האם פוטין יסחט את נתניהו להכניס את גזפרום ל'לוויתן'?

נשיא רוסיה זיהה כנקודת חולשה את התלות האנרגטית של ישראל במאגר "תמר"  - והוא עלול לנצל את זה ■ נתניהו זכה אמנם בביקור בהול בקרמלין, אבל השאלה היא באיזה מחיר

ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס

 

לפני כחודש, בימים שרוסיה החלה בפריסת חיל האוויר שלה בשדה התעופה הבינלאומי לטקיה, מיהר ראש ממשלתנו, בנימין נתניהו, למוסקבה, שם אורגנה לו בחטף פגישה עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין.

נתניהו, שמתקשה להתקבל לפגישה אצל ברק אובמה, בבית הלבן, התקבל בהתרעה קצרצרה בקרמלין, ולפי הדיווחים אף לקח עימו את הרמטכ"ל וראש אמ"ן. סיבת הפגישה, לפי כלי התקשורת, הייתה תיאום בין חילות האוויר של ישראל ורוסיה. אבל, אם כך מדוע נמנע ממפקד חיל האוויר הישראלי ביקור במוסקבה?

זו כמובן שאלה משנית לשאלה העיקרית: איזה תשלום שילם או ישלם נתניהו לפוטין תמורת הפגישה המהירה הזו? לפני יומיים כתבתי כאן שפוטין "קירב לאחרונה את צבאו באופן משמעותי לגבול הישראלי ולמתקני הגז הישראלים". לא חלפה אפילו יממה והעיתון האוסטרלי The Australian פרסם ציטוטים מפיו של אהוד יערי, פרשן ערוץ 2 לענייני ערבים, שאמר שלאור הנוכחות הרוסית ברוסיה נתניהו עשוי לשקול מחדש את החלטתו מ-2012 למנוע מענקית הגז הרוסית גאזפרום, להיכנס לשותפות בקידוח "לווייתן". "נבטיח שלא יהיו פרובוקציות נגד שדות הגז ע"י החיזבאללה או החמאס", צוטט יערי כמצטט את פוטין בדבריו אל נתניהו. "אף אחד לא מתעסק איתנו".

 

אם פוטין אכן אמר את הדברים, וחזר עליהם גם בפגישה בקרמלין עם נתניהו, הרי שהוא מתחיל להתנהג כמו ראש כנופיית פשע שסוחט את בני חסותו. פוטין ער לתלות האנרגטית המסוכנת שישראל, תחת הנהגתו של נתניהו, פיתחה בשנים האחרונות בשדה הגז הטבעי "תמר", המספק יותר מ-50% מחומרי האנרגיה לייצור חשמל במדינה. לא צריך להיות מדען דגול או אסטרטג מלומד כדי להבין זאת. ופוטין, העומד בראש מאפיה השולטת ברוסיה ומנפחת שרירים במזרח התיכון, מבין זאת היטב.

תרחיש שבו גאזפרום קונה לה אחיזה בשדות הגז של ישראל הוא תרחיש מסוכן, שיהיו לו גם השלכות אירופיות. עם יותר מ-50% אספקת גז טבעי למשק התורכי וכ-30% מאספקת הגז הטבעי למערב אירופה, רוסיה, שאינה מהססת להשתמש בגז הטבעי כנשק פוליטי, מהווה איום על הביטחון האנרגטי של אירופה. השתלטות ו/או שותפות של גאזפרום בשדות הגז הישראלים תחזק את הדומיננטיות הרוסית בשוק הגז האירופי ותהפוך את משק הגז הישראלי לוואסל של משק הגז הרוסי.

אפשר להניח שהממשל האמריקני יתנגד בנחרצות לכניסת גאזפרום לשותפות בשדות הגז הישראלים, בין היתר בגלל שכניסה כזו תיצוף מעקף לסנקציות המוטלות על רוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה וסיפוח חצי האי קרים. אלא שפוטין לא יוותר בקלות, במיוחד לאחר שזיהה את נקודת התורפה הישראלית. 

אם וכאשר יבוצע פיגוע באחד מאתרי האנרגיה הישראלים (צבאית, זו פעולה קלה לביצוע יותר ממה שרוצים שנאמין), אי אפשר יהיה לדעת מי ביצע את הפעולה, אם הוא לא יזדהה מרצונו, ממש כפי שהאיראנים מתקשים לאתר את מבצעי חיסולי מדעני האטום בשנים האחרונות. כך או כך, לפי התרעות של שר האנרגיה, יובל שטייניץ, פיגוע כזה עלול להוביל לקטסטרופה ולהפסקות באספקת החשמל שימשכו שבועות רבים.

נתניהו, כפי שכתבתי הרבה יותר מפעם אחת, יצר לישראל חולשה אסטרטגית מובהקת בתלות בגז הטבעי. מנגנוני ההגנה השונים - המועצה לביטחון לאומי, צה"ל, ועדת החוץ והביטחון של הכנסת וערוצי התקשורת העיקריים - שתקו, עצמו עיניים ואפשרו לישראל להיכנס למלכודת הגז הטבעי, המאפשרת היום לפוטין להתנהג אלינו באופן שבו כל בריון שכונתי מתייחס אל הילד הפגיע ביותר בשכונה.