מה תוקע את התקדמות הטיפול בתיק רונאל פישר ורות דוד?

הטיפול בתיק מתעכב בשל עיכוב בהעברת הקלטות החקירה שמהוות חומרי חקירה מהותיים לנאשמים

רונאל פישר ועו"ד רות דוד / צילום: ליאור מזרחי יוסי זמיר
רונאל פישר ועו"ד רות דוד / צילום: ליאור מזרחי יוסי זמיר

"אנחנו סבורים כי 5 החודשים שעברו מזמן הגשת כתב האישום זה די והותר כדי לצפות בחקירותיהם של הנאשמים ולהתקדם לדיון העיקרי בתיק. אני חושבת שזה מספיק זמן. עם כל הכבוד, יש להתקדם ולתת מענה לכתב האישום" - כך אמרה נציגת המדינה, עו"ד קרן אלטמן, בדיון שנערך יום (ה') בבית המשפט המחוזי בירושלים בפרשת רונאל פישר.

הפרקליטה כיוונה לנושא ש"תוקע" את ההתקדמות בפרשת השוחד לכאורה: עיכוב בהעברת הקלטות החקירה שמהוות חומרי חקירה מהותיים לנאשמים.

כך, למעשה, פרשת פישר לא זזה. מי אשם בכך? שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, משה סובל, האשים בדיון שנערך היום באולמו את המדינה. האחרונה האשימה את פרקליטי הנאשמים, שחלוקים בנושא התשלום על הקלטות; ואילו פרקליטי הנאשמים גלגלו את האחריות לפתחה של המדינה, לפיה היא לא הספיקה עדיין לתמלל את ההקלטות בפרק הזמן שחלף.

כמו בפרשת אהוד אולמרט ושולה זקן, גם במקרה זה הקלטות הן קריטיות לשני הצדדים, הן למדינה והן לנאשמים.

המדינה טוענת כי בהקלטות המדוברות, ישנן הוכחות לעובדות המתוארות בכתב האישום (שתוקן פעמיים, ס'כ') בפרשת פישר. כזכור, בכתב האישום שהוגש נגד עו"ד פישר, עו"ד רות דוד, יאיר ביטון, בעל השליטה בחברת ב.יאיר, שי ברס מנכ"ל נתיבי ישראל לשעבר (שנמצא חשוד גם בפרשת ישראל ביתנו, ס'כ') והאחים יוסף ואביב נחמיאס, בעלי חברת בנייה- פורטה באריכות השיטה בה פעלו פישר ורב-פקד לשעבר ערן מלכה, של סחר במידע מודיעיני משטרתי בתמורה לשוחד וטובות הנאה.

לפי האישום, באמצעות המערכת המושחתת שאותה יצרו, הם שיתפו פעולה עם הפרקליטה הבכירה לשעבר רות דוד וכן עם שאר הנאשמים בפרשה. בין הנאשמים התגלגלו סכומים של מיליוני שקלים, שהגיעו לבסוף לכיסם של שלושת המוסקטרים בתיק, פישר, מלכה ודוד.

מלכה, שהיה אחד מהנאשמים המרכזיים בכתב האישום, הופרד ממנו כאשר הודה במסגרת הסדר עד מדינה עם המחלקה לחקירת שוטרים (מח"ש) ב-11 האישומים שהיו מיוחסים לו בכתב האישום.

בהתאם להודאתו, השופט סובל הרשיע את מלכה בביצוע עבירות של לקיחת שוחד, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, שיבוש מהלכי משפט ועוד. היום החליט השופט סובל כי מלכה יצורף לכתב האישום כעד תביעה בפרשה.

במהלך הדיון היום המשיכו פרקליטי הנאשמים בקו ההתקפי שלהם נגד המדינה על אופן התנהלותה. עיקר טרונותיהם כוונו למהלכים שמבוצעים נגדם מאז הוגשו כתבי האישום.

עו"ד ד"ר קרן שפירא-אטינגר, פרקליטתו של פישר, הסכימה עם עמדת המדינה, לפיה הדיונים נמשכים שלא לצורך ותקועים. עם זאת, היא תלתה את האשמה על כתפה של המדינה. "להערכתי, איש לא שמע את ההקלטות במלואן, לרבות התביעה שהגישה את כתב האישום, ואגיד מדוע. מדובר בהיקף עצום של קלטות בהן שיטת הדיווח שלהן היא מאוד לא מקובלת. בחלק גדול מן המקרים כתבו רק את השורה התחתונה. אנו לא יכולים להשיב לכתב האישום, בעוד שאין בידינו את הודעות הנאשמים".

טענה מעניינת שהעלתה שפירא-אטינגר, כפי שטענו סנגורים נוספים, הייתה באשר סוגיית עול תשלום תמלול הקלטות. במילים אחרות, היא הודיעה כי לפישר אין כסף לממן את התמלול, וכי הם מבקשים מהמדינה שתשחרר מכספי החילוט כסף לצורך מימון התמלולים.

נזכיר כי כתב האישום המתוקן מייחס לפישר עבירות שוחד בהיקף של 4.4 מיליון שקל וביצוע עבירות הלבנת הון בכספי השוחד שקיבל. בכספים שהתקבלו, פישר מואשם כי השתמש בהם וידע היטב לאן למנף אותם.

ואכן, במהלך החקירה בעניינו, הפרקליטות החרימה נכסים רבים שהצטברו לפישר, ששוויים עולה על מיליוני שקלים, ביניהם: 3 נכסי נדל"ן בתל-אביב, שתי יאכטות, רכב יוקרה מסוג אאודי Q5 וכ-85 אלף שקל במזומן (10,053 דולר, 8,845 יורו ו-6,600 שקל) שנתפסו בכספת בביתו ויתרה ב-8 חשבונות בבנק הפועלים.

עו"ד שפירא-אטינגר, שמייצגת את הרוח החיה והפעילה ביותר בתיק, מבקשת שמימון הקלטות יהיה מתוך כספי חילוט הנכסים של פישר.

"אנחנו נמצאים במלכוד 22. המדינה הלכה עם שני גופים במהלך מקביל - מצד אחד אמרה כי יישאו הנאשמים חלק בהוצאות ניהול משפטם, ובית המשפט העליון אמר החלוקה תהיה 50-50; ומצד שני כאשר אני באה ומבקשת מחבריי לשחרר את הסכום הזה מכספי החילוט, הם אומרים לי שזה עניין אחר - איך נשלם זה כבר לא עניינם".

לאור הנכסים הרבים שצבר פישר, בקשתה של שפירא-אטינגר לדון בנושא סוגיית תשלום התמלול, שהגיעה אף לפתחו של בית המשפט העליון, נראתה כתמוהה ומעוררת פליאה, יש שיאמרו מקוממת.

גם פרקליטה של דוד, עו"ד יאיר גולן, הסכים עם שפירא-אטינגר וביקר את עמדת המדינה. "הטיעון הזה - להטיל חלק מהוצאות התמלול על הנאשמים - הוא בגדר חוצפה, והסברי התביעה הם בלתי הגיוניים בעליל. לשיטתה של התביעה, היא חושבת שמגיע לה לקבל תמלול של הודעות הנאשמים, למרות שבמשך חודשים לא מעבירים לנו את התמלול, והיום דורשים שניתן תשובה".

ואולם, נראה כי נושא זה הוא לא הדבר היחיד שמעניין את דוד כרגע. שכן, לאחרונה, כפי שפורסם בערוץ 1, נודע כי לאור חקירת משטרה, מסתמנת המלצה להגשת כתב אישום נגד דוד בעבירת הפרת אמונים בגין התנהלותה כפרקליטת מחוז תל-אביב.

דוד הואשמה בכתב האישום שהוגש בפרשה בחודש מאי השנה (שמאז תוקן כאמור, ס'כ') בתיווך לשוחד בין פישר למלכה, בתקופה שבה שימשה כסנגורית בשוק הפרטי. ואולם, לאחר הלחץ הציבורי ובשל רגישות תפקידה, היועמ"ש יהודה וינשטיין הורה לפתוח בחקירה בנוגע להתנהלות פלילית של דוד בתקופת היותה בתפקידה הבכיר כפרקליטת מחוז תל-אביב. כעת מסתמן כי יוגש נגד דוד כתב אישום נוסף בגין מעשיה אלה.

בסיום הדיון רמזה נציגת המדינה כי אומנם כתב האישום הנוכחי שכבר תוקן מספר פעמים הוא סופי, אך לא התחייבה שהמדינה לא תגיש כתבי אישום נוספים נגד חשודים אחרים בתיק, זאת משום שלגביהם טרם התגבשה החלטה סופית.

עו"ד ד"ר שפירא מדגישה כי התנהלות המדינה היא המקוממת: "המדינה מעכבת את משפטו של פישר לתקופה ממושכת בעודו במעצר: ראשית, היא לא מצליחה לתמלל חקירות נאשמים במשך כחצי שנה; ושנית, היא דורשת השתתפות בהוצאות התמלול, אך לא מאפשרת לפישר לשלם מכספו, המוחזק כולו בידי המדינה".

המענה לכתב האישום נקבע לחודש דצמבר השנה.