התנגדות לבניית 3,000 דירות בהר חרת הסמוך לירושלים

ארגוני סביבה וגופים נוספים, כמו גם חברי כנסת מתנגדים בטענה כי מדובר במקום שמיועד לגן לאומי

משה כחלון / צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות
משה כחלון / צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות

ארגוני סביבה וגופים נוספים, בניהם החברה להגנת הטבע והמועצה המקומית מבשרת ציון, כמו גם חברי כנסת, פנו היום לשר האוצר משה כחלון, ליו"ר מטה הדיור באוצר אביגדור יצחקי וגם לשאר שרי קבינט הדיור בדרישה להוריד מסדר היום של קבינט הדיור שמתכנס מחר (ב') תוכנית בנייה המתייחסת להר חרת בהרי ירושלים (סמוך למבשרת ציון) בטענה כי מדובר במקום שמיועד לגן לאומי. מדובר באחת התוכניות שקבינט הדיור אמור להכריז עליה מחר כמתאימה לקידום במסגרת הועדה למתחמי בנייה מועדפים לדיור (הותמ"ל).

"אנו, הארגונים החברים ב'ברית לחיזוק ירושלים ושמירה על ההרים סביב לה', קואליציה של רשויות מקומיות, ארגוני סביבה וועדי ציבור אזוריים, מתנגדים בכל תוקף להכרזה על תכנית 'מבואות מבשרת' כמתחם מועדף לדיור, וקוראים לשר האוצר ולשרים חברי קבינט הדיור להורידו מסדר היום", כך במכתב שנשלח לשר האוצר.

"מהלך התכנון הנוכחי של רשות מקרקעי ישראל לבניית כ-3,000 יחידות דיור ומתחם תעסוקה בהר חרת עומד בניגוד גמור לתכנית המתאר המחוזית. לא למותר לציין כי המועצה הארצית לתכנון ובנייה דחתה ברוב מוחלט תכנית דומה ב-2007 ומצאה כי ישנן עתודות קרקע מספקות לעיר ירושלים. מתוך הבנה והערכה של איכויות המרחב ההררי ממערב לירושלים וחשיבות שימור נופה הקדום של ירושלים כעיר ש'הרים סביב לה', הוא הוגדר כ'ליבה שמורה' בתכנית המתאר למחוז ירושלים (תמ"מ 1/ 30) שאושרה לא מכבר (2013), ועל כן נדרשים בו שימור קפדני של ערכי טבע ונוף ומוטלות בו מגבלות רבות לפיתוח...על פי כל תכניות המתאר התקפות רוב שטחו של הר חרת מיועד לגן לאומי והוא עומד לקראת הכרזה. בליבו מחצבה שסיימה פעולתה, והמועצה המקומית מבשרת ציון, בשיתוף עם רשויות נוספות, מובילה תכנון לשיקומה ולהקמת פארק ייחודי בתוכה, לרווחת הציבור והסביבה", נכתב.

עוד נכתב: "לתוכניות הפיתוח השונות בהר חרת מתנגדים לא רק ארגוני ורשויות הסביבה אלא גם ראשי הרשויות המקומיות ירושלים ומבשרת ציון וציבור נכבד מקרב תושביהן. התכנית בגבולותיה המוצעים כעת כ'מתחם מועדף', פוגעת בערכי טבע, נוף ומורשת ובתכנית הגן הלאומי, וזאת ללא כל צורך, ותוך גרימת נזק חסר תקנה לישוב הקיים, כאמור. סוגיות פיתוחן המאוזן בראיה כוללת של הערים ושימור הסביבה, הטבע והנוף במבואות ירושלים, אינן עניין להליך חפוז ודורסני בוותמ"ל. יש להשאירן לבחינה מדוקדקת וזהירה של מוסדות התכנון הרגילים בשיתוף עם הרשויות המקומיות".

המכתב האמור נשלח על ידי ה"ברית לחיזוק ירושלים" שדורשת להסיר את התכנית מסדר יומו של קבינט הדיור. בברית חברים הגופים הבאים: החברה להגנת הטבע (ע"ר), קרן קיימת לישראל, מגמה ירוקה, מועצה מקומית מבשרת ציון, מועצה אזורית מטה יהודה, המרכז הביו - אזורי ירושלים, חיים וסביבה - ארגון הגג של ארגוני הסביבה בישראל (ע"ר), ירוק עכשיו, בית ספר שדה כפר עציון, ועד צור הדסה, ועד עין כרם, ועד מקומי מוצא עילית.

"להוריד מסדר היום תוכנית זו"

כאמור, מכתב נוסף באותו הנושא נשלח גם מטעם מספר חברי כנסת בהם ח"כ נחמן שי, ח"כ דב חנין, ח"כ חיליק בר, ח"כ תמר זנדברג, ח"כ מיקי לוי וח"כ אורי מקלב. "אנו ראשי השדולה הסביבתית חברתית, שדולת ירושלים והשדולה לעירוניות, קוראים לכם להוריד מסדר היום תוכנית זו", כך במכתב המתייחס אף הוא לתוכנית האמורה.

"התוכנית שעברה גילגולים שונים נדחתה שוב ושוב על ידי מוסדות התכנון במערכת התכנון בישראל, זאת מתוך שיקולי פיתוח שימור של האזור כולו.... אין ספק כי למשבר הדיור יש למצוא פתרונות, אבל אלו חייבים להגיע מתוך ראייה מערכתית, תוך התחדשות הן בתהליכים של התחדשות עירונית והן בשמירה על שטחי טבע, נוף ומורשת ואיכות החיים של תושבי ישראל". גם חברי הכנסת דורשים מחברי קבינט הדיור ומשר האוצר לבטל את הדיון בתוכנית ולבטל את הכוונה להכריז עליה כתוכנית מועדפת לדיור.