חקיקה חדשה מטיבה בדירות מגורים

ישנם מקרים בהם לא ניתן לזהות תכנון מס או כוונה ליצור יום ושווי רכישה חדשים באופן מלאכותי, מאחר שמדובר על חלוקת עיזבון כנה בין קרובים במסגרתה משולמים דמי איזון מחוץ לעיזבו

 

ביום 12/10/2015 אישרה הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את תיקון מס' 82 לחוק מיסוי מקרקעין. התיקון פורסם ברשומות ביום 15/10/2015. במסגרת התיקון, הוסדרו שני תיקונים לתיקון 76 לחוק המתייחסים לחישוב המס במכירת דירת מגורים מזכה. האחד, בעניין הפטור ממס על השבח האינפלציוני במסגרת החישוב הליניארי המוטב. השני, בעניין תחולת החישוב הליניארי המוטב בתקופת המעבר על מכירה בין קרובים שהיא במהותה חלוקה ראשונה של נכסי עיזבון בין יורשים כמשמעותה בסעיף 5(ג)(4) לחוק מיסוי מקרקעין כאשר שולמו כספים (או שווה כסף) מחוץ למסגרת העיזבון.

אציין כי תחולת התיקון הינה מיום 1/1/2014 והוא יחול על עסקאות שנעשו מיום זה ואילך.

כזכור, במקביל לביטול הפטור ממס שבח לדירת מגורים מזכה לפי סעיף 49ב(1) במסגרת תיקון 76 לחוק, נקבע בסעיף 48א(ב2) לחוק מנגנון מיסוי מוטב הבא לשקף את משטר הפטור ממס שבח שהיה נוהג עובר לתיקון. דא עקא, שמתוך טעות, נקבע בתיקון 76 כי הפטור ממס יינתן רק על השבח הריאלי שנצבר עד ליום 1/1/2014 ולא על המרכיב האינפלציוני. כתוצאה מכך חויב במס השבח האינפלציוני החייב שנצבר עד ליום 31/12/1993.

מיד עם היוודע דבר הטעות הונחו משרדי מיסוי מקרקעין להוציא שומות מס שבח כחוק אולם להקפיא את הגביה בגין מס השבח המיוחס למרכיב האינפלציוני החייב. עם זאת, היו מקרים בהם העדיף המוכר, מסיבותיו הוא, לשלם את מלוא מס השבח לרבות המס האינפלציוני.

תיקון 82 לחוק הוסיף את סעיף 48א(ג) לחוק הקובע כי השבח האינפלציוני יהיה פטור ממס שבח על מכירות שנעשו החל מיום 1/1/2014 ואילך.

לפי התחייבות רשות המיסים במסגרת הדיונים על הצעת החוק בפני ועדת הכספים של הכנסת, כל שומות מס השבח ששודרו על פי החישוב הליניארי המוטב (לגבי דירות שנרכשו לפני יום 1/1/1994) ,החל מיום 1/1/2014 ועד למועד תיקון החוק, יתוקנו במסגרת מהלך אוטומטי של המערכת המחשובית (במסגרת שאילתת שע"מ 910/5).

דבר נוסף שתוקן נוגע לתחולת החישוב הליניארי המוטב על העברות בין קרובים שנעשות במסגרת חלוקת עיזבון ששולמו בגינה כספים מחוץ למסגרת העיזבון.

כזכור, במסגרת תיקון 76 נקבעו הוראות מעבר הנוגעות להגבלת תחולת החישוב הליניארי המוטב על העברות בין קרובים, בין שנעשו בתמורה ובין שנעשו ללא תמורה. מטרת ההגבלה הייתה למנוע העברות מלאכותיות בתוך המשפחה, שאין תוצאתן הגדלה אמתית של היצע הדירות בשוק, אלא הן נועדו רק לניצול ההטבה הגלומה בחישוב הליניארי המוטב (פטור מלא או כמעט מלא) כדי ליצור יום ושווי רכישה חדשים בידי הקרוב (STEP UP).

עם זאת, ישנם מקרים בהם לא ניתן לזהות תכנון מס או כוונה ליצור יום ושווי רכישה חדשים באופן מלאכותי, מאחר שמדובר על חלוקת עיזבון כנה בין קרובים במסגרתה משולמים דמי איזון מחוץ לעיזבון. לכן, במקרה זה ראוי לקבוע חריג לכלל הקובע העדר תחולת החישוב הליניארי המוטב על העברות בין קרובים.

אציין כי על חלוקת העיזבון לעמוד בתנאים הקבועים בסעיף 5(ג)(4) לחוק, היינו, שמדובר בחלוקה הראשונה של העיזבון.