תקציב הכנסת יתפח ל-717 מ' ש'; כל ח"כ יקבל עוד עוזר פרלמנטרי

מטבח הכנסת ישופץ ב-13 מיליון שקל, תוכנית פרישה לעובדים ותיקים תעלה 8 מ' ש' והגדלת מספר העוזרים הפרלמנטרים תעלה 20 מ' ש' בשנה

ישיבה במליאת הכנסת / צילום: חיים צח-לע"מ
ישיבה במליאת הכנסת / צילום: חיים צח-לע"מ

הכנסת הגדילה את תקציבה: ועדה משותפת של ועדת הכנסת וועדת הכספים אישרה היום לכנסת להגדיל את תקציבה. על-פי התקציב שאושר, בשנת 2015 יעמוד תקציב בית הנבחרים על 651 מיליון שקל לעומת 612 בשנה החולפת, ובשנת 2016 יעמוד תקציב הכנסת על 717 מיליון שקל.

תקציב 2016 כולל 20 מיליון תוספת ליועץ פרלמנטרי שלישי לכל ח"כ, בכפוף להמלצת הוועדה הציבורית שתדון בהצעת ועדת הכנסת בעניין. מדובר ב-91 עוזרים שיתווספו למצבת כוח-האדם בכנסת בעלות של 20 מיליון שקל בשנה. תקציב היועצים הפרלמנטריים הכולל יגיע לכ-60 מיליון שקל לשנת 2015 ול-63 מיליון שקל לשנת שאחריה.

יו"ר ועדת הכנסת ח"כ דוד ביטן (ליכוד) עמד בדיון על כך שיש להגדיל את מספר היועצים הפרלמנטריים לכל ח"כ משניים כיום לשלושה. "חבר כנסת לא יכול לעבוד עם שני עוזרים בלבד", הסביר ביטן, "חברי הכנסת צריכים לקבל כלי עבודה כדי לבצע את עבודתם המקצועית. המצב הקיים כיום אינו מאפשר זאת", הוסיף.

ההוצאה הכוללת על שכר חברי כנסת ותנאיהם תעמוד בשנת 2015 על 132 מיליון שקל, ובשנה הבאה על 143 מיליון שקל. מדובר בעליה בתקציב של כ-3% לעומת 2014.

מנכ"ל הכנסת, רונן פלוט, הסביר שהגידול בתקציב נובע מכמה גורמים ובהם עליה בדרישות הביטחון של הכנסת לנוכח המצב הביטחוני. פלוט הסביר כי " לנוכח המצב מתבקש לתגבר את האבטחה סביב חברי כנסת מסוימים, וזה עולה כסף, כמו גם שהעלויות של רכב משוריין שעולה יותר מרכב רגיל".

עליה נוספת בתקציב חלה בשל אישור החוק הנורווגי שעלותו 7 מיליון שקל מתקציב הכנסת. על-פי החוק, רשאי שר אחד מכל מפלגה להתפטר מהכנסת ולהכניס את הבא בתור ברשימה אחריו. עלות כל ח"כ חדש היא 1.3 מיליון לשנה. כרגע פרט לבית היהודי אף מפלגה עוד לא מימשה את האפשרות.

עלות תוכנית פרישה בסכום של 8 מיליון שקל הגדילה גם היא את התקציב. התנאים שלהם זכאים הפורשים מעוגנים לדברי פלוט בהנחיה של נציבות שירות המדינה לעובדי המגזר הציבורי הפורשים. גידול נוסף של 13 מיליון שקל בתקציב הכנסת נובע מאישור החוק שמכפיף את בית פרומין, משכן הכנסת לשעבר, לידי הכנסת. המבנה ייכנס לשיפוץ בקרוב ויהפוך למוזיאון הכנסת. 7 מיליון שקל נוספים שנוספו לתקציב נובעים משיפוץ מטבח הכנסת. המטבח, שנבנה לפני 50 שנה, מוציא מדי יום כ-1,000 מנות לח"כים ולאורחי המשכן, ישופץ בעלות של 13 מיליון שקל.

עוד כולל תקציב הכנסת 8 מיליון שקל בשנת 2015 עבור שכירת לשכות פרלמנטריות לחברי הכנסת מחוץ למשכן. בשנת 2016 יעמוד הסכום על 12 מיליון שקל. תקציב לימודי השפות של חברי הכנסת יעמוד על 120 אלף שקל ולקשרי חוץ יישמרו 7.9 מיליון שקלים. כיבוד האורחים וחברי הכנסת בוועדות תוקצב ב-850 אלף שקל לשנה.

ועדת הכנסת דנה היום גם בנושא ההעלאה הצפויה בשכר חברי הכנסת, בעקבות דרישתן של חברות הכנסת שלי יחימוביץ ויעל גרמן. במהלך הדיון ח"כ גרמן ביקשה מיו"ר הוועדה, ח"כ דוד ביטן, למנוע את ההעלאה הצפויה ולקבל את המלצת הוועדה הציבורית שקבעה כי אין להעלות את שכר חברי הכנסת ולהצמידו למדד ואמרה כי "השכר שלנו צריך להיות סביר ועד שלא יסתיימו הדיונים בנושא, יש להקפיא כל העלאה! האם חברי הכנסת רוצים לקבל משהו שלא מגיע להם?".

כיום, חברי הכנסת, השופטים והנשיא הם המגזרים היחידים המוצמדים לשכר הממוצע במשק. מאחר שהצעתן של יחימוביץ' וגרמן לא התקבלה, צפויה גרמן להגיש הגשת הצעת חוק לפיה תוענק סמכות לוועדה הציבורית לשכר ח״כים לקבוע את השכר באופן עצמאי ללא התערבות וועדת הכנסת, כפי שהיה נהוג עד כה.