האם חיל האוויר של צ'כיה יצטייד במכ"ם של כיפת ברזל?

הסכם חדש לשיתוף פעולה בין התעשייה האווירית לבין חברת המכ"מים הצכ'ית RETIA בתחום ההגנה האווירית ■ ההסכם כולל גם אפשרות ששתי החברות ייצרו במשותף את המכ"ם המשמש את מערכת כיפת ברזל ליירוט רקטות

כיפת ברזל גראד עזה טילים אשדוד / צלם: רויטרס
כיפת ברזל גראד עזה טילים אשדוד / צלם: רויטרס

הסכם חדש לשיתוף פעולה בין התעשייה האווירית לבין חברת המכ"מים הצכ'ית RETIA בתחום ההגנה האווירית: ההסכם נחתם אתמול (ד') בפראג במסגרת ביקורו של נשיא המדינה, ראובן ריבלין במדינה. על פי ההסכם, תע"א והחברה הצ'כית יפעלו במשותף לפיתוחים טכנולוגיים.

ההסכם כולל גם אפשרות ששתי החברות ייצרו במשותף את המכ"ם המשמש את מערכת כיפת ברזל ליירוט רקטות. מדובר במכ"ם מסוג MMR שפיתחה ומייצרת עבור רפאל חברת אלתא מערכות שהיא חברה בת של התע"א. 

בעקבות ההסכם עם החברה הצ'כית אמרו בתע"א כי יתכן שבעתיד חיל האוויר הצ'כי גם יצטייד במכ"ם המתקדם המשמש את מערכת יירוט הרקטות. מדובר במכ"ם המאפשר פונקציות מהותיות בתחום ההגנה האווירית, לרבות זיהוי מקורות ירי ובקרת אש. 

בסוף יולי האחרון דווח כי משרד ההגנה הקנדי ירכוש את המכ"ם של כיפת ברזל בכ-190 מיליון דולר. זאת, לאחר שתע"א והחברה הקנדית ריינמטל זכו במכרז שפרסם משרד ההגנה של קנדה. בכוונת קנדה להצטייד בשנים הקרובות בכעשר מערכות מכ"ם מסוג MMR, וחלק מהן ייוצרו בתחומי קנדה. מכ"מים מסוג זה נמכרו בעבר לעוד 4 מדינות ברחבי העולם.