מבחן דרכים: ב.מ.וו 740 - ביצועים מדויקים ועיצוב אצילי

ב.מ.וו 7 החדשה השילה ממשקלה 130 ק"ג, ומספקת ביצועים וזריזים עם עיצוב מהודר

אומרים שזהו כביש הנהיגה הטוב בעולם. מי אמר? צוות מומחים שהקימה חברת אוויס אמר. הצוות הוקם כדי לבחור את מיטב כבישי הנהיגה שמציע כדור הארץ, והנוסחה שהם פיתחו אומרת כך: כביש נהיגה אופטימלי הוא כביש שבו היחס בין קטעי ישורת לבין קטעי פניות, הוא 10:1. דהיינו 10 שניות של קו ישר לכל שנייה אחת של פנייה. כבישים משובחים הם אלה המתקרבים ליחס המיוחל הזה.

ובמקום הראשון, עם תוצאה של 11.3 ל-1 ניצב כביש N222 בפורטוגל. 27 קילומטרים, 93 פניות, ונופים מרהיבים של עמק נהר הדורו, המתפתל בינות ההרים והכרמים והיקבים באיזור היין, לא הרחק מן העיר פורטו.

ואני נוהג עליו עכשיו. על הכביש הטוב בעולם. בב.מ.וו סדרה 7 חדשה. והעולם כולו נראה לפתע חייכני, שלו, ידידותי ושוחר שלום. נראה כי רכות המושב, נהימתו המנומסת של המנוע וריח היין שעלה מן ההרים, טשטשו קמעה את דעתי.

זהו הדור ה-6 של סדרה 7. דור שבא לעולם בזמנים מוזרים. זמנים שבהם חרקים אלקטרוניים, עיניים אלקטרו-אופטיות ואינספור חיישנים סקרנים וחרוצים, פולשים עוד ועוד למרחב מחייתו של האדם, ונוטלים על עצמם עוד ועוד ממטלותיו.

עד כדי כך כבר הגיעו הדברים, עד כי יעד העל הבא של העולם המוטורי נקרא בשם "המכונית האוטונומית". מכונית נטולת איש. מכונית שבה מעמדו של האוחז בהגה יהיה זהה למעמדו של המעי העיוור בבטנו של אדם. איבר מדולדל ומיותר, שבמוקדם או במאוחר ייכרת מתוך מעיה של המכונית כדי להקל עליה את מלאכתה, ולחסוך ממנה צרות.

בינתיים אינני מיותר. עדיין מותר לי להתענג על ה-7 החדשה. היא באמת יצור מרהיב. עיצובה החיצוני, עדכון מה של שפת העיצוב המוכרת של ב.מ.וו, שומר בקפידה על האלגנטיות של הסדרה כולה. זו הרי המכונית שנועדה להוליך ראשי ממשלות, נשיאי מדינות, יו"רים של מועצות מנהלים. היא לא יכולה להרשות לעצמה להיראות פרחחית. ואף שצמד הכליות בחזיתה צמחו במקצת, ואף שהיא עוטרה בכמה וכמה תכשיטי כרום בצדעיה ובאחוריה (קצת יותר מדי, לטעמי...), היא נותרה מהודרת, אצילית ונשואת פנים.

אני נוהג בגרסת הדיזל. 3.0 ליטר, 265 כ"ס, 62 קג"מים. מנוע פשוט מופלא. אני יודע שבימים אלה אסור לומר מלה טובה על מנועי דיזל. ובכל זאת, אני מתעקש; למרות הטריק המלוכלך של הנהלת פולקסוואגן, דיזלים הם עדיין מנועים מבריקים, יעילים ונעימים, שפגיעתם בסביבה קטנה מפגיעת שתייני הבנזין. מה עוד שמכוניות ב.מ.וו. עמדו בכל מבחני הזיהום גם ללא עזרתו של האקר.

ה-7 החדשה, כנרמז לעיל, עמוסה בעזרי נהיגה המציעים לי את שרותיהם; שמירת נתיב אקטיבית, שמירת מרחק אקטיבית, בלימת חירום אקטיבית, ניהול מנוע ותיבת הילוכים אקטיביים (קשורים אפילו לנווט הלווייני כדי לברור מראש תוכנית נהיגה אופטימלית). אם אסטה מנתיב - ההגה ייסוב מעצמו ויחזירני למוטב. אתקרב למכונית שלפני, הבלמים יבלמוני. אתרחק - המצערת תאיצני. אקלע לפקק - אני רשאי לעבור לבגאז' ולתפוש שם חרופ. מערכת ה"פקק-אסיסט" תנהל את המכונית במו ידיה. אני מקווה שהיא גם תעיר אותי עם כוס קקאו חם כשהפקק יתפוגג.

כאשר שבתי ונטלתי את השלטון, נאלצתי למלמל לעצמי מיני מילות ביקורת על התחושה שהועברה אליי מן ההגה. עמוס בכל כך הרבה אלקטרוניקה וחיישנים ותפקידים - הוא קצת עצבן אותי. ניתקתי את כל אשר ניתן לניתוק, והוא נעשה הרבה יותר שפוי. אין לי ספק שכוונותיו טובות, אבל אני שמרן זקן, נרגן ושתלטן. אני רוצה להרגיש שאני מחזיק בהגה, ולא בזנבו של רובוט עם דעה משלו.

הגעתי ל"כביש הנהיגה הטוב בעולם". להפתעתי הצפויה ולחדוותי, ה-7 החדשה, מעל חמישה מטרים אורכה, ו-1,800 ק"ג משקלה, התנהגה כמו ב.מ.וו לכל דבר. מדויקת, זריזה, מענגת. לא-מעט בזכות כמות משמעותית של חומרים מרוכבים וסיבי-פחם אשר שימשו לבנייתה, וקיצצו משמעותית את משקלה. 130 ק"ג הושלו ממנה, והדבר בהחלט ניכר.

והכביש? הוא אכן כביש נפלא. לו רק היו מבערים מקרבו את משאיות היין, הטרקטורים עמוסי החביות, עגלות השוורים הפלגמטיות, ורוכבי הקטנועים המעצבנים - הוא היה עוד יותר טוב.

אך די היה בקיטעי הנהיגה הקצרים בינות למיטרדים כדי לעלוז עם המכונית, וכדי לשקוע בהרהורים פילוסופיים על הדילמה המסתתרת בה: ססמתה של ב.מ.וו היא כידוע "מכונת הנהיגה המושלמת". איך בדיוק תשתלב הסיסמה הזאת עם חזון "המכונית האוטונומית"? האם מכונת הנהיגה המושלמת תהייה כה מושלמת עד כי לא תזדקק עוד לנהג? בעיה.

בינתיים, מותר להתפעל מן המרחב הפנימי המהודר, מן הגג הפנורמי (שתצוגת אור קצת מוגזמת טמונה בו לשוחרי הרומנטיקה הקיטשית), מממשק המשתמש המבריק, ובעיקר מן התצוגה העילית הצבעונית שמקרינה על השמשה שמול הנהג מיגוון נרחב ושימושי של מידע. זה לא רק נעים ויעיל, אלא גם תורם תרומה מרשימה לבטיחות.

מאידך-גיסא, המלה האחרונה בלהטוטי האלקטרוניקה, היא כבר לא מסך מגע, וגם לא משטח מגע, אלא אי-מגע! כלומר, לא צריך לגעת בדבר. די בתנועות משונות של האצבע באוויר, כדי להעלות ווליום או להחליף תחנה ברדיו. לדידי - שטות שתעבור די מהר מן העולם, אבל מה אני מבין...

את חלקה השני של ההשקה ביליתי במושב האחורי של ה-7 בגרסתה הארוכה. מה אומר ומה אדבר, מחלקה ראשונה של איירבוס היא בית תמחוי לעומת ירכתי ה-7. כורסה רכה, הדום רגליים, טאבלט מול העיניים, שליטה מוחלטת על כל מערכות המדיה, מנורת קריאה, שולחן מתקפל, וכמובן - איך אפשר בלי - מערכת עיסוי חרוצה ושרירית.

ושם, מכורבל בכורסה המלטפת, החלטתי מה אהיה כשאהיה גדול: אהיה ראש ממשלה, לא אכפת לי של איזה מדינה. ואני גם מבטיח שלאורך מלוא הקדנציה לא אצא מן המושב האחורי של ה-7 הארוכה שלי, ולא אטריד את מדינתי בשטויותיי. רק שלא ייקחו לי את האוטו.

הכותב היה אורח החברה בפורטוגל

 

 

חלק מהמתחרות

אאודי A8

במחיר שמתחיל בכ-724 אלף שקל, מציעה אאודי את דגם הבסיס של A8 עם מנוע 3 ליטר טורבו ו-310 כ"ס. זוהי מכונית גדולה, מפוארת ומרווחת ששומרת על אתלטיות תודות לשימוש נרחב באלומיניום ומשקל עצמי נמוך. היא מאיצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-5.7 שניות

מרצדס S400H

דגם הבסיס של מרצדס S קלאס, מובילת המכירות בפלח, מגיע עם הנעה היברידית שכוללת מנוע 6 צילינדרים בנפח 3.5 ליטר ומנוע חשמלי, עם הספק משולב של 306 כ"ס. היא סופר חסכונית וידידותית לסביבה ומציעה שלל טכנולוגיות עתידניות במחיר שמתחיל ב-900 אלף

יגואר XJ

ספינת הדגל הבריטית של יגואר עברה לאחרונה עדכון, אך היא עדיין מציעה עיצוב יוצא דופן ובעל נוכחות ותא נוסעים מעידן החלל. יש לה שלדה ומרכב מאלומיניום, התנהגות אתלטית והרבה כוח. דגם ה-3 ליטר, שעולה 789 אלף, מייצר 340 כ"ס ומזניק את המכונית ל-100 קמ"ש ב-5.7 שניות