יצחקי: "חסרות 150 אלף דירות בישראל - יש משבר חמור"

אביגדור יצחקי, יו"ר מטה הדיור באוצר: "אני מקווה שבשנים הבאות נצליח לייצר יותר דירות משהצלחנו לייצר עד היום. אם לא נגדיל ההיצע, לא עשינו שום דבר" ■ "לוקח שנים לבנות דירה בישראל. אני נלחם להביא עובדים זרים"

אביגדור יצחקי / צילום: איל יצהר
אביגדור יצחקי / צילום: איל יצהר

"אני מקווה שבשנים הבאות נצליח לייצר יותר דירות ממה שהצלחנו לייצר עד היום. כשמדברים על משבר הדיור, זה לא המחירים, המחירים הם התוצאה, המשבר הוא הפער בין עליית משקי הבית לבין ההיצע הקיים. הפער היום עומד על 150 אלף דירות. אם לא נגדיל ההיצע, לא עשינו שום דבר". כך אמר אביגדור יצחקי, יו"ר מטה הדיור במשרד האוצר, בכנס השנתי של ארגון קבלני תל אביב-יפו-בת ים המתקיים באילת.

"לפני חודש פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהגענו לשיא של שנים בבנייה פעילה. אבל כמה זמן לוקח לבנות דירה היום בישראל? שנים. הפער בין ההיצע לביקוש כמעט בלתי אפשרי לצמצום. יש משבר חמור. בגלל זה ביקשנו להעביר סמכויות למשרד האוצר. היום אני מתחרט שלא ביקשנו עוד".

יצחקי התייחס לסיבות בגללן לא ניתן להגדיל את ההיצע באופן יעיל בישראל ואמר: "יש שלוש סיבות עיקריות למחסור בהיצע. בראש ובראשונה עובדים. העובדים הפלסטינים מגיעים לעבודה, וגם בימים האלו ממשיכים להגיע. אבל זה לא מספיק. אני מנהל מלחמת חורמה על הבאת עובדים זרים. וצריך להפוך שולחנות. הקבלנים ביקשו להביא עובדים בלי הסכם בילטראלי. ולעשות את זה זה קריעת ים סוף. הסינים לא רוצים הסכם בילטראלי. הם לא עושים הסכם עם אף אחד, למה שיעשו איתנו? אנחנו נחנך את הסינים? המדינה מספיק חזקה כדי לשמור בעצמה על הזכויות של הסינים.

"אז הבאנו החלטה לממשלה, הייתה התנגדות של שני שרים בכירים, אבל היא עברה. במקביל, אנחנו גם פועלים להקים ולהפעיל מכללה למקצועות הבנייה. יש כבר סכום מוקצה לזה. אנחנו רוצים לתת תוספת בשכר לעובדים ישראלים וגם מצפים מהקבלנים שיתנו תוספת דומה. אנחנו רוצים להביא עובדים ישראלים, ולהשאיר את מי שכבר נמצא. אי אפשר לסמוך רק על העובדים הזרים", אמר.

הבעיה השנייה עליה דיבר יצחקי היא התנגדות הרשויות המקומיות לבנייה. "ברשויות מערימים קשיים, אין מחלף, אין תשתית ואין ביוב. אבל זה נושא פתיר. באמצעות הסכמי הגג. יש בתוכנית עוד חמש או שש ערים שאנחנו במו"מ איתן".

"הנושא השלישי זה תשתיות על וביוב. אנחנו עוד לא יודעים איך נטפל בזה. הצענו למשרד התחבורה להקים חברה נוספת לצד נתיבי ישראל. הבעיה הזו קשה מאוד", אמר יצחקי.

לצד הבעיות, התייחס יצחקי גם לפתרונות: "כדי לתת פיתרון למצוקה היום בחרנו במחיר למשתכן. זה עולה המון כסף. בשביל לייצר הנחה של כ-250 אלף שקל בתוכנית הזו עושים הרבה חישובים. בגלל זה עשינו במכרזים מחיר מקסימום וחילקנו המכרזים למתחמים קטנים ככל האפשר. המתחמים הקטנים נועדו לאפשר לכל קבלן קטן לגשת, ואפשר לראות את זה בעפולה. אנחנו ניקח את המכרזים שיצאו, ננתח אותם, ואולי נעשה שינויים. אנחנו לומדים. אבל האינטרס של כולנו זהה, לבנות. ואנחנו מתייחסים גם לקרקע פרטית. ביקשנו שיכינו לנו רשימה של קרקעות פרטיות שלא בונים עליהם כדי לראות מה החסמים. הכוונה היא לקדם בנייה גם בתחום הזה".

 

יצחקי התייחס בדבריו גם למהלך שביצע האוצר לפני מספר חודשים כאשר העלה את מס הרכישה על דירה נוספת: " העלאת מס הרכישה השפיעה הרבה יותר ממה שחשבנו ואנחנו מגלים כבר חודש שני שמספר המשקיעים ירד ב-80%".

במקביל, יצחקי התייחס גם לנושא ההתחדשות העירונית, עם דגש על תוכניות פינוי בינוי ואמר: "בכוונתנו לדחוף את ההתחדשות העירונית בעתיד הקרוב. ניתן קרקעות סמוכות למתחמים לצורך פרויקטים במתכונת של בינוי-פינוי-בינוי. נכניס גם את התוכניות של פינוי בינוי לותמ"ל. נזרז עד כמה שאפשר את העניין הזה. ויש גם את תמ"א 38. תמ"א 38 היא תוכנית מתאר ארצית שמתאימה לכמה מובלעות במרכז הארץ. אני לא מת על התמ"א אבל היא קיימת. וצריך לחזק מבנים. אבל באו אנשים וחישבו בצורה מסויימת את הזכויות ואחר כך היו פרשנויות אחרות. זה נושא שמפריע לעבוד. אז נתנו הוראה למינהל התכנון לגבש נוסחה עד ל-3 בנובמבר. בינתיים אמרתי לעיריות להמשיך לפעול כרגיל". עם זאת, יצחקי הוסיף ואמר כי לדעתו ייתכן וצריך למצוא פיתרון אחר לחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה. פיתרון שייתן מענה אמיתי לחיזוק בכל חלקי הארץ.

"רוצים לקבל הצעות לבנייה מהירה בכ-2500 שקל למ"ר"

"בתקופה הקרובה יש כמה פרויקטים של החברה. בתחילת שנת 2016 נפרסם מכרז במתחם אלנבי בירושלים, ל-280 יחידות דיור להשכרה. מאוחר יותר גם מכרז במתחם הדסה הקטנה בעיר, לכ-400 יחידות דיור להשכרה. בנוסף, מכרז שפרסמנו לאחרונה הוא מכרז להשכרה לטווח ארוך במתחם הגדנ"ע בתל אביב", כך אמר עוזי לוי, מנכ"ל החברה הממשלתית "דירה להשכיר".

"לחברה שלושה תפקידים מרכזיים", המשיך לוי, "דיור להשכרה לטווח ארוך, עיסוק בתכנון לצד רשות מקרקעי ישראל ומשרד השיכון והבינוי ולהוות כלי זמין לממשלה כזרוע ביצוע בתחום הנדל"ן. החברה תפרסם מכרזים לעוד כאלף יחידות דיור בעתיד הקרוב ובמקביל, משרד האוצר חתם והכסף עומד לרשותנו לפעול במסגרת "השכר ומהר".

לוי מתכוון לתוכנית במסגרתה מתכננת החברה לרכוש מתחמי בנייה בשלים מקבלנים ויזמים שטרם החלו בבנייה ולייעד אותם לדיור להשכרה. על פי התוכנית החברה תהיה זו שתהיה אחראית על בנייתם וניהולם ובשלב מאוחר יותר תמכור את המתחמים שכבר נבנו אוכלסו ונוהלו על ידה לגופים מוסדיים כמקבצי דיור להשכרה. עד כה התוכנית טרם יצאה אל הפועל אך לדברי לוי בקרוב יצאו בקשות למידע לגבי מציאת המתחמים הרלוונטיים.

עוד תחום בו מטפלת החברה הוא קידום בנייה מהירה יותר וזולה יותר ממה שנעשה עד כה על ידי אימוץ בנייה מתועשת. החברה פרסמה לפני כחודש RFI, בקשה למידע מחברות בינלאומיות וחברות ישראליות, כדי לקדם בנייה בשיטות מתקדמות. לוי התייחס לנשוא ואמר כי במסגרת עבודות הכנה שנעשו יחד עם טובי המומחים בתחום בישראל היעד שנקבע, ואליו הם מכוונים להגיע עומד על סביב 2500 שקל למ"ר בנייה.

קבלנים שהשתתפו בכנס טענו מנגד שאין ולא יוכלו לבנות במחירים כאלו בישראל והמחיר לפחות כפול. יו"ר ארגון קבלני תל אביב-פו-בת ים אמר ללוי: "אם אני אבוא מחר לבנק ואגיד בתוכנית העסקית שלי בפרויקט זהמחיר למ"ר הוא מה שאתה אומר יזרקו אותי החוצה". לוי התייחס לדברים ואמר שזה היעד שנקבע וכעת בחברה להשכיר ממתינים להצעות שיוגשו על ידי חברות ישראליות וחברות זרות לבנייה מהירה וזולה.

לוי התייחס גם לסוגיית המימון של הפרויקטים להשכרה ואמר: "אם הייתה עננת מימון בהתחלה של המכרזים, ראינו במכרזים שכבר נסגרו שהיזמים הסתדרו עם המימון. מי שניגש עד כה למכרזים הן חברות גדולות שיש להן גם זרוע ביצוע. מה שיפה במודל שלנו הוא שיש מכירה של הפרויקט בסוף הדרך. היזם ידאג לפרויקט כל הדרך מצד אחד וגם יקבל תשואה מספקת. התשואה השוטפת של הפרויקט היא סביב 5% ובסוף הדרך כאשר ניתן למכור את הדירה מגיעים להשלמת תשואה של 7% או 8%".

נזכיר שהחברה הממשלתית בראשה לוי עומד החלה את דרכה כזרוע הביצוע של ממשלת ישראל הקודמת, כאשר שר האוצר דאז, יאיר לפיד, החליט על הקמתה כדי לקדם את תוכניתו לבניית 150 אלף יחידות דיור להשכרה ארוכת טווח. תפקידה המקורי היה לקדם, לתכנן ולשווק מתחמים להשכרה בלבד. עם זאת, במסגרת הממשלה הנוכחית קיבלה החברה הממשלתית סמכויות נוספות. עד כה פרסמה החברה ארבעה מכרזים להשכרה, שלושה שכבר נסגרו בהרצליה, רמת השרון וחיפה, ומכרז נוסף שפורסם לאחרונה במתחם הגדנ"ע בעיר תל אביב.