כך משתנים מקורות ההכנסה של תעשיית הספורט בארה"ב

מחקר: בתוך שלוש שנים יגלגל שוק זכויות השידור של הספורט האמריקאי קרוב ל-20 מיליארד דולר, ובכך יעקוף את מכירת הכרטיסים כמקור ההכנסה המשמעותי ביותר של התעשייה

אצטדיון פוטבול בפילדלפיה, NFL / צלם: רויטרס
אצטדיון פוטבול בפילדלפיה, NFL / צלם: רויטרס

בתוך שלוש שנים, שוק זכויות השידור יהפוך לראשונה בהיסטוריה למרכיב הכלכלי המשמעותי ביותר בתעשיית הספורט המקצועני בארה"ב - בדומה לתהליך שכבר התרחש מזמן בכדורגל האירופי. כך עולה ממחקר של חברת הייעוץ PwC.

לפי המחקר, נכון לשנת 2014 מרכיב ההכנסה המרכזי בשוק הספורט האמריקאי הוא עדיין המחזור המתקבל ממכירת כרטיסים למשחקים, שהסתכם בשנה החולפת ב-17.71 מיליארד דולר. שוק זכויות השידור מדורג עדיין רק במקום השלישי מבין ארבעת מקורות ההכנסה הגדולים (מכירת כרטיסים, ספונסרים, זכויות שידור, מרצ'נדייז) ואחראי להכנסה כוללת של 14.25 מיליארד דולר. ב-PwC טוענים כי שוק הזכויות לבדו יעמוד בשנת 2018 על 19.95 מיליארד דולר, מעט יותר מההכנסות הצפויות ממכירת כרטיסים באותה שנה.

הסיבה העיקרית לזינוק הצפוי בהכנסות מזכויות שידור היא הסכמי הטלוויזיה הגדולים שייכנסו לתוקף בשנים הקרובות: ה-NFL חתומה על הסכמי שידור בסכום כולל של 40 מיליארד דולר בין 2014-2022; ב-NBA צפוי בעונה הבאה להיכנס לתוקף הסכם השידורים המשודרג שיבטיח לליגה 24 מיליארד דולר ב-9 שנים; לפי PwC, גם העובדה שכ-35% מהסכמי השידור של התחנות המקומיות המשדרות את ליגות ה-NHL, NBA ו-MLB אמורים להסתיים בחמש השנים הקרובות, יביאו לעלייה מאסיבית בעקבות הסכמים משודרגים הצפויים להיחתם במקומם.

לפי המחקר, תעשיית הספורט בארה"ב תמשיך לצמוח ב-4% בממוצע מדי שנה, וצפויה לעמוד בשנת 2019 על 73.52 מיליארד דולר.