לא רק בישראל: 2015 היא שנת שיא בנדל"ן העולמי

לא רק בישראל הריבית הנמוכה מנפחת את מחירי הנדל"ן: בכנס Exporeal שנערך בגרמניה הוצגו נתונים המצביעים על עלייה חדה בהיקף ההשקעות בעולם

מרכז העסקים של מוסקבה / צילום: רויטרס
מרכז העסקים של מוסקבה / צילום: רויטרס

שנת 2015 מסתמנת כשנת שיא בהיקף ההשקעות בתחום הנדל"ן בעולם. היקף הההשקעות הגלובלי עלה עד יוני 2015 ב-16% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. באירופה נרשמה עלייה של קרוב ל-30% בהיקף ההשקעות, הגבוהה ביותר מאז 2008.

חברת הייעוץ Cushman Wakefield פרסמה לאחרונה דוח הסוקר את 25 הערים המובילות בעולם מבחינת השקעות הנדל"ן. לפי הנתונים, ניו יורק היא השוק המוביל להשקעות נדל"ן זו השנה החמישית ברציפות, עם היקף השקעות של 75 מיליארד דולר, אחריה לונדון עם היקף השקעות של 55 מיליארד דולר, וטוקיו עם 38 מיליארד דולר. באופן כללי, השוק האמריקאי עדיין מוביל על יבשת אירופה, ו-14 מתוך 25 הערים המצוינות בסקר הן ערים בארה"ב, ובראשן ניו יורק, לוס אנג'לס וסן פרנסיסקו.

לוס אנג'לס היא המובילה בהשקעות הנדל"ן התעשייתי, לונדון היא המובילה בהשקעות במשרדים, וניו יורק מובילה בהשקעות בנדל"ן מסחרי, מלונאות, ובנייה רוויה למגורים (multi family). הערים האמריקאיות שמציגות את הצמיחה הטובה ביותר הן מיאמי, אטלנטה, שיקגו, וסן פרנסיסקו.

המשקיעים האמריקאים הם הפעילים ביותר, ואחריהם האסיאתיים. גם היקף ההשקעות של משקיעים מהמזרח התיכון, בהובלת קטאר, צמחו בשנה האחרונה, למרות הירידה במחירי הנפט. המשקיעים הגלובליים המובילים באו מארה"ב, סינגפור, קנדה, סין, ונורבגיה.

השוק האירופי ממשיך להציע אפשרויות מגוונות להשקעה, הן בגלל המורכבות שלו והן בגלל הכלכלות השונות שמרכיבות אותו.

פי 10 מהסינים

לפי דוח של Knight Frank שסוקר את המצב בתחום הנדל"ן באירופה נכון למחצית 2015. לפי הדוח, היקף ההשקעות בנדל"ן מסחרי באירופה צמח במחצית הראשונה ב-29% (והן הגיעו ל-104.9 מיליארד אירו) בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. הם צופים שהיקף ההשקעות לכל 2015 יגיע ל-230 מיליארד אירו, מה שיהפוך את 2015 לשנה הכי טובה, מבחינת היקף ההשקעות בנדל"ן מאז שנת 2007.

שני השווקים המובילים באירופה הם בריטניה וגרמניה, שריכזו למעלה מ-60% מנפח ההשקעות שבוצעו ביבשת.

מנגד, בראש רשימת השווקים שנפגעו במחצית הראשונה של 2015 עומדת רוסיה, שספגה ירידה של 45.9%, פולין (30.8%) ואוסטריה (14.2%). בצ'כיה, היקף ההשקעות עלה ביותר מ-40% ובהונגריה נרשמה עלייה של 80%, לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

בנוגע להשקעות באירופה, ההובלה של המשקיעים מצפון אמריקה (ארה"ב וקנדה) היא ברורה. המשקיעים האמריקאים השקיעו 15.5 מיליארד אירו בנדל"ן בבריטניה, 5.6 מיליארד בגרמניה, 3.7 מיליארד בצרפת, 2.3 מיליארד באיטליה, 2.2 מיליארד בספרד ואותו סכום בהולנד. המשקיעים הקנדיים השקיעו בבריטניה בהיקף של 5.8 מיליארד. המשקיעים הסינים, לשם השוואה, השקיעו בסה"כ 1.7 מיליארד אירו בבריטניה - כ-10% בלבד מהיקף ההשקעות של משקיעים מארה"ב במדינה.

כריסטופר בל, מנהל יבשת אירופה של Knight Frank, אמר ל"גלובס" כי "הצפי הוא שהשוק ימשיך לעלות בשנתיים האחרונות". לדברי בל, הסיבה המרכזית לעליות היא העובדה שבשבע השנים האחרונות לא היתה בנייה שענתה על הביקושים, "מה שיצר מחסור אשר גרם לעלייה בביקושים".

מבחינת השוק למגורים באירופה, לא רואים עדיין התאוששות בכל המקומות, רק ב-13 מתוך 33 ממדינות אירופה שמופיעות במדד הגלובלי למחירי הבתים של Knight Frank חלה עלייה במחירי הבתים, לעומת המחירים שהיו לפני הנפילות ב-2008.

לפי המדד הגלובלי למחירי הבתים, במחירי הבתים בנורבגיה ובאוסטריה חלו העליות הגבוהות ביותר (45.9%, ו-42.9% בהתאמה) מאז 2008. חוץ מדנמרק, שאר המדינות הנורדיות ביחד עם לוקסמבורג, שוויץ, גרמניה ובריטניה זכו לעליות רצופות במחירי הבתים בשבע השנים האחרונות. הסיבה לעליות מוסברת כמובן בריביות הנמוכות, בצמיחה הכלכלית ובשיעורי אבטלה נמוכים שעזרו לשמור על רמת ביקושים טובה. מנגד, בחלק מהמקומות נרשמה דוקא ירידה בעיקר בשל המצב הכלכלי ומתיחות גיאופוליטית, ובהקשר הזה ניתן לציין את אוקראינה, לטביה ויוון שירדו ב-54.5%, 45.5% ו-41.1% מאז 2008, בהתאמה. מתוך 33 המדינות שבמדד, באירלנד מורגשת התעוררות משמעותית ב-12 החודשים האחרונים (עלייה של 10.7%). העליה במחירי השכירות של משרדים הורגשה מאוד בדבלין, במדריד, ובווינה.

*** הכותב הוא עו"ד, לשעבר עובד במחלקה הכלכלית בקונסוליה הישראלית בניו יורק, וכיום יועץ משפטי לחברות ישראליות

השקעות באירופה
 השקעות באירופה
השקעות בעולם לפי סקטורים
 השקעות בעולם לפי סקטורים