטרפו מועמדים נוספים ולצערי ההתמודדות הפכה להיות פוליטית ומחנאית והדגישה את הפילוג במפלגה. תמיד האמנתי ופעלתי בעד אחדות המפלגה והעצמתה ולכן בנסיבות אלה החלטתי הערב להסיר מועמדותי לתפקיד. יחד עם זאת, הצורך לערוך שינוי בראשות קק"ל עומד בתוקפו ואפילו מתחזק", הוסיף שי.

דוח מבקר המדינה ערב ההצבעה

לאחר פרישתו של שי, שנהנה מתמיכת ותיקי התנועה ומאלו של הקהל האשכנזי, צפויים להתפצל הקולות בין שלושת המועמדים האחרים, שכל אחד סוחב גיבנת משלו.

בסביבתו של שטנצלר, שסיכוייו להישאר בתפקיד לא רעים, חוששים כי טיוטת דוח מבקר המדינה על קק"ל, שהופצה אמש בעיתוי בעייתי בלשון המעטה, תפגע בסיכוייו. הדו"ח, שחושף ליקויים ואי סדרים התנהלותיים וכספיים חריפים, היה עלול לסיים את המרוץ של שטנצלר לתפקיד בשל ממצאיו החמורים. עם זאת, תוכנו של הדו"ח, שהועבר לידי עו"ד אלון גלרט, המייצג את קק"ל בנושא זה, נותר חסוי ולא הודלף, עדיין, ושטנצלר ממשיך להילחם על מקומו. יו"ר קק"ל בונה בין היתר על קולות צירי המוסודת הציוניים מחו"ל. גם אם רק 80% מהם יצביעו, הדבר יקנה לו יתרון.

גם מתחריו שטנצלר לא חפים מבעיות. במשרד הפנים בוחנים האם ניתן יהיה לאפשר לראש מועצת ירוחם, מיכאל ביטון, שהצהיר כי אם ייבחר ליו"ר קק"ל יעשה זאת בהתנדבות במקביל לכהונתו כראש המועצה, להחזיק במקביל בשני התפקידים. אתמול, בתגובה לפניית "גלובס" בנושא, אם אין בדבר ניגוד עניינים, השיב משרד הפנים כי "עם הצגת מועמדותו של ראש מועצת ירוחם לתפקיד יו"ר קק"ל, הלשכה המשפטית במשרד הפנים נדרשה לסוגיה. בימים אלה נעשית עבודת מטה לגיבוש עמדה ביחס לכהונה בשני תפקידים אלה בו זמנית".

גם תושבים בירוחם הביעו דאגה מהאפשרות שביטון יחזיק בשני התפקידים במקביל. ממכתב של אחד התושבים שהגיע לידי "גלובס" כתב גלעד אטקס, אחד מתושבי העיר: "תושבי ירוחם בחרו בך ונתנו בך אמון לקדנציה נוספת תוך התחייבות שלך לקדנציה מלאה. המחויבות שלך לתושבי ירוחם היא לקדנציה מלאה ולמשרה מלאה".

ביטון, יש לציין, הוא מועמד ראוי, אך בעוכריו עומדת ההצטרפות המאוחרת שלו למרוץ. לו היה מכריז על התמודדותו קודם לכן, יש מי שסבורים שסיכוייו היו גוברים.

ההימור של בוז'י

חיפוש פשוט בגוגל מגלה שגם לח"כ עטר יש עבר בעייתי, אולם הרצוג מהמר עליו בכל הכוח ובעצם מהמר על עתידו שלו. רבים במפלגה טוענים כי אם עטר ייכשל, ראשו של הרצוג בסכנה. אחרי ההפסד של הרצוג לנתניהו בבחירות האחרונות, הקרב על קק"ל יהיה מבחן הכוח הראשון של יו"ר המחנ"צ. יכולתו להביא לניצחונו של עטר תקרין על הסיכוי שהאופוזיציה המפלגתית תצא נגדו בקרוב מאוד.

הקרב על קק"ל הפך כל כך יצרי שלטובתו של עטר התגייסו לא פחות מארבעה משרדי יחסי ציבור אך ורק לקידום הקרב על ראשות קק"ל. כיועץ אסטרטגי משמש ליאור רוטברט מבעלי משרד ספוט תקשורת כמו כן מסייעים גם משרדו של משה דבי, משרדם של ממי פאר ואילן לוין וכן יועצים נוספים.

הקלפיות שהוצבו בארבעה מוקדים: ירושלים, חיפה, באר שבע ותל אביב, צפויות להיסגר הערב בשעה 21:00. לנוכח העובדה שבמפלגת העבודה הוחלט לבחור בהצבעה ממוחשבת, התוצאות צפויות כשעה קלה לאחר סגירת הקלפיות.