ראשי החברות הביטחוניות לנתניהו: "משבר עמוק ביצוא הביטחוני"

בכירי 4 החברות הביטחוניות הגדולות פנו ביחד במכתב לראש הממשלה שבו הם צופים צניחה חדה ביצוא הביטחוני לשפל של 4-4.5 מיליארד דולר בלבד בשנת 2015

כיפת ברזל גראד עזה טילים אשדוד / צלם: רויטרס
כיפת ברזל גראד עזה טילים אשדוד / צלם: רויטרס

פנייה דרמטית של כל ראשי החברות הביטחוניות הגדולות לראש הממשלה נתניהו בבקשה לקיים איתו פגישה דחופה, על רקע מה שהם מגדירים "משבר מובהק בתעשיות הביטחוניות".

על המכתב חתומים יושבי ראש החברות, מיקי פדרמן מאלביט מערכות, רפי מאור מהתעשייה האווירית, יצחק גת מרפאל והאלוף (במיל') אודי אדם מתעש. גם המנכ"לים של אותן חברות חתומים על הפנייה לנתניהו: בצלאל מכליס מאלביט, יוסי וייס מתע"א, ידידיה יערי מרפאל ואבי פלדר מתעש. "מזה כמה שנים שאין תכנית עבודה רב-שנתית סדורה לצה"ל ולמשרד הביטחון", מזהירים ראשי החברות הביטחוניות בפנייתם לנתניהו: "במקביל, חלים שינויים גדולים בעולם הביטחוני - תקציבים קטנים, התחרות גדלה, הרצון לרכוש מישראל בירידה והדרישות להעברת מידע ועבודה (לחו"ל י.א) גדלות".

במכתבם מביעים ראשי החברות חשש כבד מירידה דרמטית בהיקף היצוא הביטחוני בסוף 2015: "התעשייה הביטחונית בישראל נמצאת במשבר מובהק: מיצוא ביטחוני של 7.5 מיליארד דולר בשנת 2012, ירדנו ל-6.5 מיליארד דולר ב-2013, ל-5.5 מיליארד דולר ב-2014 והצפי לשנה זו הוא 4-4.5 מיליארד דולר". יש לציין כי אם התחזית של בכירי החברות הביטחוניות הגדולות תתממש, הרי שמדובר בשפל של מעל עשור ביצוא הביטחוני.

לפי ראשי החברות, שלוש מהן חברות ביטחוניות ממשלתיות, תקציב הביטחון המסתמן לשנת 2016 לא מביא בשורה לתעשייה הביטחונית. בפנייתם לראש הממשלה הם מביעים חשש שהיקף התקציב המתוכנן יפגע ברכש הממשלתי מהן: "התקציב השוטף והאירועים בתקופה האחרונה לא יאפשרו למשרד הביטחון ולצה"ל לתת רוח במפרשינו".

מכתבים ברוח דומה נשלחו בידי ראשי החברות הביטחוניות הגדולות גם לראש המטה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה, יוסי כהן; לשר האוצר, משה כחלון; ליו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, צחי הנגבי, וליו"ר ועדת הכספים של הכנסת, משה גפני. זאת, בבקשה להיפגש גם איתם כדי להציג לפניהם את ההשלכות ואת המשמעויות של אילוצי תקציב הביטחון בטווח הזמן המידי ועוד טרם יסוכמו הסוגיות הקשורות לתקציב הביטחון לשנת 2016.

לפני כשבועיים דיווח "גלובס" על חשש כבד במערכת הביטחון לגבי ירידה בהיקף היצוא הביטחוני בסוף השנה. סגן ראש האגף ליצוא ביטחוני (סיב"ט) במשרד הביטחון, איתמר גרף, אמר אז כי "יש שחיקה בכלכלה העולמית והשווקים הביטחוניים מצטמצמים. מדינות קונות פחות נשק, אלה שקונות - מבקשות להעביר את הייצור ואת הטכנולוגיות לתחומן ואנחנו נאלצים להתמודד בנושא הזה עם דילמות קשות".

בהתייחס לסוגיות הקשורות להיקף תקציב הביטחון אמר גרף כי "תקציב הביטחון הנוכחי לא מאפשר התעצמות נוספת - והדבר משפיע גם על מיזמים לפיתוח של אמצעי לחימה חדשים. אנחנו מוטרדים, שכן מערכת הביטחון קונה פחות מהחברות הביטחוניות. זו תקופה קשה לכל התעשיות בארץ".

הייצוא הבטחוני מישראל
 הייצוא הבטחוני מישראל